Οι ‘’Εσωτερικές Υποθέσεις’’ του Αρδαβάνη, το Σάββατο στην Ηλιούπουλη
Το δρώμενο παρουσιάζεται με ελεύθερη είσοδο στο δημοτικό θέατρο ‘’Μίκης Θεοδωράκης’’
|> Δεν είναι κάποιο ‘’εμπορικό’’ θέαμα, δεν ‘’έσπασε πόρτες’’, δεν είχε την ανάλογη προβολή και δεν έτυχε της δέουσας δημοσιοποίησης, αλλά επαναλαμβάνεται ‘’κατ’ απαίτησιν’’ το ερχόμενο Σάββατο στις 7:15 μμ στο Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης ‘’Μίκης Θεοδωράκης’’.
Πρόκειται για τις ‘’Εσωτερικές Υποθέσεις’’ – ένα μοναδικό θέαμα-ακρόαμα του Αλέξανδρου Αρδαβάνη*(κείμενα) και της Ράνιας Χρυσομέρη (μουσική) σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Βαροτσάκη, όπου «η μουσική και η ποίηση ‘’μάχονται’’ υπέρ του λόγου και του διαλόγου», όπως γραφτεί σε κάποια κριτική…
Το εντελώς πρωτότυπο αυτό δρώμενο, είχε πρωτοπαρουσιαστεί πριν δύο μήνες στη σκηνή του θεάτρου ‘’Κνωσσός’’ και λόγω της επιτυχίας που είχε σημειώσει, επαναλαμβάνεται το Σάββατο στο ‘’Μίκης Θεοδωράκης’’ της Ηλιούπολης, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Η εικαστική παρέμβαση είναι της Δήμητρας Σιατερλή και απαγγέλλουν ο Βαγγέλης Βαροτσάκης, ο ηθοποιός Λεωνίδας Παπαγιανόπουλος, ο δικηγόρος και ποιητής Νίκος Καραβέλος και ο Αλέξανδρος Αρδαβάνης.
Την μουσική της Ράνιας Χρυσομέρη εκτελεί το ‘’Σύνολο 4+1’’, που αποτελούν ο Κωνσταντίνος Λούστας (βιολί) ο Παναγιώτης Αράπογλου (βιόλα) ο Αλέξανδρος Χαραλάμπους (τσέλο) ο Άγγελος Κουλούρης (κοντραμπάσο) και ο Νικόλαος Νταρίλας (κρουστά).
Πρέπει να αναφερθεί ότι είναι μια απόπειρα συνάντησης ποίησης και μουσικής, μια οιονεί συνομιλία τους σε ενιαία οργανική σύνθεση. Ο αιχμηρός ποιητικός λόγος του Αλέξανδρου Αρδαβάνη γίνεται γόνιμο κινητήριο πεδίο μουσικού σχεδιασμού και καίριας απόκρισης από την μουσικοσυνθέτρια Ράνια Χρυσομέρη.
Η μαεστρία του σκηνοθέτη Βαγγέλη Βαροτσάκη δημιουργεί μια έντονα θεατρική ατμόσφαιρα όπου ο μουσικός ήχος και ο ποιητικός λόγος εναλλάσσονται στο προσκήνιο της αφήγησης, δραματοποιώντας ένα θεατρικό αναλόγιο που οδηγεί τον θεατή –ακροατή σε εσώτερα ψυχικά μονοπάτια.
Το εγχείρημα της περιπλάνησης παίρνει μορφές και σχήματα μέσα από τις εικόνες της Δήμητρας Σιατερλή που παρασύρουν τον θεατή-ακροατή στον ‘’χορό’’ των διαλόγων του Ego με το Alter Ego του ποιητή στα ρηχά του Ασυνειδήτου, όπως το περιγράφει ο ίδιος.
Την παραγωγή του πολυεπίπεδου αυτού έργου συνοδεύει η έκδοση CD που περιέχει την μουσική και την ποίηση των ‘’Εσωτερικών Υποθέσεων’’.
Στο συνοδευτικό ένθετο του CD, ο Αλέξανδρος Αρδαβάνης, μεταξύ άλλων, σημειώνει:
«Σε μια τέτοια πεζή εποχή, έγχορδα με ρυθμό μπαρόκ, αντάμα με ποίηση παλιομοδίτικη; Όταν σε μια από τις αμέτρητες τηλεφωνικές ‘’συνεδρίες’’ μας άκουσα τη Ράνια να λαχανιάζει, ένιωσα ότι το στοίχημα είχε κερδηθεί. Ποιο στοίχημα; Να συγκεραστούν κάποιες ανεκπλήρωτα έμμετρες αράδες μου με τους ήχους των εγχόρδων. Αυτών που με συντροφεύουν στα οργιώδη όνειρά μου, ήδη από την εφηβεία. Να συνομιλήσουν σολάροντας, η βιόλα, το τσέλο και το κοντραμπάσο πάνω στο χαλί εγχόρδων και κρουστών , ακριβώς όπως το Ego και το Alterego συνομιλούν χορεύοντας από μπάλο έως πυρρίχιο στο φθαρμένο χαλί που σκεπάζει τα βάθη του Ασυνειδήτου μου. Τα λόγια μου, ένα ‘’Εικονοστάσι Αξιών παρωχημένων’’ να συνηχήσουν με φράσεις ‘’παλιομοδίτικων’’ μουσικών οργάνων που αρνούνται να ξεπεραστούν». Και προσθέτει:
«Δε γνωρίζω σε ποια κατηγορία θα μπορούσαν να ενταχθούν οι ‘’Εσωτερικές Υποθέσεις’’. Θα πρότεινα πως πρόκειται για μια σκυταλοδρομία φωνών και εγχόρδων με τα κρουστά να οριοθετούν τα περάσματα από το μία στην άλλη εκδοχή Λόγου. Μια συγκερασμένη αφήγηση ποίησης και μουσικής, βασισμένη σε μια διασκευή της συλλογής ποιητικών αφηγημάτων με τίτλο ‘’έκκεντρα’’».
(*) Ο λογοτέχνης Αλέξανδρος Αρδαβάνης, είναι δρ ιατρός ογκολόγος – διευθυντής στο νοσοκομείο “Άγιος Σάββας”