Στη Βουλή οι αυξήσεις των εισιτηρίων στα φέρυ-μπωτ της γραμμής Πέραμα -Σαλαμίνα
Ερώτηση προς τους υπουργούς Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Υποδομών Μεταφορών από την βουλευτή Σοφία Ασημακοπούλου
|> Η βουλευτής Σοφία Ασημακοπούλου Β’ Πειραιά της ‘’Ελληνικής Λύσης’’, κατέθεσε στη Βουλή ερώτηση προς τους υπουργούς Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Υποδομών Μεταφορών με θέμα τις αυξήσεις των εισιτηρίων από την 1η Ιουλίου 2024 στην πορθμειακή γραμμή Περάματος-Σαλαμίνας. Η ερώτηση αναφέρει:
«Αν και οι τιμές για τα ατομικά εισιτήρια παρέμειναν σταθερές, για τα κάθε λογής οχήματα αυξήθηκαν για μια ακόμη φορά. Για τα ηλεκτρικά οχήματα οι αυξήσεις αγγίζουν το 160%.
Για να μην πάμε πολύ πίσω, θα σας επισημάνουμε ότι από τις 31 Δεκεμβρίου 2021, τα εισιτήρια για τα περισσότερα αυτοκίνητα έχουν αυξηθεί κατά 20% περίπου και σίγουρα θα υπάρξει και συνέχεια, αφού σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 3323 – 1/02/08/21-03-2008 απόφαση Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (Β’ 530), η σύνδεση της Σαλαμίνας με τον Πειραιά συμπεριλαμβάνεται στις συνδέσεις για τις οποίες ικανοποιούνται οι προϋποθέσεις απελευθέρωσης, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να επιβληθεί σε αυτή ανώτατη επιτρεπόμενη τιμολόγηση ως προς τις τιμές των ναύλων επιβατών και οχημάτων.
«Απαράδεκτες αυξήσεις από και προς τη Σαλαμίνα και εφαρμογή Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.) για μόνιμους κατοίκους και εργαζόμενους»
Προφανώς γνωρίζετε ότι η πορθμειακή γραμμή Περάματος-Σαλαμίνας χαρακτηρίζεται ως αστική. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, αποτελεί τη δεύτερη πιο πολυσύχναστη θαλάσσια σύνδεση στην Ευρώπη, με περισσότερους από 11 εκατομμύρια επιβάτες και 4 εκατομμύρια αυτοκίνητα το χρόνο.
Στην πλειονότητα πρόκειται για εργαζόμενους και κατοίκους του νησιού που μετακινούνται για διάφορους λόγους (λόγοι υγείας – να σημειωθεί ότι το νοσοκομείο του νησιού έχει κλείσει εδώ και πολλά χρόνια – μετακινήσεις σε δημόσιες υπηρεσίες, ΔΕΚΟ, εκπαιδευτικούς και ψυχαγωγικούς σκοπούς κ.ά.). Προφανώς οι εν λόγω αυξήσεις επιβαρύνουν έτι περαιτέρω τους εξαντλημένους από την ακρίβεια οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Επίσης, δεν είναι δυνατό να εφαρμόζεται διαφορετική τιμολογιακή πολιτική από τις δύο κοινοπραξίες που δραστηριοποιούνται στη γραμμή που επιτελούν το ίδιο ακριβώς έργο.
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 15 του νόμου 4832/2021: «Το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.) εφαρμόζεται σε ωφελούμενες μονάδες και ωφελούμενες επιχειρήσεις με κατοικία ή μόνιμη έδρα αντίστοιχα, σε όλα τα νησιά της Επικράτειας πλην Κρήτης, Εύβοιας και Λευκάδας». Αν και το μέτρο από την 1η.1.2019 είναι σε πλήρη εφαρμογή για όλα τα νησιά της ελληνικής επικράτειας, οι μόνιμοι κάτοικοι της Σαλαμίνας και οι εργαζόμενοι στη Σαλαμίνα εξακολουθούν, αδίκως, να εξαιρούνται.
Οι απαντήσεις που δόθηκαν από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε προηγούμενες ερωτήσεις που έγιναν στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου, εστιάζουν το πρόβλημα στη μη έκδοση εισιτηρίων επιβατών μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων.
Σε έγγραφό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (Αριθ. Πρωτ.: 1500.1/1471/2019/166, 10 Ιανουαρίου 2020) αναφέρεται ότι: «… στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας που αφορά τα Ηλεκτρονικά Συστήματα Κράτησης Θέσεων και Έκδοσης Εισιτηρίων Επιβατών και Αποδείξεων μεταφοράς οχημάτων (Η.Σ.Κ.Θ.Ε.Ε.Α) και λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις της τεχνολογίας και τις απαιτήσεις που άπτονται θεμάτων έκδοσης εισιτηρίων επιβατών και μετακίνησης με δρομολογημένα επιβατηγά πλοία, τελεί υπό επεξεργασία σχέδιο π.δ., όπου μεταξύ άλλων προβλέπεται και η έκδοση εισιτηρίων επιβατών μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων και στις δρομολογιακές γραμμές της Σαλαμίνας».
