Η μετάλλαξη της “Black Friday” σε “Phygital”, αύξησε τον τζίρο
Το υγειονομικό τοπίο συνεχίζει να επιδεινώνεται και είναι δύσκολο να προβλεφθεί τι επιφυλάσσει το μέλλον για αγορά και καταναλωτές
Βασίλης Κορκίδης* |>Η Black Friday και Cyber Monday του 2021 θα είναι, αναμφίβολα από τα ετήσια market events για περαιτέρω έρευνα. Με πολλές επιχειρήσεις της παραγωγής και του εμπορίου να αισθάνονται τις επιπτώσεις από τα lockdown της πανδημίας, το πιο δημοφιλές τριήμερο για ψώνια του έτους είχε ανάμεικτα συναισθήματα στα καταστήματα λιανικού εμπορίου της Αττικής.
Μετά από το “black sky” και την κακοκαιρία της Παρασκευής, που περιόρισε την κίνηση των καταναλωτών στην Αττική, ακολούθησε ένα πολύ καλό Σάββατο για την αγορά. Όμως, για άλλη μια φορά, επιβεβαιώθηκε πως, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον της φυσικής αγοραστικής κίνησης συγκέντρωσαν τα καταστήματα με επώνυμα προϊόντα, καθώς επίσης τα πολυκαταστήματα, τα mall και το εμπορικό κέντρο της Αθήνας, σε σύγκριση με αυτά των περιφερειακών αγορών.
Αυτός άλλωστε είναι και ο βασικός λόγος που στο λιανικό εμπόριο, ενώ υπάρχουν φορές που δεν κερδίζουν όλοι, συμμετέχουν όλοι, γιατί σωστά οι ΜμΕ δεν θέλουν να αφήσουν τους μεγάλους της αγοράς και τις πολυεθνικές να μονοπωλήσουν το καταναλωτικό κοινό. Όσο για τις ψηφιακές αγορές τα αποτελέσματα αναμένονται να συμπληρωθούν με τις πωλήσεις της Cyber Monday, αφού δύσκολα διαχωρίζονται από αυτές της Black Friday.
Συγκρίνοντας τις φετινές διαδικτυακές προκρατήσεις και προαγορές, τα στοιχεία κινούνται στο 85% των πωλήσεων του 2019, αλλά δείχνουν αυξημένο τζίρο από τα επίπεδα του 2020 για τα e-shops, που σημειωτέον, πέρυσι τον Νοέμβριο, αποτελούσαν τη μοναδική επιλογή των καταναλωτών. Τα ποσοστά των εκπτώσεων δεν ήταν το ίδιο υψηλά όπως άλλες χρονιές, λόγω των ανατιμήσεων, του μειωμένου στοκ και του κόστους αντικατάστασης, αλλά παρέμειναν ελκυστικά. Ενώ λοιπόν το υγειονομικό τοπίο συνεχίζει να μεταλλάσσεται παγκοσμίως και να επιδεινώνεται στην Ευρώπη, μπορεί να είναι δύσκολο να προβλεφθεί τι επιφυλάσσει το μέλλον για αγορά και καταναλωτές.
Ορισμένοι κλάδοι εξακολουθούν να βλέπουν μια διαρκή άνοδο στις πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, ενώ άλλοι ιστορικά επιτυχημένοι, παραδοσιακοί εμπορικοί κλάδοι, αγωνίζονται να παραμείνουν στην αγορά. Οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν πως ο τζίρος της φετινής εκπτωτικής περιόδου Black Friday – Cyber Monday θα ξεπεράσει τα 300 εκ. ευρώ και τα 3 εκ. αγοραστών, αφού η αύξηση της φετινής κίνησης δικαιολογείται απόλυτα από τη λειτουργία του συνόλου της αγοράς του λιανικού εμπορίου.
Σαφώς, κερδισμένα θα είναι φέτος τα φυσικά εμπορικά καταστήματα, που μπόρεσαν να λειτουργήσουν σε μία ανοιχτή αγορά, ενώ τα e-shops θα διατηρήσουν την ανοδική δυναμική τους σε μια “Phygital” λειτουργία της αγοράς.
(*) Ο κ. Βασ. Κορκίδης είναι πρόεδρος του ΕΒΕΠ και του ΠΕΣΑ