ΕΒΕΠ: Η Ελλάδα και τα οικονομικά στοιχεία, εν όψει του πολέμου…
Η εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία προκάλεσε αναταράξεις σε εξαγορές και συγχωνεύσεις, που άρχισαν να αναπτύσσονται από τη φετινή χρονιά
|> Η αρχή του 2022 έφερε μια κινητικότητα εταιρικών συμφωνιών, που οδήγησε σε προσδοκίες για ένα έτος υψηλής ταχύτητας για τη δραστηριότητα συγχωνεύσεων και εξαγορών, κάτι που όμως διαταράσσεται από το ξέσπασμα του πολέμου, με την εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία στις 23 Φεβρουαρίου. Αυτά αναφέρονται προλογικά σε ανακοίνωση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ) και παρατίθενται τα παρακάτω στοιχεία:
Η Fitch εξέδωσε αναβαθμίσεις και στις τέσσερις συστημικές τράπεζες αναγνωρίζοντας τις σημαντικές μειώσεις στα «κόκκινα» δάνεια. Η 13η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας επισημαίνει θετικές προοπτικές για την ελληνική οικονομία και την καλή κατάσταση των φορολογικών εσόδων, ενώ σημειώνεται επίσης πρόοδος στη μείωση των NPEs, στο 15%. Η έκθεση επισημαίνει με ακρίβεια τους δημοσιονομικούς κινδύνους για τα μέτωπα της πανδημίας και της ενέργειας.
- Η Εθνική βλέπει ανάπτυξη να ξεπερνά το 9,5% και το πρωτογενές έλλειμμα να κυμαίνεται γύρω στο 5,5% έως 6% του ΑΕΠ, 1,5% έως 2% κάτω από την εκτίμηση του προϋπολογισμού για το 2021. Ο δείκτης χρέους αναμένεται να μειωθεί στο 183% του ΑΕΠ το 2022.
- Η Τράπεζα της Ελλάδος προβλέπει πτώση του εθνικού χρέους κατά 3,5% ετησίως στο εγγύς μέλλον, σημειώνοντας ότι καμία χώρα της ευρωζώνης δεν θα μειώσει το χρέος της πιο γρήγορα από την Ελλάδα. Όσον αφορά το προφίλ του χρέους, το μέσο επιτόκιο του χρέους είναι 1,4% και η διάρκεια στα 20,5 έτη.
- Οι συνολικές προσλήψεις τον Ιανουάριο έφτασαν τις 137.983, έναντι 163.787 αποχωρήσεων, με απολύσεις υψηλότερες κατά 69.257 σε σύγκριση με το 2020 σύμφωνα με τη βάση δεδομένων Ergani του υπουργείου Εργασίας. Ο φετινός Ιανουάριος διατήρησε τη κακή παράδοση και είναι ο 5ος χειρότερος τα τελευταία 21 χρόνια.
- Ο μέσος μισθός το 2021 ήταν 1.118 ευρώ, από 1.050 ευρώ το 2020, σύμφωνα με στοιχεία από τη βάση δεδομένων Ergani του Υπουργείου Εργασίας. Ωστόσο, το ένα τρίτο των εργαζομένων στην Ελλάδα λαμβάνουν ακαθάριστο μισθό κάτω των 700 ευρώ.
- Οι λιανικές πωλήσεις ξεπέρασαν τα 54 δις ευρώ το 2021, αυξημένες κατά 11,9% σε σχέση με το 2020 και 2,34% πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα που καταγράφηκαν το 2019 σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.
- Η αξία των εταιρικών συναλλαγών το πρώτο δίμηνο του 2022 ξεπέρασε τα 700 εκατ. ευρώ, με επικεφαλής τις συμφωνίες CVC/Εθνική Ασφαλιστική και Allianz/Ευρωπαϊκή Πίστη στον ασφαλιστικό κλάδο.
- Ο ΑΔΜΗΕ επιταχύνει τις εργασίες για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις με γειτονικές χώρες, όπως η Αλβανία, η Βουλγαρία, η Βόρεια Μακεδονία, η Ιταλία και η Αίγυπτος, με τη διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας 400 kV πρώτη στη σειρά για το 2022. Η κατασκευή θα ξεκινήσει με 3 νέους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής.
- Ο τομέας των logistics απασχόλησε 200.000 άτομα και συνέβαλε 10% στο ΑΕΠ το 2019 σύμφωνα με μελέτη της EEL, της ελληνικής ένωσης logistics, η οποία προσδιορίζει την ψηφιοποίηση ως κορυφαία προτεραιότητα για τον κλάδο.
- Ο ΟΤΕ κατέγραψε καθαρά κέρδη 492,4 εκατ. ευρώ το 2021, αυξημένα κατά 19,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνουν διανομή μερίσματος 500 εκατ. ευρώ και πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών ύψους 250 εκατ. ευρώ. Ο ΟΤΕ επιταχύνει το πρόγραμμά του 3 δις οπτικών ινών στο σπίτι, αυξάνοντας τις ετήσιες δαπάνες κατά 100 εκατ. ευρώ έως το 2027.
- Τα έσοδα από τον τουρισμό ανήλθαν σε 10,65 δις ευρώ το 2021, που ισοδυναμούν με το 58% των επιπέδων του 2019 και υπερδιπλάσια από αυτά του 2020, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος.
- Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ξόδεψαν περίπου 7,2 δις δολάρια σε αγορές και ολοκλήρωσαν πωλήσεις συνολικού ύψους 9,2 δις δολαρίων τις πρώτες έξι εβδομάδες του 2022, ξεπερνώντας και τις δύο κατηγορίες συναλλαγών παγκοσμίως. Η VesselsValue αναφέρει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες αγόρασαν 18 πλοία μεταφοράς LNG συνολικής αξίας 3,63 δις δολαρίων και 14 πλοία μεταφοράς LPG συνολικής αξίας 823 εκατ.. δολαρίων το 2021, καθιστώντας τους, μεγαλύτερους επενδυτές στον κλάδο παγκοσμίως.
- Το λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά διολίσθησε στην παγκόσμια κατάταξη το 2021, πέφτοντας στην 29η θέση από την 27η σύμφωνα με την Alphaliner. Ο Πειραιάς είναι το μόνο λιμάνι της λίστας που παρουσίασε πτώση της κίνησης το 2020 και το 2021.
- Η Fitch αναβάθμισε και τις τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες αναγνωρίζοντας τις σημαντικές μειώσεις των δεικτών NPEs τους, με την Alpha να πηγαίνει στο Β από το CCC+, η Πειραιώς στο B- από το CCC+ και η Εθνική και η Eurobank, αντίστοιχα, στο B+ από το B-.