Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Ο τουρισμός αποτελεί την “ατμομηχανή” ανάπτυξης για την Ελλάδα

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ/ΑΓΟΡΑ στις 27/02/2015

Ομιλία του γ.γ. του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιώργου Βερνίκου, στη γενική συνέλευση των μετόχων της Τραπέζης της Ελλάδος.

vernikos“Το 2014 υπήρξε αναμφίβολα η «χρυσή» χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό. Καταφέραμε να τοποθετήσουμε τη χώρα μας στην παγκόσμια δεκαπεντάδα των ισχυρότερων τουριστικά χωρών. Για πρώτη φορά ξεπεράσαμε τις 20 εκατομμύρια αφίξεις, φθάνοντας μάλιστα συνολικά, μαζί με την κρουαζιέρα, τα 24,5 εκατ. (22 εκατ. συν 2,5 εκατ. της κρουαζιέρας).Για πρώτη φορά πετύχαμε πολλαπλάσιο ρυθμό αύξησης σε σχέση με τους βασικούς ανταγωνιστές μας: την Τουρκία, την Ισπανία, την Ιταλία, τη Γαλλία και την Κροατία, αποσπώντας νέα κρίσιμα μερίδια αγοράς. Επιπλέον, με 13,44 δισ. ευρώ άμεσα έσοδα- εισροή στην πραγματική οικονομία, οι τουριστικοί προορισμοί τονώθηκαν και πάλι. Οι τοπικές οικονομίες αναθάρρησαν.

Και αυτή είναι η μεγάλη συμβολή του τουρισμού στη χώρα: Ότι έδωσε και πάλι ώθηση στον μικρό επιχειρηματία, στην ατομική επιχείρηση, στα ενοικιαζόμενα δωμάτια, στην ταβέρνα του χωριού, στον τοπικό έμπορο ενοικίασης αυτοκινήτων. Αποτέλεσμα των εκπληκτικών επιδόσεων του κλάδου είναι και το ότι η απασχόληση ξεπέρασε τις 450 χιλ. άτομα τις περιόδους αιχμής (Ιούλιος 2014 – τουρισμός και εστίαση).

Το 30% δηλαδή, του συνόλου των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα. Όσον αφορά δε τη συμμετοχή του τουρισμού στη διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας, αυτή ανέρχεται στο 9%, ποσοστό που φτάνει το 20% έως και 25%, αν συνυπολογίσουμε και τα πολλαπλασιαστικά οφέλη. Θα ήθελα δε στο σημείο αυτό να σας επισημάνω ότι η άμεση συνεισφορά του τουρισμού στο ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 1,8 δις το 2014, όταν το συνολικό ΑΕΠ εκτιμάται ότι μειώθηκε κατά 3,5 δις σε ονομαστικούς όρους και αυξήθηκε κατά 0,6% σε πραγματικούς λόγω αποπληθωρισμού. Ο τουρισμός επομένως, δικαίως θεωρείται πλέον η ατμομηχανή της ανάπτυξης για τη χώρα.Αυτό που έκανε πραγματικά «χρυσό» το 2014 για τον τουρισμό, ήταν η καθολική προσπάθεια όλου του τουριστικού κόσμου.

Η προσπάθεια τόσο των εργαζομένων, όσο και των επιχειρηματιών. Ενωμένοι, μ’ ένα κοινό όραμα, συγκεκριμένο πρόγραμμα και σκληρή δουλειά, αναδείξαμε την Ελλάδα ανάμεσα στους καλύτερους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως.Τα μηνύματα για το 2015 είναι θετικά. Οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι ο στόχος των 25 εκατ. αφίξεων, των 14 δισ. Ευρώ άμεσων εσόδων είναι εφικτός.Καμία αύξηση δεν είναι δεδομένη. Γι’ αυτό απαιτείται συστηματική δουλειά απ’ όλους μας, για ν’ αντιμετωπίσουμε τα κρίσιμα ζητήματα του κλάδου και να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητάς μας και η ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουμε στους επισκέπτες μας.

Διαθέτουμε ως χώρα το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό. Διαθέτουμε μια μοναδική φυσική ομορφιά, που δημιουργεί από μόνη της αξέχαστες εμπειρίες. Διαθέτουμε ιστορικά και αρχαιολογικά μνημεία παγκόσμιας φήμης, που όλοι θέλουν να επισκεφθούν. Διαθέτουμε και ένα εκπληκτικό κλίμα, που επιτρέπει τουρισμό όλο το χρόνο. Και όπως αναφέρεται και στην πρόσφατη μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδας σχετικά με τις περιβαλλοντικές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής «…οι κλιματικές συνθήκες αποτελούν τμήμα του πωλούμενου τουριστικού προϊόντος και κατ’ επέκταση το καθιστούν ευάλωτο στην κλιματική αλλαγή…».

