Έναυσμα για “επίθεση” του ευρωπαϊκού Κινηματογράφου
Δημιουργείται ευρετήριο ταινιών Ευρωπαίων παραγωγών για ηλεκτρονική πρόσβαση
|> Με την ευκαιρία της διεθνούς αγοράς κλασικών ταινιών της Λυών, η Μαρίγια Γκαμπριέλ, επίτροπος αρμόδια για θέματα Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας, παρουσιάζει το πρωτότυπο ενός ευρετηρίου ευρωπαϊκών ταινιών, μια εμβληματική δράση της στρατηγικής Digital4Culture που εντάσσεται επίσης στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018.
Το νέο ευρετήριο, που δρομολογήθηκε με τη βοήθεια του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου του Οπτικοακουστικού Τομέα, θα επιτρέψει στους επαγγελματίες, στις δημόσιες αρχές και στους πολίτες, την πρόσβαση σε πληροφορίες για τις ευρωπαϊκές ταινίες και τη διαδικτυακή διαθεσιμότητά τους στις υπηρεσίες βίντεο κατά παραγγελία (VOD) σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η επίτροπος Μαρίγια Γκαμπριέλ δήλωσε: «Είναι υποχρέωσή μας να δράσουμε ώστε τα ευρωπαϊκά έργα να βρουν το κοινό που τους αξίζει. Το δυναμικό της ψηφιοποίησης είναι καθοριστικό για την ενίσχυση των θετικών επιπτώσεων του πολιτισμού, τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Αυτός ακριβώς είναι ο στόχος του ευρετηρίου των ευρωπαϊκών ταινιών καθώς και το γενικότερο διακύβευμα της στρατηγικής μας # Digital4Culture: να εκμεταλλευτούμε αυτή την καρποφόρα σύνδεση μεταξύ ψηφιακών τεχνολογιών και πολιτισμού».
Ο επίτροπος Εκπαίδευσης, Πολιτισμού, Νεολαίας και Αθλητισμού, Τίμπορ Νάβρατσιτς, πρόσθεσε: «Η πολιτιστική κληρονομιά της Ευρώπης δεν περιλαμβάνει απλώς μνημεία, τη λογοτεχνία, τη ζωγραφική ή τις διάφορες παραδόσεις· περιλαμβάνει επίσης τον εξαίρετο πλούτο της κινηματογραφικής μας κληρονομιάς. Χαιρετίζω αυτήν την πρωτοβουλία που ελήφθη στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτιστικής Κληρονομιάς και η οποία θα διευκολύνει την πρόσβαση στις ευρωπαϊκές κινηματογραφικές ταινίες του χθες και του σήμερα, για τον μεγαλύτερο δυνατό αριθμό ατόμων».
Σημειώνεται ότι η παρουσία των ευρωπαϊκών ταινιών στο διαδίκτυο, αντιπροσωπεύει μόλις το περίπου 25 % των ταινιών που προσφέρονται από τις υπηρεσίες VOD στην ΕΕ. Υπάρχουν μεν εθνικές βάσεις δεδομένων αλλά τίποτα παρόμοιο σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ωστόσο, η Ευρώπη είναι σημαντικός παράγοντας του παγκόσμιου κινηματογράφου, με περισσότερες από 18.000 ταινίες παραγωγής μεταξύ 2007 και 2016, ενώ η συνολική παραγωγή αυξήθηκε κατά 47 % από 1.444 ταινίες μεγάλου μήκους το 2007 σε 2124 το 2016.
Επί του παρόντος, το ευρετήριο βρίσκεται ακόμη στο στάδιο του πρωτοτύπου και περιλαμβάνει στοιχεία από 115 υπηρεσίες VOD για 35000 ευρωπαϊκές ταινίες. Η έκδοση beta προβλέπεται για την άνοιξη του 2019, πριν από την οριστική έκδοση του ευρετηρίου που προβλέπεται για το τέλος του επόμενου έτους.
Πολλαπλά οφέλη
Χρηματοδοτούμενο από το πρόγραμμα MEDIA για την υποστήριξη του ευρωπαϊκού οπτικοακουστικού τομέα, το καινοτόμο αυτό εργαλείο θα είναι προσβάσιμο για τους πολίτες, τους επαγγελματίες και τις δημόσιες αρχές. Η ιδέα του ευρετηρίου αυτού παρουσιάζει πολλά πλεονεκτήματα:
- Για το κοινό: Μεγαλύτερη προβολή του ευρωπαϊκού κινηματογράφου σε όλη την ΕΕ μέσω της σύστασης μιας πραγματικά πλούσιας και ποικίλης εικονικής ταινιοθήκης.
