Black Friday και: ‘Amazon’, ‘eBay’, ‘Alibaba’ και ‘Mercado Libre’…
Προσοχή στις πλατφόρμες που “αρέσουν” στους απατεώνες του Διαδικτύου – Έχουν αυξηθεί οι επιθέσεις για κλοπή κωδικών
|> Black Friday χωρίς… “μαύρες” καταστάσεις δεν γίνεται, καθώς το διαδίκτυο όσο πάει γίνεται ο πλέον συνηθισμένος τρόπος αγορών. Βέβαια, θα ήταν και ο πιό ενδεδειγμένος, εάν δεν υπήρχαν οι διαδικτυακοί απατεώνες, που η… απασχόλησή τους είναι στο πώς θα “ψαρέψουν” κανέναν κωδικό και να προχωρήσουν στα περεταίρω με θύμα τον κάτοχο της κάρτας!
Πρόκειται για το γνωστό “physhing”, που παρατηρείται εν όψει της εκπτωτικής περιόδου της Black Friday, όπου ο συνολικός αριθμός των οικονομικών επιθέσεων phising που μιμούνται συστήματα ηλεκτρονικών πληρωμών υπερδιπλασιάστηκε από τον Σεπτέμβριο (627.560) έως τον Οκτώβριο του 2021 (1.935.905), υποδηλώνοντας αύξηση της τάξης του 208%. Αυτά και άλλα ευρήματα περιλαμβάνονται στην αναφορά της Kaspersky «Black Friday 2021: How to Have a Scam-Free Shopping Day».
Η εποχή των εκπτώσεων τραβάει την προσοχή τόσο των καταναλωτών όσο και των καταστηματαρχών. Ωστόσο, ταυτόχρονα, οι εκπτώσεις αποτελούν αγαπημένη περίοδο για τους εγκληματίες του κυβερνοχώρου, καθώς καταφέρνουν να εκμεταλλευτούν τους καταναλωτές δημιουργώντας ψεύτικες σελίδες που μιμούνται τις μεγαλύτερες πλατφόρμες λιανικής και συστήματα ηλεκτρονικών πληρωμών.
Κατά τους πρώτους δέκα μήνες του 2021, οι λύσεις ασφάλειας της Kaspersky εντόπισαν περισσότερες από 40 εκατομμύρια επιθέσεις phishing που στόχο είχαν πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, αγορών και τραπεζικών ιδρυμάτων.
Καθώς τα καταστήματα ανέκαμψαν το 2021 μετά από 18 δύσκολους μήνες και οι καταναλωτές επέστρεψαν στις δια ζώσης αγορές, οι ερευνητές της Kaspersky δεν παρατήρησαν τις τυπικές εποχικές τάσεις για το phishing που σχετίζονται με τις ηλεκτρονικές αγορές, όπως σημαντική εισροή σελίδων phishing με εξωπραγματικά συμφέρουσες προσφορές εκπτώσεων ή διάδοση απατών σχετικών με το λιανικό εμπόριο.
Ωστόσο, σημειώνει στην ανακοίνωσή της η Kaspersky, υπάρχει μια αξιοσημείωτη εξαίρεση. Το 2021, ο συνολικός αριθμός προσπαθειών phishing που στόχο είχαν συστήματα ηλεκτρονικών πληρωμών υπερδιπλασιάστηκε από τον Σεπτέμβριο (627.560) έως τον Οκτώβριο (1.935.905), σημειώνοντας αύξηση κατά 208%.
Πράγματι, εφέτος είδαμε την εισαγωγή νέων συστημάτων πληρωμών σε διάφορες χώρες λόγω της απαράμιλλης ευκολίας που προσφέρουν. Καθώς οι καταναλωτές προσαρμόστηκαν ταχύτατα στα νέα δεδομένα, οι απατεώνες άρχισαν να εκμεταλλεύονται τέτοια συστήματα ως δόλωμα για τη διάδοση κακόβουλης δραστηριότητας.
Υπήρξε επίσης αύξηση στον αριθμό των spam email που εντοπίστηκαν από τα προϊόντα της Kaspersky. Μια ενεργή εξάπλωση spam emails με 221.745 emails που περιείχαν τις λέξεις «Black Friday» εντοπίστηκε κατά τη διάρκεια του μήνα εν μέσω της εκπτωτικής περιόδου, από τις 27 Οκτωβρίου έως τις 19 Νοεμβρίου.
Οι ερευνητές της Kaspersky έχουν επίσης αναλύσει ποιες δημοφιλείς πλατφόρμες χρησιμοποιήθηκαν ως δόλωμα για τη διάδοση σελίδων phishing. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η Amazon αποτέλεσε το πιο δημοφιλές δόλωμα δεδομένου του συνολικού αριθμού των προσπαθειών phishing που χρησιμοποίησαν το όνομά της. Για το μεγαλύτερο μέρος του 2021, το δεύτερο πιο δημοφιλές ήταν το eBay, ακολουθούμενο από το Alibaba και το Mercado Libre.
Συστάσεις ασφάλειας
- Χρησιμοποιήστε μια αξιόπιστη λύση ασφάλειας, όπως το Kaspersky Security Cloud, που εντοπίζει κακόβουλα συνημμένα και αποκλείει ιστότοπους ηλεκτρονικού phising – τόσο στον υπολογιστή όσο και στην κινητή συσκευή σας.
- Μην ανοίγετε συνημμένα και μην κάνετε κλικ σε συνδέσμους εντός μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από τράπεζες, εφαρμογές ηλεκτρονικών πληρωμών ή ηλεκτρονικά καταστήματα, ιδιαίτερα εάν ο αποστολέας επιμένει σε αυτό. Είναι καλύτερα να μεταβείτε απευθείας στον επίσημο ιστότοπο και να συνδεθείτε στον λογαριασμό σας από εκεί.
- Ελέγξτε ξανά τη μορφή του URL ή την ορθογραφία του ονόματος της εταιρείας, ενώ καλό θα ήταν να διαβάσετε κριτικές και να ελέγξετε τα δεδομένα εγγραφής του domain πριν συμπληρώσετε οποιαδήποτε πληροφορία.
- Να είστε προσεκτικοί με τυχόν προσφορές που φαίνονται πολύ καλές για να είναι αληθινές – συνήθως, αλλά όχι πάντα, δεν είναι αληθινές.