Παγκόσμια Ημέρα Ωκεανών και ο άνθρακας προβληματίζει…
Δύο σημαντικές εκδηλώσεις σήμερα στα “Ποσειδώνια” με τη συμμετοχή του υπουργού Ναυτιλίας και Ελλήνων εφοπλιστών – Μήνυμα του γενικού διευθυντή του ΙΜΟ
|> Η Ναυτιλία καλείται να αντιμετωπίσει τις σύνθετες προκλήσεις που θέτει η σταδιακά αυστηρότερη περιβαλλοντική νομοθεσία του ΙΜΟ και της Ε.Ε. και τα οικονομικά ζητήματα που σχετίζονται με αυτήν, σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη.
Στην κεντρική ομιλία του σήμερα το πρωί, στο εναρκτήριο πάνελ του Συνεδρίου της HELMEPA με το οποίο ξεκίνησε το συνεδριακό πρόγραμμα της τρίτης μέρας των φετινών “Ποσειδωνίων”, ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε στην απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα ως «φλέγον ζήτημα» και ως «μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τη ναυτιλία». Όπως είπε, «η ναυτιλία πρέπει να εξασφαλίσει, στο πολύ άμεσο μέλλον, την παγκόσμια διαθεσιμότητα ασφαλών εναλλακτικών καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα και την αντίστοιχη τεχνολογική υποδομή. Απέχουμε, ωστόσο, ακόμα από αυτόν τον στόχο».
Ο υπουργός τόνισε τη σημασία των νέων χρηματοδοτικών μέσων και πόρων για τη χρηματοδότηση της πορείας προς την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα: «Τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας και περιβαλλοντικής απόδοσης προέρχονται συχνά από διαφορετικούς οργανισμούς, αλλά πάντα με σημαντικό οικονομικό κόστος. Η χρηματοδότηση καινοτόμων λύσεων για τη μείωση της ρύπανσης από τα πλοία και την ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης πρωτοποριακού τεχνολογικού εξοπλισμού ή της ναυπήγησης πλοίων καινοτόμου σχεδιασμού και συστημάτων, προϋποθέτει την ύπαρξη μηχανισμών χρηματοδότησης πέρα από τους παραδοσιακούς».
Ο ίδιος πρόσθεσε: «Η μετάβαση σε ένα μέλλον χωρίς άνθρακα απαιτεί να περάσουμε σταδιακά από την τρέχουσα αβεβαιότητα σε ένα ασφαλές περιβάλλον που θα καθοδηγεί τις μελλοντικές επενδύσεις και να διασφαλίσουμε ότι οι επενδύσεις αυτές θα έχουν τα αναμενόμενα οφέλη για το περιβάλλον, εμπεριέχοντας ένα μείγμα στοχευμένων και ευέλικτων, ιδιωτικών και δημόσιων πόρων».
Τέλος, κάλεσε την Ε.Ε. και το Ταμείο του Διεθνούς Συμβουλίου Ναυτιλιακής Έρευνας να υποστηρίξουν γενναιόδωρα και να συνεισφέρουν στην απαιτούμενη χρηματοδότηση μέσω πηγών όπως ο διαρθρωτικός προϋπολογισμός της Ε.Ε. και άλλες πρωτοβουλίες για τον βιομηχανικό κλάδο.
Απευθυνόμενος στο κοινό, μέσω βιντεοσκοπημένου μηνύματος, ο γενικός διευθυντής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), Kitack Lim, δήλωσε: «Προκειμένου να απαλλαγεί από τον άνθρακα μία πραγματικά παγκόσμια βιομηχανία, απαιτούνται παγκόσμιες λύσεις. Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι η ναυτιλία θα συνεχίσει να λειτουργεί με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα. Στόχος μας είναι να απαλλάξουμε τελικά τη ναυτιλία από τον άνθρακα και γι’ αυτό πρέπει να συνεργαστούμε με όλους τους εμπλεκόμενους για την ανάπτυξη βιώσιμων λύσεων. Ελπίζω πολύ στην υποστήριξή σας για τις προσπάθειές μας. Πρέπει να συνεχίσουμε μαζί το ταξίδι μας και να μην αφήσουμε κανέναν πίσω».
Στην ομιλία της, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού τόνισε: «Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών θα συνεχίσει να εργάζεται με συνέπεια και αφοσίωση, προκειμένου να υιοθετήσει ρεαλιστικές και εφικτές λύσεις που θα οδηγήσουν τον κλάδο μας στη νέα εποχή».
Ακολούθησε συζήτηση για τα θέματα ESG (Environmental, Social and Corporate Governance) στον ναυτιλιακό τομέα, σε ένα ισχυρό πάνελ από εκπροσώπους έξι εκ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών της Ελλάδας, με αθροιζόμενο στόλο 354 πλοίων, που αντιστοιχεί περίπου στο 7% του συνολικού ελληνόκτητου στόλου.
