Ψήφισμα συνεδρίου των εμπορικών συλλόγων του νομού Κυκλάδων
Το 8ο συνέδριο των Εμπορικών Συλλόγων του νομού Κυκλάδων, που πραγματοποιήθηκε χθες και σήμερα (9 – 10 Μαΐου), στην Πάρο, με συμμετοχή εκπροσώπων του εμπορίου από το σύνολο των νησιών και με την παρουσία και συμμετοχή του προεδρείου της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), ασχολήθηκε εκτεταμένα με όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το εμπόριο και η κοινωνία των Κυκλάδων γενικότερα και αποφάσισε την έκδοση ψηφίσματος, που φιλοξενείται στο τέλος της ανάρτησης.
Στον χαιρετισμό του στο συνέδριο, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, επεσήμανε: “Η δύο μέτρων και δύο σταθμών αντιμετώπιση της ακτοπλοΐας από την Κομισιόν, καθώς οι ξένες εταιρείες απολαμβάνουν πολύ μεγάλων πλεονεκτημάτων έναντι των ελληνικών, οι κλειστές τραπεζικές στρόφιγγες, οι υποβαθμισμένες λιμενικές υποδομές, αποτελούν τα κυρίαρχα προβλήματα, τα οποία απειλούν να βουλιάξουν στα «ρηχά» έναν ακτοπλοϊκό στόλο που, τόσο στο παρελθόν, όσο και σήμερα, κατά την άποψή μου, αποτελεί το καμάρι της χώρας. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι, την περίοδο 2009-2014, η συσσώρευση ζημιών για τις εταιρείες ξεπέρασε το 1 δις. Δική μας θέση είναι, ότι, αφενός θέλουμε να υπάρχουν υγιείς, βιώσιμες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, αφετέρου πρέπει να υποστηρίξουμε και το νησιωτικό εμπόριο για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Χώρας.
Στις βασικές προτάσεις μας περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η μείωση του Φ.Π.Α. στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας, στα επίπεδα του τουριστικού πακέτου των ξενοδοχειακών καταλυμάτων του 6,5%, ή στον όποιο χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ επιλέγει και εφαρμοστεί. Αυτό θα είναι άλλωστε μια καλή αρχή για την ελληνική προσέγγιση του «θαλάσσιου μεταφορικού ισοδύναμου», αλλά και την εφαρμογή του νεωτεριστικού συστήματος ’’Hub and Spoke’’. Πολλές εμπορικές επιχειρήσεις ζούνε από την ακτοπλοΐα , ακόμα περισσότεροι απασχολούνται στον εν λόγω χώρο και αυτό οφείλουμε να το σεβαστούμε.
Δυστυχώς, φαίνεται ότι η σημασία των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών δεν έχει γίνει κατανοητή, αφού οι αποζημιώσεις για την εκτέλεση δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας στις χερσαίες μεταφορές ανέρχεται σε 260 εκατ. ευρώ, ενώ στις θαλάσσιες στα 80 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 25 εκατ. ευρώ επιβαρύνουν τους επιβάτες. Δηλαδή, οι χερσαίες μεταφορές λαμβάνουν το 72% των κρατικών επιχορηγήσεων, ενώ οι θαλάσσιες το 16,8%. Επίσης, είναι απορίας άξιο, πως είναι δυνατόν να έχει εξαιρεθεί ο κλάδος από την εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α., που εφαρμόζονται στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις για τουριστικούς λόγους. Σήμερα αν και η ακτοπλοΐα εξυπηρετεί 1,6 εκατ. νησιωτών, η επιδότηση είναι κατά πολύ μικρότερη σε σχέση με τις αστικές συγκοινωνίες. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι οι θαλάσσιες το 2008-2009, οι επιδοτήσεις στις θαλάσσιες συγκοινωνίες κυμαίνονταν στα 130 εκατ. ευρώ, ενώ σήμερα, μετά βίας, ξεπερνούν τα 70 έκ. ευρώ.
Απαιτείται λοιπόν επανεξέταση του συστήματος αποζημίωσης παροχής δημόσιας υπηρεσίας σε όλα τα μέσα μεταφοράς, η εξέταση της δυνατότητας δημιουργίας περιφερειακών κόμβων μετεπιβίβασης με ταχεία ανταπόκριση σε μικρότερα νησιά σε συνδυασμό και με άλλα εναλλακτικά μέσα μεταφοράς.
