MMΕ: Αναμόρφωση νομικού πλαισίου της διαφήμισης
Στο “παρά πέντε” κατατέθηκε τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας
|> Νέα τροπολογία κατατέθηκε από τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Στέλιο Πέτσα, στο νομοσχεδίου του υπουργείο Υγείας λίγο πριν την ψήφισή του, με την οποία τροποποιούνται/συμπληρώνονται οι διατάξεις για τη διαφήμιση στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
Ειδικότερα:
- Προστίθενται, σε περίπτωση καταχώρισης ή μετάδοσης διαφημιστικών μηνυμάτων κ.λπ. σε μέσο ενημέρωσης, νέα στοιχεία που πρέπει να περιλαμβάνονται στην έγγραφη εντολή του διαφημιζόμενου προς το μέσο, καθώς και στο τιμολόγιο που εκδίδει το μέσο στο όνομα του διαφημιζόμενου. Εξακολουθούν να αναγνωρίζονται για το έτος 2020, οι έγγραφες συμβάσεις για την παροχή εκπτώσεων κύκλου εργασιών με έκδοση πιστωτικών τιμολογίων.
- Αυξάνεται σε 9,9%, από 4% που ισχύει σήμερα, το ανώτατο ποσοστό επιβράβευσης επί του συνόλου της διαφημιστικής δαπάνης, που παρέχουν τα μέσα προς τους διαφημιστές και για το έτος 2020, υπολογίζεται κατά τα ειδικώς προβλεπόμενα.
- Προσδιορίζεται η έννοια της μη εξουσιοδοτημένης πώλησης διαφημιστικού χώρου ή χρόνου καθώς και η ρητή απαγόρευσή της με τις οριζόμενες εξαιρέσεις.
- Συμπληρώνονται οι διατάξεις σχετικά με την εφαρμογή του δικαίου του ανταγωνισμού στις σχέσεις μεταξύ μέσων ενημέρωσης, διαφημιζόμενων και διαφημιστών.
- Επανακαθορίζονται πρόστιμα που επιβάλλονται σε περίπτωση παράβασης των ανωτέρω, ορίζονται οι ελεγκτικές αρμοδιότητες της Φορολογικής Διοίκησης και παρέχεται εξουσιοδότηση για τον καθορισμό της διαδικασίας επιβολής τους.
Αιτιολογική έκθεση
Παρ. 1
Αναμορφώνεται το νομικό πλαίσιο της διαφήμισης στα ΜΜΕ. Αποσαφηνίζονται οι συναλλακτικές σχέσεις μεταξύ διαφημιζόμενων και μέσων ενημέρωσης, καθώς και διαφημιστικών επιχειρήσεων, οι οποίες συναλλάσσονται με τα μέσα για λογαριασμό των διαφημιζομένων, κατόπιν έγγραφης εντολής των πελατών τους, καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις, καθώς και η διαδικασία για λόγους ασφάλειας δικαίου. Στο πλαίσιο αυτό καταργείται ο περιορισμός της παροχής εκπτώσεων κύκλου εργασιών (τζίρου) καθώς και κάθε άλλης μορφής εκπτώσεων βάσει στόχων, μόνο σύμφωνα με προηγούμενη έγγραφη σύμβαση μεταξύ του μέσου και διαφημιζόμενου και, αν μεσολαβεί διαφημιστής, και του διαφημιστή που θα έχει συναφθεί πριν από την έκδοση των σχετικών τιμολογίων.
Για λόγους ασφάλειας δικαίου, για το έτος 2020, οι εκπτώσεις κύκλου εργασιών παρέχονται ανεξάρτητα από το αν είχαν συναφθεί τέτοιες συμβάσεις. Προκειμένου η επιβράβευση των διαφημιστικών επιχειρήσεων να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς, επαναφέρεται το ανώτατο όριο αυτής σε ποσοστό 9,9% επί του συνόλου του ετήσιου τζίρου τον οποίο έχουν πραγματοποιήσει στα μέσα και διευκρινίζεται ότι το επαυξημένο πλέον ποσοστό επιβράβευσης εφαρμόζεται για τη διαφημιστική δαπάνη όλου του έτους 2020.
Εξορθολογίζεται το πλαίσιο επιβολής κυρώσεων για τις παραβάσεις των διατάξεων του άρθρου 12 του ν. 2328/1995 (Α’159), και με δεδομένο ότι αυτές αποτελούν φορολογικές παραβάσεις καταργούνται οι παρωχημένες διοικητικές κυρώσεις. Τέλος, εισάγονται για πρώτη φορά στη νομοθεσία ειδικές προβλέψεις για την ορθή λειτουργία του ανταγωνισμού και την αποτροπή στρεβλώσεων στον συγκεκριμένο τομέα δραστηριότητας και τίθενται συγκεκριμένοι εύλογοι περιορισμοί.
Παρ. 2
Εντάσσεται η ρύθμιση που αφορά στους όρους και τη διαδικασία έκπτωσης δαπανών διαφήμισης στο ισχύον νομικό πλαίσιο με την προσθήκη νέου άρθρου στον ν. 4172/2013 (Α’ 167).
Παρ. 3
Εξορθολογίζεται το πλαίσιο επιβολής κυρώσεων για τις παραβάσεις των διατάξεων του άρθρου 12 του ν. 2328/1995, και με δεδομένο ότι αυτές αποτελούν φορολογικές παραβάσεις εντάσσονται στο σχετικό φορολογικό νομικό πλαίσιο (ν. 4174/2013) (Α’170)