Σγουρός κατά Πατούλη για απευθείας αναθέσεις 5 εκατ.
Τον κατηγορεί ότι βρίσκεται πίσω από τον ΕΔΣΝΑ, που έκανε κατάτμηση δαπανών για αποφυγή ελέγχου από το ΕΣ
|> Σε απευθείας αναθέσεις, χωρίς έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο, για απολυμάνσεις έχει προβεί, από το Μάρτιο του 2020 μέχρι σήμερα, ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) – αρμόδιος φορέας για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής. Αυτό καταγγέλλει, με ανακοίνωσή του ο Γιάννης Σγουρός και στη συνέχεια προβαίνει στις παρακάτω διευκρινίσεις των καταγγελιών του, όπως:
Οι αναθέσεις έγιναν με αποφάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ, που συνεδριάζει… τηλεφωνικώς -ούτε καν με τηλεδιάσκεψη- ύστερα από εισήγηση του αντιπεριφερειάρχη Αττικής Βασίλη Κόκκαλη (πρώην αντιδημάρχου Αμαρουσίου), στενού συνεργάτη του Γ. Πατούλη και ορισμένου από τον ίδιο ως πρόεδρο του Συνδέσμου καθώς ο ίδιος ο κ. Πατούλης θέλησε να αποφύγει, σε αντίθεση με τους προκατόχους του, τις ευθύνες διοίκησης του μεγαλύτερου φορέα διαχείρισης απορριμμάτων της χώρας.
Οι αναθέσεις φτάνουν έως τώρα στο ιλιγγιώδες ποσό των 5.000.000 συνολικά.
Ειδικότερα, χωρίς να τηρηθεί οποιαδήποτε διαγωνιστική διαδικασία και δίχως να δημοσιευθεί προκήρυξη, με την επίκληση της πανδημίας, ο ΕΔΣΝΑ έχει προβεί στην ίδια εταιρεία σε έξι απευθείας αναθέσεις συνολικού ύψους 2.700.000 ευρώ για την απολύμανση των εγκαταστάσεων και των μηχανημάτων του, για διάστημα 18 μηνών, και σε δύο απευθείας αναθέσεις συνολικού ύψους 500.000 ευρώ για την απολύμανση κάδων ανακύκλωσης χαρτιού.
Οι αναθέσεις έγιναν σε μια προσωπική ομόρρυθμη εταιρεία, που δραστηριοποιείται μόλις τα τελευταία πέντε χρόνια στο χώρο των μυοκτονιών και απεντομώσεων, λαμβάνοντας από δημόσιους φορείς -πλην ΕΔΣΝΑ- ποσά της τάξεως των λίγων εκατοντάδων ή μερικών χιλιάδων ευρώ.
Η εν λόγω εταιρεία, η οποία έχει κεφάλαιο μόλις 5.000 ευρώ, έλαβε επαναλαμβανόμενες αναθέσεις από τον ΕΔΣΝΑ συνολικού ύψους 3.200.000 ευρώ, τον Μάρτιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο του 2020 καθώς και τον Φεβρουάριο του 2021.
Η διαδικασία ανάθεσης που ακολουθήθηκε αποτελεί τον ορισμό της αδιαφάνειας με πρόσχημα τις ειδικές διατάξεις λόγω πανδημίας.
Ο ΕΔΣΝΑ μετά την πρώτη ανάθεση στην εταιρεία, τον Μάρτιο του 2020, με express διαδικασία, αντί εν συνεχεία να προβεί σε δημόσιο ανοιχτό διαγωνισμό για την ανάδειξη μειοδότη, ώστε να καλυφθούν οι όποιες ανάγκες απολύμανσης που είχε λόγω της συνεχιζόμενης πανδημίας, περίμενε να λήξει η σύμβαση για να προβεί σε επόμενη ανάθεση στην ίδια, επικαλούμενος την απρόβλεπτη και έκτακτη ανάγκη της πανδημίας, που μόνον έκτακτη δεν είναι πλέον.
Ο ΕΔΣΝΑ για να αποφύγει τον έλεγχο των διαδικασιών από το Ελεγκτικό Συνέδριο φρόντισε να προβαίνει σε κατάτμηση της δαπάνης ώστε κάθε ανάθεση να είναι κάτω του ποσού των 900.000 ευρώ που αποτελεί το όριο ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Οι απευθείας αναθέσεις όμως δεν τελειώνουν εδώ:
Ο ΕΔΣΝΑ προέβη, επιπλέον, σε τέσσερις απευθείας αναθέσεις, συνολικού ύψους περίπου 1.850.000 ευρώ, με τον ίδιο τρόπο για να απολυμανθούν από τον Απρίλιο του 2020 μέχρι σήμερα μερικές χιλιάδες κάδοι απορριμμάτων των δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Αττικής.
