Οι προσφορές διαδέχονται τις εκπτώσεις στην αγορά της Αττικής
ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ: Πλήρης εικόνα για την κίνηση των πωλήσεων κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων σε πανελλαδικό δείγμα – ΕΣΠ: Στον Πειραιά η κίνηση ήταν κάτω από τις προσδοκίες και τις ανάγκες των επιχειρήσεων
|> Το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής (ΠΕΣΑ) ενημερώνει πως, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, η πλειονότητα των επιχειρήσεων, κατά 71%, πρόκειται να συνεχίσει τις προσφορές μετά το πέρας της επίσημης περιόδου των χειμερινών εκπτώσεων, στις 28 Φεβρουαρίου, εύρημα που αποτυπώνει την συνεχή προσπάθεια των επιχειρηματιών για την κίνηση της αγοράς με ελκυστικότερες τιμές και την αναστροφή του αρνητικού κλίματος ακρίβειας που επηρεάζει το καταναλωτικό κοινό. Τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ) για την κίνηση των πωλήσεων κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, σε πανελλαδικό δείγμα επιχειρήσεων, παρουσιάζει μια μεικτή εικόνα. Αναλυτικότερα:
- Για το 32% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με πέρσι, το 29% στα ίδια επίπεδα, ενώ στο 39% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το 2021. Τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται με βάση: α) τον κλάδο δραστηριότητας, β) την περιοχή και γ) το μέγεθος της επιχείρησης.
- Ειδικότερα, σε κλαδικό επίπεδο, χαμηλότερες επιδόσεις καταγράφονται στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού (το 52% των επιχειρήσεων κινήθηκε πτωτικά σε σύγκριση με πέρυσι). Αντίθετα, καλύτερη εικόνα παρουσιάζει ο κλάδος αθλητικού εξοπλισμού & ειδών ψυχαγωγίας (βιβλία/παιχνίδια κ.α), όπου το 48% των επιχειρήσεων παρουσίασε άνοδο των πωλήσεων σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ στον κλάδο της ένδυσης-υπόδησης δεν παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις από τη γενική κατανομή.
- Σε επίπεδο μεγέθους της επιχείρησης, σε όρους κύκλου εργασιών, οι μικρότερες, βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση, καθώς το 40% σημείωσε χαμηλότερες πωλήσεις. Στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, οι επιδόσεις είναι πιο ενθαρρυντικές με το 37% των επιχειρήσεων να κινείται σε υψηλότερα επίπεδα φέτος, έναντι της περυσινής αντίστοιχης περιόδου.
- Επιπλέον, από την έρευνα προκύπτει πως οι επιχειρήσεις που είχαν δυνατότητα πωλήσεων και εκτός φυσικού καταστήματος (τηλεφωνικές παραγγελίες, πωλήσεις μέσω κοινωνικών δικτύων, site, e-shop) εμφάνισαν ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις (34%) σε σχέση με εκείνες που δεν είχαν. Στο αποτέλεσμα αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν και ότι η αγορά φέτος λειτούργησε ελεύθερα, χωρίς περιορισμούς. Επισημαίνεται ότι, από αυτές, το 28% απέκτησε τη δυνατότητα πωλήσεων εκτός φυσικού καταστήματος κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
- Με δεδομένο ότι η αγορά λειτουργούσε υπό πιο ομαλές συνθήκες σε σύγκριση με πέρυσι, κρίθηκε σκόπιμο, οι επιδόσεις των επιχειρήσεων κατά τις τακτικές χειμερινές εκπτώσεις να συγκριθούν με το 2019, με δεδομένο ότι αποτελεί την χρονιά πριν την έλευση της πανδημίας που έχει εξαιρετικές επιπτώσεις στο οικοσύστημα της επιχειρηματικότητας, αλλά και στο κλίμα της αγοράς. Στη σύγκριση αυτή, τα αποτελέσματα δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά καθώς, στη συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων (89%), εμφανίζονται χαμηλότερες επιδόσεις σε σύγκριση με το 2019 και την προ πανδημίας εποχή.
- Καλύτερη περίοδος των εκπτώσεων αναδείχθηκε η πρώτη περίοδος τον μήνα Ιανουάριο για το 38% των επιχειρήσεων, έπειτα ακολούθησε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου 24%, ενώ, για σημαντικό μερίδιο επιχειρηματιών, δεν σημειώθηκε κάποια διαφορά μεταξύ των περιόδων.
- Το 94% των επιχειρήσεων χαρακτήρισαν τους καταναλωτές πιο συγκρατημένους στις αγορές τους, εύρημα δυσμενέστερο σε σχέση με πέρυσι, όπου αντίστοιχα κυμαινόταν στο 89%. Το γεγονός αυτό συνηγορεί στην αβεβαιότητα που επικρατεί στην αγορά. Οι πρόσφατες ανατιμήσεις, ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα, φαίνεται να έχουν συρρικνώσει τη δαπάνη των καταναλωτών σε προϊόντα ελαστικής ζήτησης.
