Συνέντευξη Δρίτσα, για πρόσφυγες, Μνημόνιο, Cosco, Λαύριο, άγονες γραμμές κ.ά.
Τι είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ
“Υπάρχει μια αύξηση των προσφυγικών ροών τις τελευταίες ημέρες, αλλά δεν είναι τόσο μεγάλη που να οδηγείται κανείς σε συμπεράσματα“, τονίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ ΜΠΕ και στον Πάρη Τσιριγώτη, αναφορικά και με τις τελευταίες εξελίξεις στην Τουρκία, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρής Δρίτσας. “Είμαστε σε εγρήγορση και σχεδιάζουμε την πολιτική μας με βάση όλα τα ενδεχόμενα“, προσθέτει και επαναλαμβάνει ότι αυτό που θέλουν οι μετανάστες και οι πρόσφυγες είναι να πάνε στην Ευρώπη και σε καμία περίπτωση να μείνουν στην Ελλάδα.
Αναφερόμενος στην αντιπολίτευση, δηλώνει ότι η κριτική της είναι ανεύθυνη, αβάσιμη και ατεκμηρίωτη, υπογραμμίζοντας ότι αυτή εντάσσεται στην αποδόμηση του αντιπάλου. “Η κυβέρνηση αυτή τη στιγμή κάνει προσπάθειες να στηρίξει την ελληνική κοινωνία που έχει καταρρεύσει λόγω της εξάχρονης εφαρμογής του Μνημονίου“, δηλώνει ο υπουργός, ενώ απαντώντας σε παρατήρηση ότι και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ υπέγραψε νέο Μνημόνιο ο κ. Δρίτσας προσθέτει ότι “αυτό το νέο Μνημόνιο είναι το κλείσιμο“.
“Η κυβέρνηση έχει εξηγήσει στον ελληνικό λαό, ότι αυτό το νέο Μνημόνιο είναι αναγκαίος συμβιβασμός προκειμένου να διατηρηθεί μια στοιχειώδης σταθερότητα και να ξαναπάρει μπρος η μηχανή“, τονίζει και προσθέτει: “Δεν είμαστε μάγοι αλλά έχουμε σχέδιο, επιμονή, πείσμα και εντιμότητα. Δεν λέμε στον ελληνικό λαό ότι θα λυθούν όλα δια μαγείας, αλλά πραγματικά είμαστε σε μια πορεία αναθέρμανσης της οικονομίας“.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης, έχει ως εξής:
– Το τελευταίο διάστημα υπάρχει μία αυξητική τάση των μεταναστευτικών ροών προς τα νησιά, μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα στην Τουρκία. Υπάρχει κίνδυνος να υπάρξουν επιπτώσεις στο προσφυγικό ζήτημα στην Ελλάδα μετά και την απόφαση της Άγκυρας να αποσύρει προσωρινά τους Τούρκους παρατηρητές που είχαν εγκατασταθεί για την εφαρμογή της συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας;
Όντως υπάρχει μια αύξηση των προσφυγικών ροών τις τελευταίες ημέρες, αλλά δεν είναι τόσο μεγάλη που να οδηγείται κανείς σε συμπεράσματα. Παρακολουθούμε, καταγράφουμε τα δεδομένα, αριθμητικά και ποιοτικά, αλλά δεν έχουμε ένα νέο τοπίο. Ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα των τελευταίων εξελίξεων, μετά την εφαρμογή της συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας, δεν έχουμε ροές που να δημιουργούν νέα δεδομένα εντελώς διαφορετικά.
Οι μετανάστες και οι πρόσφυγες αυτό που θέλουν είναι να πάνε στην Ευρώπη, και σε καμία περίπτωση δεν θέλουν να μείνουν στη χώρα μας. Η Ελλάδα ήταν πάντα χώρα διέλευσης. Επομένως αυτό εξακολουθεί να ισχύει τώρα που έχουν κλείσει όλοι οι δίοδοι και τα σύνορα. Αυτό επηρεάζει και τη συμπεριφορά των ίδιων των προσφύγων και των μεταναστών. Εμείς πάντως δεν εφησυχάζουμε. Πρέπει να έχουμε εγρήγορση, και την έχουμε, και σχεδιάζουμε την πολιτική μας με βάση όλα τα ενδεχόμενα.
– Τα προβλήματα της καθημερινότητας είναι αυτά που θα κρίνουν το έργο της κυβέρνησης και το πολιτικό της μέλλον. Μπορούν οι 7 πυλώνες για την ανασυγκρότηση του κοινωνικού κράτους που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός να αμβλύνουν τη δυσαρέσκεια των πολιτών από την κατάργηση του ΕΚΑΣ και τη διατήρηση του ΕΝΦΙΑ; Η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση ότι δεν προχωρά σε μείωση δαπανών και προσέλκυση επενδύσεων.
