Η αδιαφορία των ιθυνόντων είναι η κυρίως αιτία για την κλοπή του πολιτισμού μας
Βανδαλισμοί και ωχαδερφισμός
Τ/Π|>Ένα χθεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας “Καθημερινή”, αποκαλύπτει το πώς χάνονται οι πολιτιστικοί θησαυροί μας, με κυρίως αιτία την αδιαφορία εκείνων που έχουν ταχθεί για την προστασία τους. Το άρθρο την “Κ” σήκωσε θύελλα αντιδράσεων στο διαδίκτυο και παρακάτω φιλοξενείται μία αρκετά ενημερωτική και αιχμηρή παρέμβαση του κ. Τάκη Λ., που αναρτήθηκε στο facebook. Γράφει:
Μια που μιλάμε για τους βανδαλισμούς στο Βυζαντινό Μουσείο, τους ανίκανους αργόμισθους φύλακες και τη φαύλη και τραγική στην ανεπάρκεια της Κονιόρδου, επιτρέψτε μου να σας πω πως προ ημερών βρισκόμουν σε ένα γνωστό θεματικό μουσείο, το σημαντικότερο στο είδος του και, εκτός από τα εξώφθαλμα λάθη στην οργάνωση των εκθεμάτων (που τους είχα εκθέσει και το 2004, εν όψει Ολυμπιακών), διαπίστωσα και ΤΡΟΜΕΡΑ κενά ασφάλειας, που, εξηγώντας τα στις αμήχανες φύλακες, τις έκανα να ανησυχήσουν ακόμα και για τη δική τους ασφάλεια. Εν πάση περιπτώσει, δεσμεύτηκα να επιστρέψω με ένα γραπτό κείμενο προτάσεων πριν κλάψουμε με κάποια κλοπή. Είναι όμως αλήθεια πως όλα τα μουσεία μας, πλην της Ακρόπολης, έχουν πρόβλημα. Σοβαρό.
Ομως, μη νομίσετε πως όλα αυτά δεν σχετίζονται με την παροιμιώδη νεοελληνκή αδιαφορία για τα πάντα (εκτός απο τις αρπαχτές, τις αργομισθίες και τα βολέματα, βεβαίως, που πρωτίστως ενδιαφέρουν το μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού). Καμαρώστε κατάντια, όπως διαβάζω στη σημερινή ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Το Σπουδαστήριο Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών διαθέτει μια καλή συλλογή χειρογράφων.
Το 1987 (θυμηθείτε τη χρονιά) το Μουσείο Ιστορίας του Καποδιστριακού, στο πλαίσιο εορτασμού των 150 χρόνων του, ζήτησε ως δάνειο για να εκθέσει 4 βυζαντινά ΠΟΛΥΤΙΜΟΤΑΤΑ χειρόγραφα. Το ένα απο αυτά (που δημοσιεύεται και η φωτογραφία του στην πρώτη σελίδα της “Κ”) ήταν του… 12ου αιώνα, που κόβει την ανάσα με την ομορφιά του. Και τώρα παρακαλώ κρατηθείτε: Τα χειρόγραφα ΟΥΔΕΠΟΤΕ επιστράφηκαν και οι υπεύθυνοι του “Σπουδαστηρίου” ΟΥΔΕΠΟΤΕ ΤΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΑΝ ΕΠΙ 27 ΧΡΟΝΙΑ!
Ακόμα και όταν έγινε απογραφή των εκθεμάτων, το… 1991, από το… Μουσείο που παράτυπα τα κρατούσε (δηλαδή ΚΑΙ αυτών που είχε δανειστεί και ουδέποτε επέστρεψε!), καταγράφηκαν τα… ΤΡΙΑ απο τα τέσσερα χειρόγραφα, δηλαδή διαπίστωσαν πως το 4ο ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ, αλλά… δεν τρέχει τίποτα βρ’ αδερφέ. Ούτε επέστρεψαν τα 3, ούτε αναζήτησαν το τέταρτο! Το οποίο είχε ΚΛΑΠΕΙ, άλλαζε χέρια στο εξωτερικό (μιλάμε για Κώδικα που περιείχε και τα 4 Ευαγγέλια, δηλαδή ένα ογκώδες έργο αξίας εκατομμυρίων!), αλλά ουδείς ενδιαφερόταν! Αλλωστε της μάνας τους ήταν ή του πατέρα τους; Ποιός νοιάζεται για αυτό που λέμε “κοινή περιουσία” και πολιτιστική κληρονομιά…
Ομως, το 2014 η διευθύντρια του “Σπουδαστηρίου” Θεοδώρα Αντωνοπούλου το αναζήτησε και μετά πολλών περιπετειών το εντόπισε μόλις ΤΩΡΑ στο… Μουσείο της Βίβλου, στην Ουάσιγκτον, του οποίου οι διαχειριστές ΑΓΝΟΟΥΣΑΝ την παράνομη προέλευση του και δήλωσαν κανονικά την κατοχή του στο Ινστιτούτο για τη Μελέτη Κειμένων της Καινής Διαθήκης, του Πανεπιστημίου του Μίνστερ. Και αγνοούσαν την προέλευση του (όπως και σχεδόν όλοι οι προηγούμενοι, μετά την κλοπή, κάτοχοι), επειδή ΟΥΔΕΙΣ από την τραγελαφική χώρα μας είχε δηλώσει την κλοπή! Ουδείς είχε στοιχειωδώς ενδιαφερθεί! Ούτε καν για την επιστροφή τους μετά το δανεισμό!
Ετσι το εντόπισε η Αντωνοπούλου.
Από το 1987 μέχρι το… 2014 ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΘΗΚΕ γι αυτό (ούτε, βέβαια, για τα υπόλοιπα τρία που το Μουσείο του Καποδιστριακού δανείστηκε, αλλά… ξέχασε να επιστρέψει, αλλά δεν έτυχε να κλαπούν κι αυτά!).
- Θυμάστε τι είχε συμβεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Κορίνθου;
- Θυμάστε τι είχε συμβεί στο μουσείο της αρχαίας Ολυμπίας (που σχόλασε ο φύλακας και έφυγε πριν έρθει ο άλλος και μπούκαραν οι κλέφτες;).
- Ξέρετε τι πάρτυ κλεφτών γινόταν στο Αγιο Ορος;
- Θυμάστε την κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη (και τη στάση της πάντα επιπλέουσας Λαμπράκη-Πλάκα;)
Σ’ αυτή την “παλιοχώρα” όποιος γουστάρει βουτάει ότι γουστάρει. Γίνεται μια… ΕΔΕ (τι κοροϊδία) και τελειώσαμε.