Στάση ζωής η καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας
Ενημερωτική εκστρατεία της Κομισιόν – Συνταρακτικά τα στοιχεία
|> Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της Φτώχειας η χθεσινή και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πραγματοποίησε εκστρατεία ενημέρωσης, με στόχο την ευαισθητοποίηση των πολιτών σχετικά με την εξοικονόμηση ενέργειας από τα νοικοκυριά και την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας. Η σχετική ανακοίνωση αναφέρει:
Τετάρτη, 17 Οκτωβρίου. Με την απειλή της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού να παραμένει άμεση για εκατομμύρια ανθρώπους, ακόμα και στις ανεπτυγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η σημερινή Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της Φτώχειας είναι μία ευκαιρία όχι μόνο για ευαισθητοποίηση γύρω από το συγκεκριμένο θέμα, αλλά και για επιβεβαίωση της δέσμευσης για πολιτικές και δράσεις που θα περιορίσουν και σταδιακά θα εξαλείψουν το πρόβλημα.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, τουλάχιστον 112,9 εκατομμύρια πολίτες κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ζούσαν το 2017 σε νοικοκυριά που αντιμετώπιζαν την απειλή της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού –αριθμός που αντιστοιχεί στο 22,5% του συνολικού πληθυσμού της Ευρώπης.
Όπως δείχνουν τα σχετικά στοιχεία, η Ελλάδα παραμένει μεταξύ των τριών κρατών-μελών της Ε.Ε. (μαζί με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία) με το υψηλότερο ποσοστό πληθυσμού που αντιμετωπίζει τον κίνδυνο της φτώχειας, αγγίζοντας το 34,8%, περισσότερο δηλαδή από 1 στους 3 Έλληνες!
Ένα ενδεικτικό μέγεθος αυτής της κατάστασης είναι ο δείκτης στέρησης υλικών αγαθών, ο οποίος καταγράφει το ποσοστό των ανθρώπων που οι συνθήκες της ζωής τους επηρεάζονται έντονα από την έλλειψη βασικών πόρων. Ο μέσος όρος αυτού του δείκτη στην Ε.Ε. αγγίζει το 6,9% και καταγράφει, μεταξύ άλλων, το ποσοστό των πολιτών που δεν μπορούν να ανταποκριθούν οικονομικά στις βασικές ανάγκες θέρμανσης των σπιτιών τους.
Σύμφωνα με αυτόν τον δείκτη, περισσότεροι από 2 στους 10 Έλληνες (21,1%) αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς ενέργειας των σπιτιών τους, μολονότι η κατανάλωση ενέργειας συνεχίζει να αυξάνεται στην Ελλάδα.
Ένας από τους πέντε στόχους της πρωτοβουλίας της Ε.Ε. Europe 2020 είναι η μείωση του αριθμού των Ευρωπαίων που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού κατά τουλάχιστον 20 εκατομμύρια έως το 2020.
Η ενεργειακή φτώχεια αποτελεί σημαντικό τμήμα αυτού του στόχου. Στο πλαίσιο αυτό, νωρίτερα φέτος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκαινίασε το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο για την Ενεργειακή Φτώχεια (EU Energy Poverty Observatory), το οποίο έχει ως στόχο να αποτελέσει μία φιλική για τους χρήστες πλατφόρμα, με ανοιχτή σε όλους πρόσβαση, που θα προωθήσει το θέμα της ενεργειακής φτώχειας και θα παρέχει πληροφορίες και παραδείγματα καλών πρακτικών.
Προς την ίδια κατεύθυνση, με στόχο την ευαισθητοποίηση σχετικά με την εξοικονόμηση ενέργειας από τα νοικοκυριά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πραγματοποιεί εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών στην Ελλάδα, την Τσεχία, τη Ρουμανία και την Πορτογαλία.
Βασικός στόχος της καμπάνιας είναι να βοηθήσει τα νοικοκυριά να μειώσουν τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και να αλλάξει η συμπεριφορά τόσο των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας όσο και εκείνων που επενδύουν στην ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών. Το κύριο μήνυμα της εκστρατείας είναι ότι τα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας θα ωφελήσουν όχι μόνο τον προϋπολογισμό των οικογενειών, αλλά και τα ενεργειακά αποθέματα και την προστασία του περιβάλλοντος.
«Ακόμα και πολύ μικρές αλλαγές στην καθημερινή συμπεριφορά των καταναλωτών, μπορoύν να βοηθήσουν τις οικογένειες να εξοικονομήσουν χρήματα. Και η αξιοποίηση της οικονομικής ενίσχυσης που είναι διαθέσιμη για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των νοικοκυριών, μπορεί να βοηθήσει συνολικά στην εξοικονόμηση ενέργειας και στην προστασία του περιβάλλοντος», επισημαίνει η Ευρωπαία επίτροπος κα Jourová.
Η καμπάνια εγκαινιάστηκε στην Ελλάδα τον περασμένο Μάιο, με ένα διαδραστικό roadshow που επισκέφτηκε το Παλαιό Φάληρο και τη Θεσσαλονίκη. Στη διάρκεια της 1,5 εβδομάδας που διήρκεσε το roadshow, περισσότεροι από 7.500 πολίτες όλων των ηλικιών επισκέφτηκαν το διαδραστικό σπίτι της καμπάνιας και ανακάλυψαν χρήσιμες συμβουλές για να εξοικονομήσουν ενέργεια και χρήματα. Η καμπάνια συνεχίζεται online, σε συνεργασία με ηλεκτρονικά μέσα αλλά και με εκπαιδευτικές δραστηριότητες έως το τέλος του έτους.