Ρωσικές εικόνες του Δημήτρη Ταλαγάνη στο Δημοτικό
Συλλογή με αντιπροσωπευτικά δείγματα της ρωσικής βυζαντινογραφίας -πριν το 988 μ.Χ.- που θα εγκαινιαστεί σήμερα στις 7 μμ
iefimerida.gr |> Στο πλαίσιο των ημερών του Πάσχα παρουσιάζονται εικόνες από τη συλλογή ρωσικών μεταβυζαντινών εικόνων του αρχιτέκτονα και ζωγράφου Δημήτρη Ταλαγάνη, με τον τίτλο «Ελλήνων Ανάστασις -Εξ ερειπίων άρξασθαι», οι οποίες θα φιλοξενηθούν στο φουαγιέ α’ ορόφου του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, από σήμερα Μ. Τρίτη 23/4 έως την Πέμπτη 3 Μαΐου, με ώρες επίσκεψης 12:00 – 20:00. Τα εγκαίνια θα γίνουν στις 7 μμ.
Η συλλογή ρωσικών μεταβυζαντινών εικόνων αποτελεί ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της καλλιτεχνικής παραγωγής εικόνων και του θεολογικού υπόβαθρου στη Ρωσία στο διάστημα τριών αιώνων (17ου-19ου αιώνα).
Ρωσική ορθόδοξη εικονογραφία
Η συλλογή αριθμεί πάνω από 100 έργα και συγκροτήθηκε τα τελευταία 50 χρόνια από τον συλλέκτη σε μια προσπάθεια να παρουσιαστεί, όσο πιο ολοκληρωμένα είναι εφικτό, η ιστορία της ρωσικής ορθόδοξης εικονογραφίας ιερών προσώπων αλλά και επεισοδίων από την Αγία Γραφή.
Η θρησκευτική ζωγραφική στη Ρωσία έχει μακρά και διαρκή παράδοση
Μεγάλα κέντρα της θρησκευτικής τέχνης αποτέλεσαν το Νοβγκορόντ, η Μόσχα, η Πετρούπολη, το Κίεβο, το Πσκοφ, το Βολογκντά. Ιδιαίτερα σημαντική υπήρξε η ανάπτυξη των καλλιτεχνικών σχέσεων μεταξύ Ρωσίας και Βυζαντίου κατά τον 14ο αιώνα, όταν τεχνίτες από το Βυζάντιο μετέβησαν στη Ρωσία και εργάστηκαν σε διάφορες πόλεις.
Έλληνες μαΐστορες-μαγιστροι από την Κωνσταντινούπολη προσκλήθηκαν από τους Ρώσους για να ζωγραφίσουν το ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο Κρεμλίνο, ο Έλληνας ζωγράφος Ησαΐας (1338) εργάστηκε στο Νόβγκοροντ και ο Θεοφάνης ο Έλληνας έγινε ξακουστός σε όλη τη Ρωσία κατά το τέλος του 14ου αιώνα με τις τοιχογραφίες -χαρακτηριστικά δείγματα της τέχνης των Παλαιολόγων- που φιλοτέχνησε σε εκκλησίες της Μόσχας και του Νόβγκοροντ.
Η έντονη επίδραση του βυζαντινού πνεύματος είναι εμφανής στο ανεπανάληπτο έργο του Αντρέι Ρουμπλιώφ (1360-1430) που ενσαρκώνει υψηλά και ηθικά ιδανικά: την ομόνοια, την φιλαδελφία και την ευσπλαχνία. Ισότιμος του Ρουμπλιώφ θεωρείται ο ζωγράφος Διονύσιος (1440-1508) αν και το έργο ελάχιστα έχει διασωθεί.
Σημαντική στην εξέλιξη της ρωσικής αγιογραφίας μετά τον 17ο αιώνα υπήρξε η σχολή Στρογκανώφ οι ζωγράφοι της οποίας κατέφευγαν, συχνά, στα εικονογραφικά πρότυπα της Κρητικής Σχολής, γεγονός που επιβεβαιώνει το μεγάλο κύρος των Ελλήνων αγιογράφων στην Ρωσία του 17ου αιώνα.