Και στο σημείο αυτό, δράττομαι της ευκαιρίας για να συγχαρώ και να ευχαριστήσω την Τράπεζα της Ελλάδας για αυτήν την τόσο αξιόλογη μελετητική της πρωτοβουλία. Τέτοιες πρωτοβουλίες πρέπει να συνεχιστούν γιατί αποτελούν σημαντικές εισροές στη διαρκή προσπάθεια αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας. Είναι υποχρέωση, επομένως, όλων όσων δραστηριοποιούμαστε στον τουρισμό, όχι μόνο να διαφυλάξουμε, αλλά και ν’ αναδείξουμε τα πλεονεκτήματα και τις ομορφιές της χώρας μας και να τις προωθήσουμε στις υψηλότερες θέσεις του παγκόσμιου τουριστικού ενδιαφέροντος.Δίνουμε προτεραιότητα στο να εκπαιδεύσουμε τους ανθρώπους που απασχολούνται στον τουρισμό και που καθημερινά αποτελούν τους καλύτερους πρεσβευτές μας.

Χρειάζονται εξειδικευμένα προγράμματα κατάρτισης, πλήρως προσαρμοσμένα στις ανάγκες των συμμετεχόντων, έτσι ώστε να προσφέρουμε στους εργαζόμενους στον τουρισμό τις δεξιότητες που χρειάζονται για να παρέχουν σύγχρονες και ποιοτικές υπηρεσίες. Αναλαμβάνουμε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση.Κίνητρα για βελτίωση των υπηρεσιώνΘα πρέπει επίσης να δώσουμε κίνητρα στους επαγγελματίες των ενοικιαζόμενων δωματίων να βελτιώσουν την ποιότητα των υπηρεσιών τους. Θα πρέπει να στηρίξουμε τις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, ώστε να προσφέρουν αυθεντικές εμπειρίες στους επισκέπτες της χώρας. Θα πρέπει να βοηθήσουμε τους τουριστικούς πράκτορες να προσεγγίσουν νέες αγορές.

Θα πρέπει να βελτιώσουμε τη διασύνδεση των τουριστικών προορισμών. Θα πρέπει να δημιουργήσουμε αξιόπιστες και σύγχρονες υποδομές για την κρουαζιέρα και τα αεροδρόμια. Θα πρέπει να διαμορφώσουμε ένα ελκυστικό επενδυτικό περιβάλλον για νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες στον τουρισμό. Να καταργήσουμε τις χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, να θεσπίσουμε ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο, να διατηρήσουμε ανταγωνιστικούς συντελεστές ΦΠΑ στις τουριστικές επιχειρήσεις και στους κλάδους που συνδέονται άμεσα με τον τουρισμό.Και βέβαια, θα πρέπει ν’ αντιμετωπίσουμε το φλέγον ζήτημα, για την πλειονότητα των τουριστικών επιχειρήσεων, αυτό της έλλειψης ρευστότητας. Οι σχέσεις επιχειρήσεων και Τραπεζών έχουν μεταβληθεί άρδην τα τελευταία χρόνια, γεγονός που δημιουργεί μεγάλες δυσκολίες στις επιχειρήσεις για την κάλυψη των κεφαλαιακών τους αναγκών και την εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών τους. Αυτό που χρειάζεται η τουριστική επιχείρηση σήμερα, είναι ένα λειτουργικό τραπεζικό σύστημα.

Ένα τραπεζικό σύστημα που να κατανοεί τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της τουριστικής αγοράς.Ο Οδικός Χάρτης 2021Ο ΣΕΤΕ, ως όφειλε από την πλευρά του, ως σύγχρονος κοινωνικός εταίρος έχει παραδώσει ήδη στο κράτος ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο: Τον Οδικό Χάρτη 2021 για τον ελληνικό τουρισμό. Σε αυτόν καθορίζονται οι κατηγορίες του τουριστικού προϊόντος στις οποίες η χώρα παρουσιάζει συγκριτικό πλεονέκτημα, οι αγορές στόχοι και τα ελκυστικά τμήματα αγοράς, όπως και οι κατάλληλες πολιτικές για την προσέλκυση τους και, τέλος, οι επενδύσεις που απαιτούνται σε υποστηρικτικές υποδομές, αναλυμένες και χωροταξικά κατανεμημένες. Βαδίζοντας με προσήλωση στο στρατηγικό μας σχέδιο του Οδικού Χάρτη 2021, κατορθώσαμε να υλοποιήσαμε τους πρώτους στόχους μας νωρίτερα του προβλεπόμενου και ν’ αναδείξουμε τον τουρισμό ως τον κύριο μοχλό εξόδου της ελληνικής οικονομίας από την κρίση.