Η κριτική της αντιπολίτευσης είναι ανεύθυνη, και αβάσιμη, και ατεκμηρίωτη. Είναι πολιτική που εντάσσεται στην αποδόμηση του αντιπάλου. Επομένως το ζήτημα δεν είναι η κριτική της αντιπολίτευσης. Το ζήτημα είναι τα σκληρά και σοβαρά προβλήματα που έχει η κυβέρνηση να λύσει, ακριβώς για να μπορέσει να στηρίξει την ελληνική κοινωνία η οποία έχει καταρρεύσει -όχι τώρα επί της δικής μας κυβερνήσεως, αλλά από την εξάχρονη εφαρμογή του Μνημονίου. Εμείς είμαστε η κυβέρνηση εκείνη που αναλαμβάνουμε να κλείσουμε το Μνημόνιο.
– Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, κύριε υπουργέ, τα κόμματα της αντιπολίτευσης κατηγορούν την κυβέρνηση ότι υπέγραψε και αυτή ένα νέο Μνημόνιο.
Αυτό το νέο Μνημόνιο που υπογράψαμε είναι ακριβώς το κλείσιμο. Είναι τα υπόλοιπα όλα που είχαν συσσωρευτεί από το προηγούμενο σε μια εκδοχή που δίνει προοπτικές και ανάσες μεγαλύτερες από ό,τι προηγουμένως. Δεν υπερηφανευόμαστε γι’ αυτό. Είναι, όπως έχουμε εξηγήσει στον ελληνικό λαό, ο αναγκαίος συμβιβασμός για να διατηρήσουμε μια στοιχειώδη σταθερότητα, αναγκαία προϋπόθεση -εκ των ων ουκ άνευ-για να ξαναπάρει μπρος η μηχανή. Δεν είμαστε μάγοι, αλλά έχουμε σχέδιο, επιμονή, και πείσμα και εντιμότητα. Δεν λέμε στον ελληνικό λαό ότι θα λυθούν αυτά δια μαγείας, αλλά πραγματικά είμαστε σε μια πορεία αναθέρμανσης της οικονομίας.
Αναφορικά με τη μείωση των δαπανών που επικαλείται η αντιπολίτευση, για πόσο ακόμα θα πρέπει να μειωθούν οι δαπάνες για την υγεία, την παιδεία, για κρίσιμους τομείς;. Τι εννοεί η αντιπολίτευση σε αυτό; Είναι ανεύθυνη και αναλώσιμη η πολιτική αυτή της αντιπολίτευσης, χωρίς ευθύνη και προοπτική. Κάθε αντιπολίτευση πρέπει να χτίζει την εναλλακτική λύση. Η ΝΔ δεν έχει εναλλακτική λύση.
Οι επενδύσεις είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα που αφορά την Ευρώπη. Είμαστε σε περίοδο αποεπένδυσης. Η χώρα μας μέσα από αυτές τις δυνατότητες που ανοίγονται έχει τομείς τους οποίους μπορεί να προσελκύσει επενδύσεις. Βλέπετε, εκείνο που έχει σημασία είναι να έρθουν επενδύσεις σε νέους παραγωγικούς τομείς και σε νέα πεδία παραγωγικότητας. Το να είναι απλά και μόνο η ιδιωτικοποίηση δημόσιων υπηρεσιών και φορέων, δεν λέει τίποτα αυτό.
– Τη διαχείριση του λιμανιού του Πειραιά αναμένεται να αναλάβει σε λίγο καιρό η κινεζική Cosco. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο προχωρά και η σύσταση της Δημόσιας Αρχής Λιμένος. Σε ποιο σημείο βρίσκεται, και αν έχει αποφασιστεί, ποιος θα είναι επικεφαλής της αρχής αυτής; Θα υπάρξουν αλλαγές και στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων;
Κατηγορηθήκαμε ότι επιχειρούμε να επανακρατικοποιήσουμε το λιμάνι. Έτσι κι αλλιώς ποτέ δεν ήταν κρατικοποιημένο το λιμάνι, για να επανακρατικοποιηθεί. Αυτό ωστόσο για τη συζήτησής μας είναι δευτερεύον. Παλέψαμε μεθοδικά, με συνέπεια και σοβαρότητα, σε αυτό το στενό περιθώριο, η πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών του ΟΛΠ σε ιδιώτη και η ανάληψη της διαχείρισης από την κινεζική Cosco του διευθυντικού δικαιώματος, να γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε το συνολικό πλαίσιο να είναι λειτουργικό, να εξασφαλίζει τον δημόσιο έλεγχο, κοινωνικά οφέλη, τις εργασιακές σχέσεις και να δίνει περιθώριο στους παραλιμένιους δήμους να έχουν λόγο και δυνατότητα διαβούλευσης με τον νέο διαχειριστή.
Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε δύο εργαλεία. Το ένα είναι η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένος που προϋπήρχε μεν, αλλά τις δώσαμε αναβαθμισμένη υπόσταση, ώστε να επιτελέσει τον ρόλο της, ως οιονεί επιτροπή ανταγωνισμού στα λιμάνια γενικότερα. Αυτός είναι ο ρόλος της ΡΑΛ. Να επιλύει διαφορές που έχουν σχέση με τον υγιή ανταγωνισμό και να παρεμβαίνει και κανονιστικά σε ένα βαθμό σε αυτά. Επίσης, η Δημόσια Αρχή Λιμένα, που αναλαμβάνει το κανονιστικό πλαίσιο και την τήρησή του, που χωρίς αυτό δεν υπάρχει κανένα λιμάνι στον κόσμο να λειτουργεί. Τα μέλη της Δημόσιας Αρχής Λιμένος θα επιλεγούν μέσα από ανοιχτό διαγωνισμό. Εκτιμώ ότι η πλήρης υλοποίησή της θα έχει επιτευχθεί τέλη Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου, και θα στεγαστεί στο υπουργείο Ναυτιλίας. Μη ξεχνάτε ότι ακόμα δεν έχει λειτουργήσει ο νέος ΟΛΠ στις νέες συνθήκες, ενώ δεν έχει αναλάβει επισήμως και τη διαχείριση του λιμανιού η κινεζική Cosco
– Στο λιμάνι του Πειραιά, στη πύλη Ε3 εξακολουθεί να παραμένει ημιβυθισμένο το επιβατηγό/οχηματαγωγό πλοίο «Παναγία Τήνου» από το πρωί της 26ης Απριλίου, ανήμερα της Μεγάλης Τετάρτης. Ποιος φορέας είναι υπεύθυνος για την ανέλκυση και την απομάκρυνση του πλοίου, και γιατί δεν έχει προχωρήσει ακόμα η διαδικασία;
Μέχρι τώρα το ζήτημα το διαχειρίστηκε αρχικά το ΝΑΤ και εν συνεχεία ο ΟΛΠ. Ο διαγωνισμός που έκανε ο ΟΛΠ απέβη άκαρπος και πρέπει να επαναληφθεί, για την ανάδειξη του πλειοδότη που θα αναλάβει τη μεταφορά και τη μεθόρμιση του πλοίου. Υπάρχει μια συζήτηση ανάμεσα στον ΟΛΠ και το υπουργείο αναφορικά με την αρμοδιότητα. Είναι νομικά ζητήματα. Εκτιμώ ότι θα μπορέσουμε να τα επιλύσουμε το αμέσως επόμενο διάστημα.
– Είχατε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο η ημιβύθιση του πλοίου να έχει προκληθεί από δολιοφθορά. Έχει υπάρξει δικαστική έρευνα γι αυτό το θέμα;
Είναι κατεξοχήν ζήτημα της δικαστικής διερεύνησης η οποία έχει αρχίσει και υπάρχει σχετική δικογραφία. Η έρευνα έχει ξεκινήσει μετά από σχετική εισαγγελική παραγγελία.
– Το υπουργείο Ναυτιλίας σκοπεύει να επανεξετάσει το φάκελο για τις άγονες γραμμές στην ακτοπλοΐα. Υπάρχουν σκέψεις για μείωση του προϋπολογισμού;
Αυτή τη στιγμή δεν έχει τεθεί κανένα ζήτημα μείωσης του προϋπολογισμού, που είναι περίπου στα 85 εκατομμύρια ευρώ. Παρόλα αυτά έχουμε κατορθώσει σε αυτή τη διετία, και ιδιαίτερα στην περίοδο που διανύουμε, να έχουμε βελτιώσει την ακτοπλοϊκή σύνδεση σε μια σειρά από νησιά, ενώ έχουμε ανοίξει και νέες γραμμές, αναβαθμίζοντας σε ορισμένες περιοχές τις υπηρεσίες προς τους νησιώτες. Ταυτόχρονα έχουμε μειώσει το κόστος και δεν εξαντλούμε το κεφάλαιο του προϋπολογισμού. Αυτό είναι μια δουλειά που πιστώνεται στον γενικό γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας, τον Γιάννη Θεοτοκά, και στην εύρυθμη λειτουργία του συμβουλίου των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Έχουμε βελτιώσεις και εξορθολογισμούς σε πολλές γραμμές. Η ακτοπλοΐα πάει καλά. Ωστόσο, ένα σχέδιο αναμόρφωσης των συγκοινωνιών που ξεκινήσαμε να το συζητάμε το 2015 έχει ανασταλεί για διάφορους λόγους. Τη θετική και αρνητική εμπειρία είμαστε έτοιμοι να την αξιοποιήσουμε το αμέσως επόμενο διάστημα, για να ανοίξει ξανά μια συζήτηση για την αναμόρφωση του ακτοπλοϊκού έργου.