- Για τους επαγγελματίες: Οι δημιουργοί και οι παραγωγοί θα γνωρίζουν σε ποιες χώρες και σε ποιες υπηρεσίες διατίθενται οι ταινίες τους σε μορφή υπηρεσιών VOD· οι διανομείς που επιθυμούν να αξιοποιήσουν καλύτερα τις ευρωπαϊκές ταινίες τους θα μπορούν να προσδιορίζουν τις υπηρεσίες VOD που προσφέρουν παρόμοια έργα και μπορούν, ως εκ τούτου, να δεχθούν τις ταινίες τους· οι υπηρεσίες VOD θα μπορούν να προσδιορίζουν τις διαθέσιμες στο διαδίκτυο ευρωπαϊκές ταινίες σε άλλες επικράτειες οι οποίες μπορεί να ενδιαφέρουν το κοινό τους.
- Για τις δημόσιες αρχές: Ενδείξεις σχετικά με την ποιότητα της νόμιμης προσφοράς των ευρωπαϊκών ταινιών στο ψηφιακό περιβάλλον· ειδικότερα, τα ταμεία υποστήριξης ταινιών και οι υπηρεσίες προώθησης των ταινιών θα γνωρίζουν αν οι ταινίες που υποστηρίζουν όντως υφίστανται και, συνεπώς, εξάγονται σε άλλα κράτη μέλη· και, τέλος, οι ρυθμιστικές αρχές θα έχουν στη διάθεσή τους μέσω του ευρετηρίου ένα εργαλείο που μπορεί να τις βοηθήσει στον έλεγχο της εφαρμογής της πρόσφατης αναθεώρησης της οδηγίας για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων (ΥΟΑΜ), η οποία χαρακτηρίζεται από την υιοθέτηση της ελάχιστης ποσόστωσης ύψους 30 % ευρωπαϊκών έργων προκειμένου να αυξηθεί και να βελτιωθεί η παρουσία των ευρωπαϊκών ταινιών στο διαδίκτυο.
Ιστορικό
Η πρωτοβουλία εγγράφεται στο πλαίσιο της στρατηγικής Digital4Culture και του Ευρωπαϊκού Έτους 2018 αφιερωμένου στην πολιτιστική κληρονομιά.
Η ψηφιακή επανάσταση δίνει δυνατότητες για νέες και καινοτόμες μορφές καλλιτεχνικής δημιουργίας· ευρύτερη και δημοκρατικότερη πρόσβαση στον πολιτισμό και την κληρονομιά· και νέους τρόπους πρόσβασης, κατανάλωσης και αξιοποίησης του πολιτιστικού περιεχομένου. Για να ληφθούν υπόψη οι εν λόγω εξελίξεις, η στρατηγική Digital4Culture βασίζεται επίσης στις προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό των κανόνων που διέπουν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και τη διευκόλυνση της διασυνοριακής πρόσβασης σε διαδικτυακά τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά προγράμματα, που αποτελούν αντικείμενο διαπραγματεύσεων μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της ΕΕ, καθώς και στο πλαίσιο της στρατηγικής για την ψηφιακή ενιαία αγορά.
Το σύστημα ευρωπαϊκού ευρετηρίου υποστηρίζεται από το πρόγραμμα Δημιουργική Ευρώπη – MEDIA. Εδώ και 27 χρόνια το πρόγραμμα MEDIA επέτρεψε την ανάπτυξη και διανομή περισσότερων των 2000 ταινιών, ντοκιμαντέρ, τηλεοπτικών σειρών και, πιο πρόσφατα, κινουμένων σχεδίων. Η Επιτροπή προτείνει να αυξηθεί ο προϋπολογισμός του MEDIA κατά 30 %, δηλαδή κατά1,2 δισ. ευρώ για την επόμενη δημοσιονομική περίοδο 2021-2027. Κατά τα επόμενα έτη θα επενδυθούν περισσότερα χρήματα στη διεθνή προώθηση και διανομή των ευρωπαϊκών έργων και των καινοτόμων αφηγηματικών μέσων, συμπεριλαμβανομένης της εικονικής πραγματικότητας.