Οι δύο πρώτες αναθέσεις έγιναν σε μία προσωπική ετερόρρυθμη εταιρεία τον Απρίλιο και τον Αύγουστο του 2020, συνολικού ύψους 850.000 ευρώ περίπου, και οι υπόλοιπες δύο σε άλλη εταιρεία για χρονικό διάστημα τριών μηνών (Ιανουάριος-Μάρτιος 2021) με συνολικό ύψος περίπου 1.000.000 ευρώ!
Το “κερασάκι στην τούρτα” είναι η απευθείας ανάθεση σε εταιρεία αντί ποσού 244.528 ευρώ για την προμήθεια συσκευών που θα απολυμαίνουν τον… αέρα!
Την εποχή της οικονομικής κρίσης λόγω της πανδημίας με «κλειστή» την οικονομία και χειμαζόμενους τους πολίτες οι παραπάνω αναθέσεις δεν είναι απλώς προκλητικές αλλά σκανδαλώδεις, και φυσικά εγείρουν σειρά ερωτημάτων:
- Δικαιολογείται ο ΕΔΣΝΑ να διαθέσει το τεράστιο ποσό των 5.000.000 ευρώ για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τους 18 μήνες για απολυμάνσεις κάδων, μηχανημάτων καθώς και των εγκαταστάσεών του;
- Τι είδους απολυμάνσεις είναι αναγκαίο να γίνονται σε καθημερινή βάση που δικαιολογούν τέτοιου ύψους δαπάνες;
- Γιατί για τις δαπάνες αυτές ή έστω για μέρος αυτών ο ΕΔΣΝΑ επίμονα αρνείται να κάνει δημόσιο ανοικτό διαγωνισμό, δεδομένου ότι η νομοθεσία δεν απαγορεύει λόγω covid να διεξάγονται ανοιχτές διαδικασίες;
- Γιατί ο ΕΔΣΝΑ καλεί κάθε φορά μόνον ΜΙΑ εταιρεία να δώσει προσφορά και καμία άλλη;
- Γιατί ο ΕΔΣΝΑ αφού «διαπραγματεύεται» δεν λαμβάνει καμία έκπτωση από τον εκάστοτε ανάδοχο ή αν λάβει (όπως έγινε σε δύο αναθέσεις) η έκπτωση αυτή είναι της τάξεως του 1.8% ;
- Γιατί υπάρχει κατάτμηση των ποσών των αναθέσεων ενώ αυτές αφορούν στο ίδιο αντικείμενο με αποτέλεσμα οι συμβάσεις να μην αποστέλλονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο;
- Γνωρίζουν οι δήμαρχοι της Αττικής που μετέχουν στον ΕΔΣΝΑ για τον τρόπο διαχείρισης των εισφορών των Δήμων τους και για τον τρόπο των αναθέσεων που έχει επιλέξει να ακολουθήσει ο ελεγχόμενος από τον κ. Πατούλη Πρόεδρος του ΕΔΣΝΑ και η Εκτελεστική Επιτροπή του Συνδέσμου;
- Γνωρίζει ο κ. Πρωθυπουργός για τον τρόπο διαχείρισης των χρημάτων των Δήμων της Αττικής από τον ΕΔΣΝΑ;
Ο Γιάννης Σγουρός δήλωσε: «Καλούμε τις αρμόδιες αρχές να προβούν σε έλεγχο όλων των συμβάσεων ανάθεσης που έχουν γίνει στον ΕΔΣΝΑ το 2020 και το 2021 με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης με πρόσχημα τον Covid -19. Η πανδημία δεν μπορεί να αποτελέσει για ΚΑΝΕΝΑΝ απολύτως το άλλοθι για την καταστρατήγηση της νομοθεσίας και την κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος σε βάρος των πολιτών.
Πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι χρήματα που δαπανώνται με αυτόν τον τρόπο λείπουν από την Υγεία μας, από την Παιδεία, από την Πρόνοια, από κρίσιμες δομές και λειτουργίες του κράτους. Γι’ αυτό και εμείς τα προηγούμενα χρόνια σεβαστήκαμε το δημόσιο χρήμα, μέχρι και το τελευταίο ευρώ και δημιουργήσαμε πλεόνασμα όταν η υπόλοιπη χώρα χρεοκοπούσε φροντίζοντας όσα έργα και δράσεις γίνονταν να έχουν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα και οφέλη για τους πολίτες».