Σε μεταγενέστερο (από το προηγούμενο) έγγραφο του Υπουργείου (Αριθ. Πρωτ.: 1500.1/27179/2021/81-95, 15 Απριλίου 2021) αναφέρεται ότι: «… το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (Υ.ΝΑ.Ν.Π.) έχει προβεί στη σύνταξη σχεδίου προεδρικού διατάγματος, το οποίο βρίσκεται στο στάδιο της υπογραφής, για τη ρύθμιση του θέματος της έκδοσης εισιτηρίων επιβατών και αποδείξεων μεταφοράς οχημάτων μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων για κάθε Ε/Γ, Ε/Γ-Ο/Γ και Ο/Γ πλοίο που εκτελεί δρομολόγια σε δρομολογιακές γραμμές της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των γραμμών της Σαλαμίνας».
Σε νεότερο έγγραφό (Αριθ. Πρωτ.: 1500.1/5967/2022/01-11-12, 31 Ιανουαρίου 2022) αναφέρεται και πάλι ότι: «… Στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας που σχετίζεται με το Η.Σ.Κ.Θ.Ε.Ε.Α., από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προωθείται σχέδιο προεδρικού διατάγματος, με το οποίο θα ρυθμίζονται μεταξύ άλλων και θέματα έκδοσης εισιτηρίων επιβατών και αποδείξεων μεταφοράς οχημάτων μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων από όλα τα Ε/Γ, Ε/Γ-Ο/Γ και Ο/Γ πλοία που εκτελούν δρομολόγια σε δρομολογιακές γραμμές της χώρας, συμπεριλαμβανομένων και των γραμμών για τις οποίες δεν προβλέπεται από το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο σχετική υποχρέωση».
Τον Ιανουάριο 2023 ο τότε Υφυπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής απαντώντας σχετικά με την ένταξη της Σαλαμίνας στο Μεταφορικό Ισοδύναμο σε επίκαιρη ερώτηση μεταξύ άλλων είπε ότι: «…έχουμε προχωρήσει στη μελέτη και στην τροπολογία προεδρικού διατάγματος για το πώς θα λειτουργήσει αυτό το ηλεκτρονικό σύστημα. Ξέρετε είναι μια πολύπλοκη διαδικασία … Προφανώς και θα εντάξουμε τη Σαλαμίνα μέσα στο μεταφορικό ισοδύναμο, οφείλουμε και πρέπει να την εντάξουμε μέσα στο μεταφορικό ισοδύναμο, απλά είμαστε στα τελικά στάδια της κατάρτισης αυτού του προεδρικού διατάγματος το οποίο θα μπορέσει να λειτουργήσει το ηλεκτρονικό σύστημα έχοντας μέσα και τη δρομολογική γραμμή της Σαλαμίνας».
Ενώ στη δευτερολογία του, είπε ότι: «…πρέπει να υπάρξει μία αλλαγή σε ό,τι έχει να κάνει με το προεδρικό διάταγμα, για να μπορούν ηλεκτρονικά να καταγράφονται τα εισιτήρια … σε ό,τι έχει να κάνει με το μεταφορικό ισοδύναμο στη Σαλαμίνα, πολύ σύντομα θα έχει ολοκληρωθεί το προεδρικό διάταγμα και πολύ σύντομα και η Σαλαμίνα όπως διορθώσαμε τις υπόλοιπες αδικίες και η Σαλαμίνα θα ενταχθεί στο μεταφορικό ισοδύναμο». Όμως έχει περάσει 1,5 χρόνος από την απάντηση του Υφυπουργού και τέσσερα από την πρώτη γραπτή απάντηση του τότε Υπουργού και προεδρικό διάταγμα δεν είδαμε.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
- Για ποιους λόγους εδώ και πέντε (5) χρόνια δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή το μεταφορικό ισοδύναμο για τη Σαλαμίνα;
- Σε ποια φάση βρίσκεται το σχέδιο προεδρικού διατάγματος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με το οποίο θα ρυθμίζονται τα θέματα έκδοσης εισιτηρίων επιβατών και αποδείξεων μεταφοράς οχημάτων μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων από όλα τα Ε/Γ, Ε/Γ-Ο/Γ και Ο/Γ πλοία που εκτελούν δρομολόγια σε δρομολογιακές γραμμές της χώρας, συμπεριλαμβανομένων και των γραμμών για τις οποίες δεν προβλέπεται από το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο σχετική υποχρέωση και για ποιους λόγους καθυστερεί η έκδοσή του από το 2020;
- Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε, ώστε να εφαρμοστεί άμεσα το Μ.Ι. για τους μόνιμους κατοίκους της Σαλαμίνας και για τους εργαζόμενους στη Σαλαμίνα που καθημερινά χρησιμοποιούν τα πλοία της γραμμής από και προς το νησί (εκπαιδευτικοί, αστυνομικοί, γιατροί, εργαζόμενοι σε ιδιωτικές εταιρείες και άλλες δημόσιες υπηρεσίες);
- Έχετε κάνει ελέγχους για τις πρακτικές διαχείρισης των τιμών των εισιτηρίων στην πορθμειακή γραμμή Περάματος-Σαλαμίνας;
- Για ποιους λόγους υπάρχουν διαφορές για παροχή των ίδιων ακριβώς υπηρεσιών χωρίς πρακτικά να παρέχεται στους επιβάτες το δικαίωμα της επιλογής;
- Δεδομένου ότι η πορθμειακή γραμμή Περάματος-Σαλαμίνας χαρακτηρίζεται ως αστική, προτίθεσθε να παρέμβετε, ώστε τα κόμιστρα να καθορίζονται όπως και με τις άλλες αστικές συγκοινωνίες;»