Το πάνελ αποτελούνταν από τη διευθύνουσα της “Laskaridis Shipping” Σουζάννα Λασκαρίδη, την εμπορική διευθύντρια της “Starbulk Carriers” Μιλένα Παππά, τον διευθύνοντα σύμβουλο της “Eastern Mediterranean Maritime Limited” Αθανάσιο Μαρτίνο, τον διευθύνοντα σύμβουλο της “Euroseas & Eurodry” Αριστείδη Πίττα, τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της “Diana Shipping Inc.”, Συμεών Παληό και τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της “TEN” Νικόλαο Τσάκο,
Ο κ. Τσάκος είπε: «Η Ελλάδα είναι η Silicon Valley της Ναυτιλίας. Δεν θέλουμε να είμαστε απλώς τα πειραματόζωα για οποιαδήποτε νέα νομοθεσία, χωρίς να ζητηθεί πρώτα η γνώμη μας. Η κατάσταση της ναυτιλίας δεν έχει ακόμη εκτιμηθεί, γιατί ως κλάδος είμαστε κατακερματισμένοι. Χρειάστηκε μια πανδημία για να αρχίσουν οι άνθρωποι να συνειδητοποιούν τη σημασία του κλάδου μας και τη συμβολή του στο παγκόσμιο εμπόριο. Χρειαζόμαστε βοήθεια για να συνεχίσουμε να μειώνουμε το αποτύπωμά μας από 2,5%-2,8% που βρισκόμαστε σήμερα, σε χαμηλότερα επίπεδα».
Από την πλευρά του, ο κ. Πίττας τόνισε: «Δίνουμε πάρα πολύ μεγάλη έμφαση στο ‘Ε’ (Environmental) του όρου ESG, γιατί πιστεύω ότι είναι το πιο εύκολο να αντιμετωπιστεί. Βάζοντας, όμως, υπερβολική ενέργεια στο ‘E’ μπορεί να χάσουμε το ‘S’ (Social), και το πρώτο πράγμα που πρέπει να φροντίσουμε είναι η κοινωνία και η κοινωνική ένταξη για όλους. Προσπαθούμε να απαλλαγούμε από τις εκπομπές άνθρακα ταχύτερα από ό,τι μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή την προσπάθεια συνολικά η κοινωνία, ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε την κοινωνία και τη σημασία των αρχών και πρακτικών καλής διακυβέρνησης για τις εταιρείες μας».
Η σημασία της απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα για την ατζέντα των πλοιοκτητών αντικατοπτρίστηκε και στη συζήτηση που διοργάνωσε η BIMCO, ο μεγαλύτερος οργανισμός πλοιοκτητών στον κόσμο. Το πάνελ της συζήτησης ασχολήθηκε με τα εμπόδια στη μετάβαση, καθώς είναι το σημαντικότερο ζήτημα που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία στην πορεία της προς την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, ενώ συζήτησε επιλογές για νέες εμπορικές λύσεις και κοινές προκλήσεις για ναυλωτές και πλοιοκτήτες.
Την εκδήλωση συντόνισε ο πρόεδρος της BIMCO Nikolaus H. Schues και σε αυτήν συμμετείχαν ο David Loosley, γενικός γραμματέας και διευθύνων σύμβουλος της BIMCO, Lars-Robert Pedersen, αναπληρωτής γενικός γραμματέας της BIMCO, Eman Abdalla, global operations director της “Cargill Ocean Transportation”, Δημήτριος Πατρίκιος, διευθύνων σύμβουλος της “Kyklades Maritime”, Jerry Kalogiratos, διευθύνων σύμβουλος της “Capital Maritime” και Ιωάννα Γ. Προκοπίου, διευθύνουσα σύμβουλoς των “Prominence Maritime S.A.” και “Sea Traders S.A.”.
> Και οι δύο εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν ειδικά σήμερα, 8 Ιουνίου, που έχει οριστεί από τον ΟΗΕ ως Παγκόσμια Ημέρα Ωκεανών.
Οι διοργανωτές της Έκθεσης επιβεβαίωσαν ότι η χθεσινή ημέρα (7 Ιουνίου) ήταν η πολυπληθέστερη Τρίτη στην ιστορία των “Ποσειδωνίων”, με συνολικά 5.945 επισκέπτες να περιηγούνται στις τέσσερις αίθουσες του Metropolitan Expo, το οποίο είναι γεμάτο με 1.948 εκθέτες από 88 χώρες.
Ο διευθύνων σύμβουλος των “Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε.” Θεόδωρος Βώκος, δήλωσε: «Είμαστε ενθουσιασμένοι που βλέπουμε την εντυπωσιακή επιστροφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας στην πατρίδα της ναυτιλίας, Τα εφετινά είναι πολύ ξεχωριστά Ποσειδώνια, καθώς είναι τα μεγαλύτερα σε μέγεθος στην ιστορία μας και είμαστε πολύ κοντά στο να ξεπεράσουμε κάθε προηγούμενο ρεκόρ προσέλευσης επισκεπτών».