– Την Τετάρτη δημιουργήθηκε η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή για την κρουαζιέρα. Πιστεύετε ότι μπορούν να υπάρξουν κίνητρα στη χώρα για τον κλάδο; Κάποιες εταιρείες έχουν εκφράσει ενδιαφέρον να επενδύσουν σε λιμενικές υποδομές με ανισταθμιστικά οφέλη. Η Celestyal Cruises έχει ζητήσει για το λιμάνι του Λαυρίου να αναλάβει την κατασκευή λιμενικών υποδομών με αντισταθμιστικά οφέλη. Το έχει γίνει με αυτή την υπόθεση;
Συνεργασίες στα διάφορα λιμάνια με χρήστες του λιμανιού και διμερείς συμβάσεις κοινά επωφελείς δεν είναι έξω από την οπτική μας. Το Λαύριο είναι μια από αυτές τις περιπτώσεις, και η καθυστέρηση δεν οφείλεται σε εμάς. Από την πλευρά του υπουργείου υπάρχει θετική ανταπόκριση για το θέμα. Πιστεύω ότι το ζήτημα θα πρέπει να επιλυθεί μεταξύ του ΟΛΛ και την εταιρείας.
Αναφορικά με την Εθνική Επιτροπή για την κρουαζιέρα πιστεύω ότι θα διαμορφώσει μια νέα περίοδο. Δεν έχουμε, και δεν είχαμε έως τώρα, ένα όργανο να μπορεί να εμπλέξει όλους τους συμμετέχοντες με οποιονδήποτε τρόπο στην παραγωγική δραστηριότητα της κρουαζιέρας, σε μια κατεύθυνση διαμόρφωσης κοινών ενιαίων στρατηγικών και ταυτόχρονα να μπορεί ευέλικτα να εντοπίζει κινδύνους και παγίδες σε μια αγορά με παγκόσμια διάσταση.
Οι επιτελικές ή οι υπηρεσιακές λειτουργίες του υπουργείου δεν θα μπορούσαν να εξαντλήσουν αυτή την υπόθεση, ερήμην των ίδιων των παραγωγικών φορέων και επιχειρήσεων ή των άλλων υπουργείων, ή ερήμην των θεσμικών οργάνων, όπως είναι το Ναυτικό Επιμελητήριο η οι οργανισμοί λιμένων. Στην επιτροπή αυτή ενώνουμε όλους αυτούς με έναν τρόπο δημοκρατικό και με ευέλικτους τρόπους. Ήδη ιδρύθηκε και θα μπει μπροστά να λειτουργήσει εκτελεστική γραμματεία, η οποία ωστόσο δεν θα υποκαταστήσει την Εθνική Επιτροπή. Παράλληλα θα δημιουργηθούν ομάδες εργασίες ανά κλάδο και θέμα, που θα συνεισφέρουν σε μια διαρκή επικοινωνία, και όχι αναμένοντας την επόμενη συνεδρίαση ή τις εξελίξεις του κλάδου. Εκτιμώ ότι αυτό το εργαλείο έλειπελ και πιστεύω ότι αργήσαμε αλλά έπρεπε να επιλύσουμε όλες αυτές τις λεπτές ισορροπίες ώστε να είναι λειτουργικό και να κάνει ουσιαστική δουλειά. Εγώ επενδύω προσδοκίες στη λειτουργία αυτής της επιτροπής.
– Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) ενέκρινε την εισήγησή σας για το νέο πιλοτικό πρόγραμμα που αφορά την υδροδότηση των άνυδρων νησιών του Αιγαίου. Θα έχουμε φθηνότερο νερό και μείωση του κόστους; Πρόσφατα είχαμε και το θέμα που αφορά τη σύνδεση του αγωγού της ΕΥΔΑΠ με την Αίγινα.
Η υπόθεση της Αίγινας έχει ενταχθεί σε ένα άλλο πολύ πιο φιλόδοξο σχέδιο, καθώς είναι νησί κοντά στην Αττική. Εκεί υπήρχε η δυνατότητα να επιλυθεί το ζήτημα με τον υποθαλάσσιο αγωγό. Αυτό που καταφέραμε από τις αρχές του 2015 αναφορικά με τα άνυδρα νησιά, είναι η τιμή του μεταφερόμενου νερού με υδροφόρα πλοία να πέσει στα 10,4 ευρώ το κυβικό -που είναι μεγάλη τιμή, αλλά είναι πολύ μικρότερη από αυτήν που έβγαζαν διαγωνισμοί τα προηγούμενα χρόνια και άγγιζαν τα 14 και 15 ευρώ το κυβικό. Ταυτόχρονα κινήσαμε με πρωτοβουλία της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και του κ. Γιαννέλη ένα πιλοτικό πρόγραμμα για δύο νησιά, την Πάτμο και το Καστελόριζο. Ο διαγωνισμός που έγινε με βάση τις προδιαγραφές που συντάχθηκαν συνδυάζει την αναβάθμιση, τον εκσυγχρονισμό και την επισκευή του υφιστάμενων μονάδων αφαλάτωσης και συμπληρωματικών έργων όπου χρειάζεται, ενώ ταυτόχρονα εξασφαλίζει τη δέσμευση των εταιρειών εάν η παραγωγή δεν επαρκεί ή για οποιαδήποτε λόγο συμβεί κάτι, με την ίδια τιμή ο ανάδοχος να μεταφέρει νερό. Από αυτούς τους δύο διαγωνισμούς οδηγούμαστε σε κόστος για το υπουργείο και τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου περίπου στα 0,64 λεπτά το κυβικό. Αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την Πάτμο και εκκρεμεί για το Καστελόριζο. Αναφορικά με την Πάτμο υπάρχει μια καθυστέρηση με την αδειοδότηση και τους περιβαλλοντικούς όρους, ωστόσο το έργο της υδροδότησης προχωρά.
– Η παραχώρηση του παραλιακού μετώπου συζητήθηκε πρόσφατα σε συνάντησή σας με τον δήμαρχο της Πάτρας. Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για το πού βρίσκεται η διαδικασία; Υπάρχουν διαφωνίες;
Νομίζω ότι φθάσαμε στο τέλος και στην αρχή. Είναι πληρέστατη η κυβερνητική πρόταση. Υλοποιεί και επαυξάνει, αν θέλετε, τη δέσμευση του πρωθυπουργού απέναντι στο λαό της Πάτρας. Χρειάστηκε να μελετήσουμε όλες τις παραμέτρους ώστε να είναι βέβαιη και όχι απλώς μια εξαγγελία. Προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν εξαγγείλει την παραχώρηση, αλλά αυτή είχε μείνει στα χαρτιά καθώς δεν είχαν προβλεφθεί πολλά πράγματα. Τώρα το σχέδιο υλοποιείται αυξημένο και εμπλουτισμένο σε σχέση με τις παραχωρούμενες εκτάσεις. Είχαμε μια διαφορά, μόνο, με τον δήμαρχο που αφορά την προβλήτα του εμπορικού λιμανιού του Αγίου Νικολάου. Εμείς πιστεύουμε ότι αυτή η προβλήτα πρέπει να παραμείνει στη δυνατότητα του ΟΛΠΑ σε έκτακτες συνθήκες να μπορεί τη χρησιμοποιεί. Είναι μια λιμενική εγκατάσταση που δεν θα εμποδίσει καθόλου την προβασιμότητα και τη χρήση του ευρύτερου χώρου. Μια λιμενική εγκατάσταση που είναι πληρωμένη από τον ελληνικό λαό, δίνει μια δυνατότητα να καλυφθεί μια οποιαδήποτε ανάγκη, δεν υπάρχει λόγος να την καταργήσουμε.
Η παραχώρηση του παραλιακού μετώπου θα περιλαμβάνει έργα ανάπλασης και αναψυχής για τον λαό της Πάτρας. Μετά τη συνάντηση, έχουμε αναλάβει την υποχρέωση να στείλουμε αναλυτικό κείμενο στον δήμαρχο και τη δημοτική αρχή που θα πρέπει να αξιολογηθεί και να συμφωνηθεί. Πιστεύω ότι η διαδικασία θα μπορεί να τρέξει αμέσως, καθώς δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο και η όλη διαδικασία της παραχώρησης να έχει ολοκληρωθεί σε 6 με 8 μήνες.