Τα πλοία είναι οι αρτηρίες που μεταφέρουν το αίμα στα νησιά μας. Ζητάμε λοιπόν αποτελεσματικότερη ακτοπλοΐα και καλύτερες υποδομές στα λιμάνια μας και στις μαρίνες που θα επιτρέψουν την εκμετάλλευση της κρουαζιέρας και του ολοένα αναπτυσσόμενου ιδιωτικού yachting. Η βελτίωση μπορεί να επιτευχθεί χωρίς υψηλό κόστος μέσα από συνδυαστικές συγκοινωνίες και οικονομίες κλίμακας. Σημειώνεται τέλος ότι η Ακτοπλοΐα στην μοναδικότητα της Νησιωτικής Ελλάδας δεν είναι επιλογή, αλλά εθνική ανάγκη“.
Ψ Η Φ Ι Σ Μ Α
1. Η αντοχή της μικρομεσαίας νησιωτικής εμπορικής επιχείρησης έχει φθάσει στα όρια της. Καλούμε την Πολιτεία να πραγματοποιήσει με τους Εμπορικούς Συλλόγους των νησιών και την ΕΣΕΕ ένα ουσιαστικό, καλόπιστο, εποικοδομητικό και διαφανή διάλογο με στόχο την επιβίωση της νησιωτικής μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας. Θέλουμε περισσότερα εργαλεία για την ανάπτυξη των νησιών, λιγότερη γραφειοκρατία και σεβασμό από το Κράτος στην νησιωτικότητα.
2. Η οποιαδήποτε αυξητική μεταβολή του ΦΠΑ στα νησιά μας θα ακυρώσει το «μεταφορικό ισοδύναμο», θα φέρει σημαντικές αυξήσεις προϊόντων και υπηρεσιών σε τοπικές κοινωνίες που δεν έχουν εύκολη διέξοδο από την κρίσηκαι θα απεμπολήσει ένα διαρκές δικαίωμα που έχει κατακτήσει η χώρα μας έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσηςγια την εδαφική της ιδιομορφία.
3. Ο φόρος πολυτελείας σε 22 νησιά δημιουργεί ανισότητες σε μία περιοχή, που η γεωγραφική της διαμόρφωση ποτέ δεν αποκόπτει το ένα νησί από το άλλο, είτε αφορά τα τουριστικά, είτε αφορά τα γενικότερα κοινωνικά χαρακτηριστικά. Ζητούμε την αποφυγή οποιασδήποτε κατ’ αποκοπή φορολόγηση, που δημιουργεί έλληνες επιχειρηματίες δύο ταχυτήτων. Γενικότερα, οιπληττόμενες κοινωνίες των νησιών δεν μπορούν να αντέξουν μεγαλύτερη φορολογία. Όλες οι αυξήσεις σε οποιοδήποτε φόρο πρέπει άμεσα να αντισταθμιστούν από ισοδύναμα αναπτυξιακά μέτρα.
4. Ανάλογη προσοχή πρέπει να δοθεί και στις συναλλαγές με κάρτες, μέτρο που δεν πρέπει να ισχύσει πριν σχεδιαστεί με προσοχή και μελετηθούν όλες οι ενδεχόμενες επιπτώσεις.
5. Ζητάμε την επίλυση των σημαντικών λειτουργικών προβλημάτων του ΟΑΕΕ και αξιοποίηση των ήδη υφιστάμενων υποδομών του. Οι υπηρεσίες του Οργανισμού στις Κυκλάδες πρέπει να βελτιωθούν και επιβάλλεται να στελεχωθούν τα γραφεία με το αναγκαίο προσωπικό. Απλοποίηση των διαδικασιών και δημιουργία ηλεκτρονικών εφαρμογών που θα δίνουν την δυνατότητα των ασφαλισμένων να παίρνουν τις υπηρεσίες του ΟΑΕΕ ηλεκτρονικά ,ώστε να εξυπηρετούνται τα νησιά των Κυκλάδων βάσει των ιδιομορφιών τους. Την μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και επιλογή περισσότερων ασφαλιστικών κατηγοριών.
6. Θέλουμε καλύτερες υπηρεσίες υγείας στα νησιά, τόσο για εμάς από τους ασφαλιστικούς μας οργανισμούς όσο και για τους τουρίστες πελάτες μας. Είναι ζήτημα αξιοπιστίας του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας εν γένει.
7. Τα πλοία είναι οι αρτηρίες που μεταφέρουν το αίμα στα νησιά μας. Ζητάμε αποτελεσματικότερη ακτοπλοΐα και καλύτερες υποδομές στα λιμάνια μας και στις μαρίνες που θα επιτρέψουν την εκμετάλλευση της κρουαζιέρας και του ολοένα αναπτυσσόμενου ιδιωτικού yachting. Η βελτίωση μπορεί να επιτευχθεί χωρίς υψηλό κόστος μέσα από συνδυαστικές συγκοινωνίες και οικονομίες κλίμακας.
8. Λόγω έλλειψης διαθέσιμου ελεγκτικού δυναμικού, το παρεμπόριο όταν αποκτήσει πρόσβαση στα νησιά μας γίνεται ανεξέλεγκτο. Ζητάμε συνδυασμό και συντονισμό ενεργειών ανάμεσα στην λιμενικές και δημοτικές αρχές και στους τοπικούς Εμπορικούς Συλλόγους, προκειμένου να συλλαμβάνεται στα λιμάνια, είτε προτού «επιβιβαστεί» είτε πριν «αποβιβαστεί».
9. Σε τουριστικές αγορές που λειτουργούν εποχιακά, όπως οι δικές μας και έχουν ιδιαίτερες ανάγκες και περιορισμένες χρονικά εργασιακές δυνατότητες πρέπει να υπάρχουν και οι αναγκαίες προσαρμογές. Ζητάμε γενίκευση της εφαρμογής του εργόσημου σε όλες τις πρόσκαιρες ανάγκες εργασίας, που με τη σειρά της θα επιτρέψει σε όλους τους περιστασιακούς εργοδότες να είναι νόμιμοι απέναντι στις υποχρεώσεις τους και στους εργαζόμενους να αποκτήσουν την ασφάλιση που τους αναλογεί σε αυτό που πρόσφεραν.
10. Τα ευρωπαϊκά συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα δεν είναι εργαλεία που επιτρέπεται να χάνουμε. Θέλουμε συντονισμό της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, των Εμπορικών Συλλόγων των νησιών και των Δήμων μας ώστε στην νέα προγραμματική περίοδο να σχεδιαστούν, να εγκριθούν και να υλοποιηθούν προγράμματα εντοπισμένα στην μικρομεσαία νησιωτική επιχειρηματικότητα.
11. Τέλος η απάντηση μας στα πολυκαταστήματα είναι,την νέα προγραμματική περίοδο, να ενταχθούν και να δημιουργηθούν στους τουριστικούς και παραδοσιακούς δρόμους της κάθε νησιωτικής πόλης, Ανοιχτά Κέντρα Εμπορίου (ΑΚΕ).
Οι Σύνεδροι των Κυκλάδων
Κορκίδης Βασίλης – Πρόεδρος ΕΣΕΕ & ΕΒΕΠ
Αλιπράντης Απόστολος – Πρόεδρος Ε.Σ.Πάρου – Αντιπάρου
Ρούσσος Γιάννης – Πρόεδρος Επιμελητηρίου Κυκλάδων
Πολιτάκης Πάυλος – Πρόεδρος ΟΕΣΑΟΝΝΑ
Αλεξανδρίδης Ευάγγελος – Πρόεδρος Ε.Σ.Σύρου
Αρτέμης Νίκος – Πρόεδρος Ε.Σ.Ίου
Νομικός Νίκος – Πρόεδρος Ε.Σ.Θήρας
Πολενάκης Θεόδωρος – Πρόεδρος Ε.Σ. Σίφνου
Στρατούρης Ευάγγελος – Πρόεδρος Ε.Σ.Νάξου
Τσιμέκης Ανδρέας – Πρόεδρος Ε.Β.Σ. Τήνου
Τσιμελάς Σπύρος – Πρόεδρος Σ.Ε.Αμοργού
Τσούφη Αντωνία – Ταμίας Ε.Ε.Β. Κέας