- Επίπτωση ενεργειακού κόστους. Η υψηλή αύξηση του ενεργειακού κόστους έχει αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων αφού για το 80% από αυτές ο αρνητικός αντίκτυπος αξιολογείται από πολύ έως πάρα πολύ ισχυρός, αναλογία φανερά ενισχυμένη από την προηγούμενη καταγραφή σχεδόν δυο μήνες νωρίτερα (61%). Τούτο, σε συνδυασμό με το ότι οι επιχειρήσεις παρουσιάζουν πολύ χαμηλό βαθμό ικανοποίησης σε σχέση με τα μέτρα στήριξης για τις ανατιμήσεις και τις αυξήσεις στο κόστος ενέργειας.
- Δεδομένων των τελευταίων εξελίξεων, οι επιχειρηματίες ερωτήθηκαν για τις αυξήσεις στις τιμές αγοράς των προϊόντων τους από τους προμηθευτές τους. Αυτό που προκύπτει είναι ότι το 73% αγοράζει ήδη σε υψηλότερες τιμές, ενώ για το 19% μέχρι στιγμής στις ίδιες. Ειδικότερα, σε εκείνους που σημειώθηκαν αυξήσεις, φαίνεται ότι αυτές κυμαίνονται έως 30%.
Ο πρόεδρος του ΠΕΣΑ, Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε: «Είναι ενδεικτικό της κατάστασης στην αγορά πως μόλις 3 στις 10 λιανεμπορικές επιχειρήσεις είδαν αυξημένες πωλήσεις στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις. Οι μικρότερες επιχειρήσεις βρίσκονται, για άλλη μια φορά, σε δυσμενέστερη θέση, καθώς 4 στις 10 σημείωσαν χαμηλότερες πωλήσεις, ενώ οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις είχαν πιο ενθαρρυντικές επιδόσεις και κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα φέτος έναντι προηγούμενων αντίστοιχων περιόδων. Παράλληλα, η έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ μας έδειξε ότι, στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις, οι επιχειρήσεις που είχαν δυνατότητα πωλήσεων και εκτός φυσικού καταστήματος, είτε με πωλήσεις μέσω site, είτε με e-shops, εμφάνισαν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με εκείνες που δεν είχαν. Παρά τις πολλές δυσκολίες που μας δημιουργεί η ακρίβεια, ως καταναλωτές, ας λάβουμε υπόψη μας πως 7 στα 10 εμπορικά καταστήματα στην Αττική θα συνεχίσουν και τον Μάρτιο τις χειμερινές εκπτώσεις, με γενναίες προσφορές».
ΕΡΕΥΝΑ
ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ (ΕΣΠ)
ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΩΝ ΧΕΙΜΕΡΙΝΩΝ ΕΚΠΤΩΣΕΩΝ
Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς πραγματοποίησε την περιοδική έρευνα για την κίνηση της αγοράς κατά τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο του 2022, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021, όπου η αγορά είχε λειτουργήσει κάτω από διαφορετικές ταχύτητες.
Το σύνολο των πωλήσεων κατά την συγκεκριμένη περίοδο κινήθηκε, κατά μεγάλη πλειοψηφία, κάτω από τις προσδοκίες και τις ανάγκες των επιχειρήσεων.
Συγκεκριμένα, το 28% των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι οι πωλήσεις τους κινήθηκαν σε υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με πέρσι, το 27% στα ίδια επίπεδα, ενώ για το 45% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα.
Σημαντικά ευρήματα της έρευνας αποτελούν επίσης η έντονη ανησυχία για το ενεργειακό κόστος, το αυξημένο κόστος επανατροφοδότησης των καταστημάτων και πως σχεδόν το σύνολο των ερωτηθέντων δηλώνουν, ότι δεν συνέβαλλε θετικά το άνοιγμα της Κυριακής 16 Ιανουαρίου στον τζίρο της εκπτωτικής περιόδου.
Επίσης, σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η καλύτερη περίοδος των εκπτώσεων από άποψη αγοραστικής κίνησης ήταν οι δύο πρώτες εβδομάδες του Ιανουαρίου, ενώ σημαντικά ενισχυμένη ήταν η χρήση των πιστωτικών καρτών, που φτάνει να αποτελεί πια τον κύριο τρόπο συναλλαγής.
Το σημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον που καλούνται να λειτουργήσουν οι μικρομεσαίες είναι ιδιαίτερα απαιτητικό, λόγω της υγειονομικής αλλά και της ενεργειακής κρίσης, που προστέθηκε στο κάδρο και φαίνεται πως θα μας συντροφεύει τους επόμενους μήνες. Επομένως, η στήριξη της βιωσιμότητάς τους, η βελτίωση της λειτουργίας τους και η προσαρμογή τους στις σύγχρονες ανάγκες της καινοτόμου επιχειρηματικότητας θα πρέπει είναι βασικές προτεραιότητες, ώστε να οδηγηθούν στο δρόμο της ανάπτυξης.