Πρόταση για ποιοτικό θέαμα η παράσταση του “Μαγικού Αυλού” του Β. Α. Μότσαρτ από την ΕΛΣ
Με live video και καρτούν!
Τ/Π |> Ο πιο επιτυχημένος και πολυσυζητημένος «Μαγικός Αυλός» της εποχής μας βρίσκεται από χθες στην Ελλάδα από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Πρόκειται για την πολυταξιδεμένη παραγωγή της Κωμικής Όπερας του Βερολίνου, στην οποία το animation συνομιλεί με το ζωντανό θέαμα και ήρθε για να δώσει μόνον 22 παραστάσεις, στην αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, σε μουσική διεύθυνση Ζωής Τσόκανου (ΚΟΘ) και Γιώργου Μπαλατσινού.
Η πρεμιέρα δόθηκε χθες 31 Μαρτίου και γνώρισε μεγάλη επιτυχία, όχι μόνον σαν έργο, αλλά και σαν θέαμα, καθώς η σκηνοθετική πρόταση είναι και πρωτότυπη, αλλά και αρκετά προχωρημένη. Έχει μαγέψει εκατοντάδες χιλιάδες θεατές σε όλο τον κόσμο, αφ΄ενός με τη φαντασία της παραγωγής, αφ΄ετέρου με την ακρίβεια με την οποία εκτελείται από τους καλλιτέχνες η «χορευτική» σκηνοθεσία, στην οποία η αισθητική του καμπαρέ, του μιούζικ χωλ και των θεαμάτων της εποχής της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης συναντά το βρετανικό χιούμορ και την όπερα.
Ο «Μαγικός Αυλός» του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Μπάρρυ Κόσκυ, (καλλιτεχνικός διευθυντής της Κωμικής Όπερας του Βερολίνου) και της Σούζαν Αντράντε, της βρετανικής θεατρικής ομάδας «1927».
Από το 2012 που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Βερολίνο, το «θαυμάσιο παράλογο μείγμα βωβού κινηματογράφου και ταινίας κινουμένων σχεδίων» (‘Berliner Morgenpost’), έως σήμερα, ο «Μαγικός Αυλός» έχει μαγέψει πάνω από 350.000 θεατές, από το Λος Άντζελες, τη Μινεσότα, την Κίνα, τη Σεούλ, από το Φεστιβάλ του Εδιμβούργου, από την Ισπανία και την Ελβετία, έως το Μπαλσόϊ της Μόσχας και την Κωμική Όπερα των Παρισίων.
Στον «Μαγικό Αυλό», ο Κόσκυ φέρνει στην τέχνη της όπερας μια νέα διάσταση με μια πρωτόγνωρη και εντυπωσιακή χρήση live video, προτείνοντας μια νέα ανάγνωση του έργου, όπου οι τραγουδιστές της όπερας αλληλεπιδρούν με καρτούν επί σκηνής.
Ο σκηνοθέτης σημειώνει: «Η επικέντρωση στις εικόνες επιτρέπει σε κάθε θεατή να βιώσει την παράσταση με τον δικό του τρόπο: σαν μαγικό, ζωντανό βιβλίο μύθων, σαν έναν περίεργο, σημερινό προβληματισμό σχετικά με τον βωβό κινηματογράφο, και μάλιστα έναν βωβό κινηματογράφο με τραγούδια, ή σαν έναν πίνακα ζωγραφικής που ξαφνικά ζωντάνεψε. Στην πράξη έχουμε επεξεργαστεί γύρω στα εκατό σκηνικά, στα οποία συμβαίνουν πράγματα που είναι αδύνατον να συμβούν σε μια κανονική σκηνή θεάτρου: ιπτάμενοι ελέφαντες, αυλοί που περιφέρονται με ουρές από νότες, αρτίστες φανταχτερά ντυμένες και μαγικές καμπάνες… Πετάμε μέχρι τα αστέρια και παίρνουμε το ασανσέρ για την κόλαση και όλα αυτά μέσα σε ελάχιστα λεπτά. Εκτός από όλα τα καρτούν, υπάρχουν στιγμές στην παράστασή μας όπου οι τραγουδιστές στέκονται όλοι μαζί σε ένα γυμνό λευκό σημείο. Και ξαφνικά υπάρχει μόνο η μουσική, το κείμενο και η εικόνα. Το στοιχείο της απλότητας είναι ίσως αυτό που κάνει τις συγκεκριμένες στιγμές τις πιο συγκινητικές της βραδιάς. Για ολόκληρη την παράσταση ισχύει η αρχή: η τεχνολογία δεν βρίσκεται ποτέ σε πρώτο πλάνο. Αν και ο Πωλ Μπάρριτ (σ.σ. animation) κάθεται μπροστά στον υπολογιστή του για ώρες κάθε φορά, τα καρτούν του ποτέ δεν χάνουν τα βαθιά ανθρώπινα χαρακτηριστικά τους, γιατί κάθε φορά μπορεί να δει κανείς το χέρι που τα σχεδίασε όλα αυτά. Οι προβολές βίντεο κατά τη διάρκεια θεατρικών παραστάσεων δεν είναι κάτι καινούριο, συχνά όμως γίνονται, μετά από μερικά λεπτά, βαρετές. Γιατί δεν υπάρχει καμιά αλληλεπίδραση ανάμεσα στον επίπεδο χώρο της οθόνης και τον τρισδιάστατο χώρο των ηθοποιών. Η Σουζάν Αντράντε και ο Πωλ Μπάρριτ (ομάδα «1927») έλυσαν αυτό το πρόβλημα ενώνοντας όλες τις διαστάσεις σε μια κοινή θεατρική γλώσσα».
Στη διανομή συμμετέχουν νεότεροι και καταξιωμένοι μονωδοί, όπως οι: Πέτρος Μαγουλάς, Δημήτρης Κασιούμης, Σάσα Εμανουέλ Κράμερ, Βασίλης Καβάγιας, Μαρία Παλάσκα, Χρύσα Μαλιαμάνη, Τίμος Σιρλαντζής, Μάριος Σαραντίδης κ.α.
Τον ρόλο της Βασίλισσας της Νύχτας –έναν από τους απαιτητικότερους του ρεπερτορίου της υψιφώνου–ερμηνεύουν εναλλάξ, η Χριστίνα Πουλίτση, (έχει πρωταγωνιστήσει σε δεκάδες παραστάσεις της παραγωγής αυτής σε όλο τον κόσμο, ως στενότατη πλέον συνεργάτρια του Μπάρρυ Κόσκυ), η Βασιλική Καραγιάννη και η Δήμητρα Κωτίδου. Τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.