Το τρίτο σημαντικότερο ευρωπαϊκό λιμάνι της Μεσογείου είναι ο Πειραιάς
Πηγή: kathimerini.gr
Στην 3η θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών λιμανιών της Μεσογείου και στην 4η μεταξύ όλων των μεσογειακών λιμανιών αναρριχήθηκε ο Πειραιάς κατά το 2014, ανεβαίνοντας μια ακόμη θέση στην κατάταξη της Containerisation International. Σημείωσε δε τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική σε ολόκληρη την περιφέρεια της Μεσογείου με κινητήριο δύναμη τη συνεχιζόμενη αύξηση της διακίνησης στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η θυγατρική της Cosco στην Ελλάδα ΣΕΠ Α.Ε.
Εμφάνισε επίσης υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης και από τα 5 μεγαλύτερα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης. Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η διεθνής ναυτιλιακή επιθεώρηση Containerisation International, ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά αύξησε κατά 13,3% τους όγκους του και διακίνησε κατά τη χρήση που έληξε τον Δεκέμβριο 3,585 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια (teu) έναντι 3,133 εκατ. το προηγούμενο έτος.
Τα στοιχεία αυτά αφορούν τόσο τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της Cosco όσο και τον προβλήτα Ι που διαχειρίζεται απευθείας η ΟΛΠ Α.Ε. Η επίδοση αυτή κατατάσσει τον Πειραιά στην πρώτη θέση όσον αφορά τον ρυθμό ανάπτυξης μεταξύ όλων των μεσογειακών λιμένων. Σε απόλυτα μεγέθη ο Πειραιάς έπεται μόνον των δύο μεγάλων μεσογειακών λιμανιών της Ισπανίας και συγκεκριμένα του Αλγκεθίρας και της Βαλένθια που κατέλαβαν την 1η και τη 2η θέση αντίστοιχα.
Στο σύνολο της Μεσογείου, εκτός από τους ισπανικούς τερματικούς σταθμούς, προηγήθηκε του Πειραιά και το Πορτ Σάιντ στην Αίγυπτο που παρουσιάζει όμως μηδενική ανάπτυξη. Ο Πειραιάς υπερκέρασε το 2014 τον τουρκικό εμπορευματικό σταθμό στο λιμάνι του Αμπαρλί. Κύκλοι της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας εξηγούν ότι τα μεγέθη αυτά του Πειραιά περιορίζονται κυρίως από την έλλειψη διαθέσιμης δυναμικότητας. Θέμα δυναμικότητας έχει άλλωστε και ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ. Με απλά λόγια, ενώ η Cosco μπορεί να φέρει επιπλέον φορτία εδώ, δεν υπάρχουν ακόμα οι απαραίτητες επιπλέον υποδομές για να τα διαχειριστεί σύμφωνα με τα διεθνή standard που ακολουθεί. Ζήτημα που συνέβαλε άλλωστε και στην απόφαση της Cosco να επενδύσει άλλα 230 εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή και τον εξοπλισμό του δυτικού τμήματος του προβλήτα ΙΙΙ.
Η σχετική συμφωνία με την ΟΛΠ Α.Ε. αναμένεται να αυξήσει τη συνολική δυναμικότητα διακίνησης του Πειραιά στα 7,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια ετησίως, οδηγώντας τον έτσι στην πρώτη θέση στη Μεσόγειο και σε μια από τις 5 πρώτες σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Ο Πειραιάς έχει ήδη γίνει ένα από τα λιγοστά container terminal στη Μεσόγειο που μπορεί και εξυπηρετεί στις εγκαταστάσεις του τα μεγαλύτερων μεγεθών πλοία. Διαθέτει στον Προβλήτα ΙΙΙ, πέντε Super Post Panamax γερανογέφυρες που είναι οι μεγαλύτερες στον κόσμο αυτή την περίοδο, με δυνατότητα εξυπηρέτησης πλοίων πλάτους 26 σειρών container. Οπως αναφέρουν από τη ΣΕΠ Α.Ε., έχουν κλείσει ήδη περισσότερες από τέσσερις εβδομαδιαίες τακτικές προσεγγίσεις τέτοιων μεγάλων πλοίων από την Ασία, ενώ παράλληλα εξυπηρετούνται κανονικά πλοία με μέσο όρο αφίξεων 6 -7 πλοίων την ημέρα. Υπάρχουν πλέον εβδομαδιαίες συνδέσεις με τις αγορές στην Απω Ανατολή, την Ευρώπη, τη Μαύρη Θάλασσα και την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, καθώς και με τις αναδυόμενες οικονομίες στη Βόρεια Αφρική.