Εικονική επίσκεψη στα ελληνικά νησιά από μαθητές του “Thiers” της Μασσαλίας
Θέαμα – μάθημα
“Τα ελληνικά νησιά μέσα στους αιώνες” ήταν ο τίτλος εκδήλωσης από τους μαθητές του γαλλικού Γυμνασίου και Λυκείου “Thiers” της Μασσαλίας. Στον ομογενειακό ιστότοπο diaspora-grecque.com, διαβάζουμε:
Την Παρασκευή 27 Μαΐου, οι μαθητές των τάξεων των νέων ελληνικών του Λυκείου Thiers στη Μασσαλία, ενός από τα παλαιότερα και καλύτερα Λύκεια της Γαλλίας, παρουσίασαν ένα ποιοτικό θέαμα στα νέα ελληνικά για το τέλος της σχολικής χρονιάς. Παρόντες στην εκδήλωση αυτή ήταν : Ο γενικός Πρόξενος της Ελλάδος στη Μασσαλία Στέλιος Γαβριήλ , ο προξενικός λιμενάρχης, Αθανάσιος Σιούτης, ο αρχιμανδρίτης πατέρας Δημήτριος Πλουμής, ο λυκειάρχης Didier Poulain, πολλοί καθηγητές, γονείς, μαθητές και πλήθος κόσμου.
Η εκδήλωση είχε τίτλο: «Τα ελληνικά νησιά μέσα στους αιώνες: μύθοι, θρύλοι, τέχνες και πραγματικότητα» και αποτελούνταν από έξι διαφορετικές παραστάσεις που μας ταξίδεψαν σε έξι ελληνικά νησιά.
Στην αρχή μεταφερθήκαμε στην Κω όπου οι μαθητές μας παρουσίασαν τον μύθο του Άγρωνα και των αδερφών του. Κατόπιν πήγαμε στη Σκύρο και στην αυλή του βασιλιά Λυκομήδη, όπου παρουσιάστηκε ο τρόπος με τον οποίο ο Αχιλλέας πήρε μέρος στον τρωικό πόλεμο. Οι μύθοι αυτοί, όχι πολύ γνωστοί μέσα απ’το συνηθισμένο πρόγραμμα διδασκαλίας, συνέβαλαν στο να διευρυνθούν οι γνώσεις των νεαρών μαθητών σε σχέση με την ελληνική μυθολογία. Στη συνέχεια ταξιδέψαμε στο χώρο και το χρόνο και πήγαμε στη μεσαιωνική Λήμνο. Εκεί γνωρίσαμε την τοπική θρυλική ηρωίδα της πόλης Κότσινου, τη Μαρούλα, που έσωσε το κάστρο της πόλης το 1478, όταν αυτό πολιορκήθηκε στενά από τους Οθωμανούς του Σουλεϊμάν πασά.
Η Σκιάθος και ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης ξαναζωντάνεψαν κατόπιν, καθώς οι μαθητές παρουσίασαν το διήγημα «Αλιβάνιστος» του θεμελιωτή της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Το επόμενο θεατρικό μας ταξίδεψε στη Λέσβο, όπου γνωρίσαμε τις δημιουργίες του ζωγράφου Θεόφιλου, μέσα από ένα απόσπασμα του βιβλίου «Ο ζωγράφος Θεόφιλος» ενός άλλου μεγάλου Έλληνα που κατάγονταν από το ίδιο νησί, του Οδυσσέα Ελύτη. Και οι θεατρικές παραστάσεις ολοκληρώθηκαν με ένα σκετς που περιέγραφε το προσφυγικό πρόβλημα στα ελληνικά νησιά. Με αφορμή την εθελοντική βοήθεια των κατοίκων της Χίου που προσπαθούν πάντα να βοηθήσουν όσο μπορούν, οι μαθητές έδειξαν πως η κατάσταση επιδεινώνεται διαρκώς, τόσο για τους πρόσφυγες όσο και για τους κατοίκους…
Έτσι ταξιδέψαμε από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας και γνωρίσαμε σημαντικές στιγμές δημιουργίας του ελληνικού πνεύματος μέσ’από αυτά τα διαλεγμένα με προσοχή έργα. Όλα τα έργα ήταν μεταφρασμένα στα γαλλικά και προσαρμοσμένα στο επίπεδο ελληνομάθειας των μαθητών από την καθηγήτριά τους Ιωάννα Μουσικούδη. Οι διάλογοι ήταν γραμμένοι με σεβασμό στο πρωτότυπο κείμενο και μια εισαγωγή προηγούνταν καθεμιάς από τις έξι παραστάσεις πράγμα που επέτρεπε να καταλάβουν και οι Γάλλοι θεατές ακριβώς το περιεχόμενο των έργων. Η μουσική επένδυση της παράστασης όσο και η επιλογή των κουστουμιών έγινε επίσης με προσωπική φροντίδα της κας Μουσικούδη.
Ένα άλλο σημείο που εκτιμήσαμε σ’αυτήν την εκδήλωση: καθ’όλη τη διάρκεια της παράστασης, οι διάλογοι παρουσιάζονταν σε οθόνη μεταφρασμένοι στα γαλλικά, δίνοντας τη δυνατότητα σε όλους να καταλαβαίνουν ακριβώς κάθε στιγμή τα όσα διαδραματίζονταν επί σκηνής
Θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε ότι οι μαθητές που παρουσίασαν τις θεατρικές παραστάσεις, ήταν όλοι γαλλικής καταγωγής, αλλά μιλούσαν τέλεια νέα ελληνικά. Το γεγονός αυτό δείχνει την εξαιρετική δουλειά που έκανε η καθηγήτριά τους όλη τη σχολική χρονιά.
Τα νέα ελληνικά διδάσκονται στο κεντρικό αυτό Λύκειο της Μασσαλίας εδώ και δεκατρία χρόνια. Οι μαθητές που επιλέγουν το μάθημα αποτελούν το νέο κύμα των Φιλελλήνων της Μασσαλίας. Είναι η πέμπτη χρονιά που η υπεύθυνη των μαθημάτων Ιωάννα Μουσικούδη παρουσιάζει ένα σημαντικό θέαμα που συμβάλλει στην προώθηση του Ελληνισμού στη Μασσαλία. Θα θέλαμε να την ευχαριστήσουμε που εμπνέει στους Γάλλους μαθητές της την αγάπη για τον ελληνικό πολιτισμό και την ελληνική γλώσσα.
Ελπίζουμε πως η διδασκαλία των Νέων Ελληνικών στο Λύκειο Thiers θα συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά καθώς και μελλοντικά…