Η ελληνική κοινωνία, αλλά και έγκυροι αναλυτές, αντιμετώπισαν με θαυμασμό την τεράστια αυτή προσπάθεια που έχει γίνει από την κοινότητα του τουρισμού.Επιπρόσθετα, επιδιώκουμε να συμβάλλουμε ακόμα περισσότερο στη συλλογική προσπάθεια που απαιτείται και σαν κοινωνικός εταίρος και σαν εκπρόσωποι ενός δυναμικού κλάδου. Για το λόγο αυτό ενεργοποιήσαμε τα δύο βασικά μας εργαλεία, τους δύο Οργανισμούς που έχουμε δημιουργήσει και λειτουργούν στο πλαίσιο του ΣΕΤΕ: Πρώτον, την Marketing Greece, που έχει σαν στόχο την προώθηση των μικρών επιχειρήσεων και του συνόλου των εποχών και των προορισμών, ιδιαίτερα της άγνωστης Ελλάδας. Δεύτερον, το ΙΝΣΕΤΕ, που ασχολείται με την παραγωγή και ανάλυση στοιχείων, καθώς και τη δημιουργία προτύπων ποιότητας και μεγάλης κλίμακας εκπαιδευτικών προγραμμάτων.Η Marketing GreeceΗ Marketing Greece A.E., σε στενή συνεργασία με τον ΕΟΤ και το Υπουργείο Τουρισμού, έχει συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Έχει αναπτύξει και υλοποιήσει προγράμματα προβολής και διαφήμισης διεθνώς, αλλά και στο εσωτερικό. Έχει επίσης δημιουργήσει το website «discovergreece.com», όπου παρουσιάζονται περισσότεροι από 150 ελληνικοί τουριστικοί προορισμοί. Τέλος, έχει αναπτύξει δίκτυο γραφείων δημοσίων σχέσεων στις βασικές χώρες-στόχους.Και δεν σταματά εκεί. Ήδη, σε συνεργασία με Περιφέρειες ανά την Ελλάδα, υλοποιεί ενέργειες για την προώθηση περιοχών ως τουριστικών προορισμών. Με μόνο ένα χρόνο λειτουργίας, η εταιρεία ήδη αναγνωρίζεται ως το καλύτερο ιδιωτικό εργαλείο υποστήριξης του Υπουργείου Τουρισμού, στην προσπάθεια του για την υλοποίηση της ενιαίας εθνικής τουριστικής στρατηγικής.

Από την άλλη πλευρά, το ΙΝΣΕΤΕ έχει ήδη ξεκινήσει να υλοποιεί το σημαντικό του έργο. Να ισχυροποιεί δηλαδή το ρόλο του ΣΕΤΕ ως σύγχρονου κοινωνικού εταίρου. Δίνοντας έμφαση στα πεδία της έρευνας, των μελετών και των πρωτογενών στοιχείων, στην ανάπτυξη προτύπων και προδιαγραφών ποιότητας και επενδύοντας στις δεξιότητες, μέσα από την εκπαίδευση και την κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού. Πρόσφατα δε δημιούργησε τρία περιφερειακά γραφεία, που προσφέρουν τεχνογνωσία και συμβουλευτική υποστήριξη στις περιφέρειες για θέματα τουρισμού, αλλά και στις τουριστικές επιχειρήσεις. Με λίγα λόγια το ΙΝΣΕΤΕ είναι ο θεμέλιος λίθος για την περαιτέρω ανάπτυξη του ΣΕΤΕ σε επίπεδο επιχειρηματολογίας, διαπραγμάτευσης και επιχειρησιακού σχεδιασμού. Επένδυση στον άνθρωποΚλείνοντας, θα ήθελα να δώσω έμφαση στο γεγονός ότι για όλους εμάς στο ΣΕΤΕ, το 2015 είναι η χρονιά που πρέπει να επενδύσουμε, περισσότερο από ποτέ και πάνω από όλα, στον άνθρωπο. Τον εργαζόμενο και τον μικρό επιχειρηματία που, χωρίς υποστήριξη και με ελάχιστους πόρους, αναδεικνύουν καθημερινά το πραγματικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αυτής της χώρας, την ελληνική φιλοξενία.

Είναι επίσης η χρονιά που θέλουμε ν’ αναδείξουμε άγνωστες περιοχές της χώρας μας, που αποτελούν όμως πραγματικούς τουριστικούς θησαυρούς και να συνεργαστούμε για αυτό με τις τοπικές κοινωνίες ακόμα πιο στενά, ώστε να διαφυλάξουμε το πραγματικά μοναδικό τουριστικό μας προϊόν.Θέλω να ευχαριστήσω την Τράπεζα της Ελλάδος για το έργο της και τις μελέτες της, όπως αυτή για τις κλιματολογικές αλλαγές και να την ενθαρρύνω για ακόμα μεγαλύτερη συνεργασία με τον τουριστικό τομέα.Τέλος θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι όλοι μας στο ΣΕΤΕ είμαστε στη διάθεση της Πολιτείας και όλων των εμπλεκόμενων φορέων για ν’ ανταλλάξουμε απόψεις και προτάσεις και να συνεργαστούμε.

Γιατί γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η άνοδος του ελληνικού τουρισμού, πάντα στενά συνδεδεμένου με το περιβάλλον, τον πολιτισμό, την τοπική παραγωγικότητα και την καινοτομία, μπορεί να έχει θετικό αποτέλεσμα μόνο όταν προέρχεται από μία συλλογική προσπάθεια, μια συναντίληψη και ένα κοινό όραμα. Πάντα με στόχο να υποστηρίζουμε στην πράξη την οικονομία, την απασχόληση, τις τοπικές κοινωνίες και την ελληνική ανάπτυξη”.-

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: