Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Μετά την “Izola” και την “Eskimo” ήρθε και άλλης η σειρά

Η “Πίτσος” με ιστορία άνω των 150 ετών στην Ελλάδα, μετά το προ ετών πέρασμά της σε Γερμανούς, κλείνει και “μεταναστεύει” στην Τουρκία

Τ/Π |> Το “ξεδόντιασμα” της ελληνικής βιομηχανία δεν είναι σημερινό, αλλά κρατάει δεκαετίες, χωρίς να φταίει… καμμία κυβέρνηση! Το αυτό συμβαίνει και με την γεωργία, ίσως επειδή μαζί με τη βιομηχανία αποτελούσαν τροχοπέδη στα συμφέροντα τωn εισαγωγέων…

Αφορμή για τα παραπάνω στάθηκε η είδηση για την μετανάστευση της “Πίτσος” στην Τουρκία – άσχετα εάν στην ουσία η εταιρεία είχε υποστείλει την ελληνική σημαία προ πολλού. Ακολούθησε και αυτή την τύχη άλλων δύο ομοειδών ελληνικών βιομηχανιών που άφησαν ιστορία, όπως ήταν η Escimo και η Izola, οι οποίες έκλεισαν τις “τσίγκινες” δεκαετίες του ’80 και του ’90. Βέβαια, ως φίρμες υπάρχουν και λειτουργούν στην Πολωνία, τη Σλοβενία και την Τουρκία, όπου θα πάει η “Πίτσος”.

Από τις τρεις αυτές βιομηχανίες,εκείνη που έχει μεγαλύτερη ιστορία είναι η “Πίτσος”, που ιδρύθηκε το 1865 από την οικογένεια Πίτσου. Είχαν ένα μικρό κατάστημα επισκευών οικιακών συσκευών στην οδό Περικλέους και ένα άλλο εργαστήριο στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, απέναντι από το γήπεδο του Παναθηναϊκού, στις προσφυγικές πολυκατοικίες. Εκεί όπου ήταν η “πηγή” για τις ιστορικές γκαζιέρες “Πίτσος”. Με τα χρόνια η “Πίτσος” αναπτύχθηκε και από “μαγαζάκι” έγινε το 1959 βιομηχανία, Από γκαζιέρες, σόμπες, θερμοσίφωνες λαδιού, έφτασε να παράγει στο εργοστάσιο του Ρέντη ηλεκτρικά ψυγεία, ηλεκτρικές κουζίνες, καταψύκτες και τηλεοράσεις.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’70, η “Πίτσος” άνοιξε συνεργασία με τη Siemens και το 1977, μετά από μία μεγάλη απεργία*, ο γερμανικός όμιλος Bosch-Siemens Hausgeräte GmbH εξαγόρασε το 60% της ελληνικής εταιρείας και η Siemens A.E. Hellas εξαγόρασε το 20%. Έγινε ένα σημαντικό παραγωγικό άλμα, αλλά είχε πλέον αρχίσει ο “αφελληνισμός” της εταιρείας…

(*) Άσχετα για τους λόγους της απεργίας στην “Πίτσος” και ποιοί είχαν δίκιο ή άδικο, στην ιστορία της ελληνικής βιομηχανίας υπάρχουν κινητοποιήσεις εργαζομένων που θεωρήθηκαν καθοδηγούμενες ή ύποπτες. Απεργίες από τις οποίες ως αποτέλεσμα είχαν “λουκέτα” και “κανόνια”…

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Από τη πλευρά της η σημερινή κυβέρνηση δια του υπουργού Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, είχε επαφές με την διοίκηση της “Πίτσος” και είχε θέσει το θέμα υπ’ όψιν και του Ομοσπονδιακού υπουργού Οικονομίας και Ενέργειας της Γερμανίας, Πέτερ Αλτμάιερ, ενώ έχει ζητήσει από την εταιρεία να επανεξετάσει τη στάση της. Όπως είχε δηλώσει στο capital.gr, ο Άδωνις Γεωργιάδης, “τις οριστικές αποφάσεις θα τις μάθουμε σύντομα” και πως “η κυβέρνηση είναι εδώ στην περίπτωση που η εταιρεία επιθυμεί να παραμείνει, να βρούμε εποικοδομητικό τρόπο συνεργασίας εντός του Ευρωπαϊκού πλαισίου”.

Σημειώνεται ότι η πρόθεση της BSH (πρώην “Πίτσος”) να κλείσει το εδώ εργοστάσιό της είναι γνωστή ήδη από το καλοκαίρι του 2017. Το πλάνο προέβλεπε ότι το εργοστάσιο θα έκλεινε στο τέλος του 2018 και η παραγωγή του θα μεταφερόταν σε εργοστάσια που διατηρεί ο γερμανικός όμιλος σε άλλες χώρες. Αλλά το σχέδιο άλλαξε ρότα, με την εταιρεία να γνωστοποιεί τον Μάϊο και τον Ιούλιο του 2018 ότι η λειτουργία της παραγωγής μονάδας θα διατηρούνταν έως τις αρχές του 2021. Οι αρχές του 2021 πλησιάζουν, όπως πλησιάζει και το τυπικό τέλος της “Πίτσος”…

Η “Πίτσος” στη Βουλή

Για την περίπτωση της “Πίτσος”, η βουλευτής της “ΜέΡΑ25” Φωτεινή Μπακαδήμα (φωτό), υπέβαλε ερώτηση στους υπουργούς Εργασίας και Ανάπτυξης, με θέμα “Η Πίτσος κλείνει το εργοστάσιό της στου Ρέντη”. Αναφέρει:

Προς κλείσιμο μαθαίνουμε ότι οδηγείται, μετά από 155 χρόνια, το εργοστάσιο της PITSOS (Πίτσος) στου Ρέντη, με τη γερμανική ιδιοκτήτρια εταιρεία Bosch Siemens Hausegerate (BSH) να μεταφέρει την παραγωγή στην Τουρκία. Για το θέμα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργατοϋπαλλήλων Μετάλλου (ΠΟΕΜ) ζητά την άμεση παρέμβαση του πρωθυπουργού ώστε να αποτραπεί το κλείσιμο ενός ιστορικού εργοστασίου και μιας από τις μεγαλύτερες βιομηχανικές μονάδες αυτή τη στιγμή στη χώρα..

Στο μεταξύ, τα ΜΜΕ έχουν κατακλειστεί με άρθρα αναφορικά με την απόφαση αυτή της BSH με τα οποία οι ευθύνες για την αποχώρηση του εργοστασίου αποδίδονται άλλοτε στη σημερινή και άλλοτε στην προηγούμενη κυβέρνηση, και οι μόνοι πραγματικά χαμένοι είναι οι εργαζόμενοι.

Σύμφωνα με την ΠΟΕΜ η εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε το 1865, και πέρασε στον πλήρη έλεγχο της BSH το 2015, είναι κερδοφόρα. Παρ’ όλα αυτά όπως σημειώνει “η αντίστροφη μέτρηση για το κλείσιμο του εργοστασίου έχει ήδη ξεκινήσει με την ανακοίνωση της εταιρείας ότι θα σταματήσει την υπάρχουσα παραγωγή στο Ρέντη στις 31/12/2020”.

Κατά την ΠΟΕΜ τα προϊόντα Πίτσος που σήμερα παράγονται στο εργοστάσιο του Ρέντη θα παράγονται πλέον στην Τουρκία, ενώ η αποχώρηση της παραγωγικής μονάδας από την Ελλάδα σημαίνει απώλεια εκατοντάδων θέσεων εργασίας και μείωση εξαγωγών.

Η ΠΟΕΜ επαναφέρει και το θέμα του συμβιβασμού με τη SIEMENS. Όπως λέει στην επιστολή “η εταιρεία BSH (Pitsos) χρησιμοποιήθηκε από τη Siemens – Bosch -έως το 2014 κατείχαν έκαστη από 50% της BSH (Pitsos)- ως αντάλλαγμα με την Κυβέρνηση, καθώς στη συμφωνία σύμβασης, αναφέρεται σαφώς ότι η Siemens θα εξετάσει την κατασκευή ενός εργοστασίου παραγωγής στην Ελλάδα αξίας 60 εκατ. ευρώ και δημιουργία 700 θέσεις εργασίας”.

Η εν λόγω επένδυση όπως αναφέρει η ΠΟΕΜ στην επιστολή της, αφορούσε τη μετεγκατάσταση του εργοστασίου της BSH (Pitsos) από την περιοχή του Ρέντη στην περιοχή της Ελευσίνας. «Δυστυχώς μέχρι και σήμερα ο εξωδικαστικός συμβιβασμός με το Ελληνικό Δημόσιο παραμένει δίχως υλοποίηση, ενώ με τη ‘βούλα’ των κυβερνήσεων η SIEMENS επέστρεψε στους διαγωνισμούς για δημόσια έργα» καταγγέλλει η ΠΟΕΜ.

Κατόπιν των παραπάνω και με δεδομένη την επιδίωξη της κυβέρνησης να προσελκύει επενδύσεις στη χώρα μας και όχι να συναινεί στην αποχώρηση κερδοφόρων εταιρειών,

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Ποια ακριβώς είναι η κατάσταση σήμερα αναφορικά με το εργοστάσιο της Pitsos στου Ρέντη; Πρόκειται να κλείσει και αν ναι, εντός ποίου χρονοδιαγράμματος;
  2. Αν όντως ισχύει πως θα κλείσει το συγκεκριμένο εργοστάσιο, για ποιο λόγο πάρθηκε η συγκεκριμένη απόφαση;
  3. Ισχύει πως η παραγωγή θα μεταφερθεί στην Τουρκία;
  4. Η συγκεκριμένη επιχείρηση είναι, όντως, κερδοφόρα;
  5. Πόσα άτομα απασχολεί το εργοστάσιο στου Ρέντη;
  6. Σε περίπτωση που κλείσει το εργοστάσιο, ποια η πρόβλεψη για τους εργαζόμενους;

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: