Τι αλλάζει στο Facebook μετά τη συμφωνία με την Κομισιόν
Έως το τέλος Ιουνίου θα έχουν ολοκληρωθεί οι αλλαγές με τους νέους όρους χρήσης
|> Χθες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι αρχές προστασίας των καταναλωτών εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τους επικαιροποιημένους όρους και υπηρεσίες του Facebook. Οι επικαιροποιημένοι αυτοί όροι εξηγούν πλέον σαφώς τον τρόπο με τον οποίο η εταιρεία χρησιμοποιεί τα δεδομένα των χρηστών της για να αναπτύξει δραστηριότητες κατάρτισης προφίλ (γενικών χαρακτηριστικών των χρηστών), στοχοθετώντας τη διαφήμιση για τη χρηματοδότησή της.
Οι νέοι όροι περιγράφουν λεπτομερώς τις υπηρεσίες του Facebook που βασίζονται στη χρήση των δεδομένων των χρηστών του και τις οποίες πωλεί σε τρίτους· τον τρόπο με τον οποίο μπορούν οι καταναλωτές να κλείσουν τους λογαριασμούς τους· και τους λόγους για τους οποίους μπορούν να απενεργοποιηθούν οι λογαριασμοί. Οι εξελίξεις αυτές επήλθαν ύστερα από ανταλλαγές που αποσκοπούσαν στην πλήρη κοινοποίηση του επιχειρηματικού μοντέλου του Facebook προς τους χρήστες, σε γλώσσα κατανοητή και απλή.
Η Βιέρα Γιούροβα, επίτροπος Δικαιοσύνης, Καταναλωτών και Ισότητας των φύλων επικρότησε τη συμφωνία, λέγοντας: “Σήμερα [σ.σ. χθες], το Facebook έδειξε επιτέλους τη δέσμευσή του για περισσότερη διαφάνεια και για τη χρήση απλούστερης γλώσσας στους όρους χρήσης του. Μια εταιρεία που επιθυμεί να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών μετά το σκάνδαλο Facebook/ CambridgeAnalytica δεν θα πρέπει να κρύβεται πίσω από περίπλοκη, νομικίστικη ορολογία σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο κερδίζει δισεκατομμύρια από τα δεδομένα των πολιτών. Στο εξής, οι χρήστες θα κατανοούν σαφώς ότι τα δεδομένα τους χρησιμοποιούνται από το κοινωνικό δίκτυο για την πώληση στοχευμένων διαφημίσεων. Ενώνοντας τις δυνάμεις τους, οι αρχές προστασίας των καταναλωτών και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προασπίζουν τα δικαιώματα των καταναλωτών της ΕΕ“.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών, την επαύριο του σκανδάλου Cambridge Analytica και ως συνέχεια της έρευνας του 2018 σχετικά με τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, ζήτησαν από το Facebook να ενημερώνει με σαφήνεια τους καταναλωτές σχετικά με τον τρόπο χρηματοδότησης του κοινωνικού δικτύου, διευκρινίζοντας τα εισοδήματα που αποκομίζει από τη χρήση των δεδομένων των καταναλωτών. Ζήτησαν επίσης από την πλατφόρμα να ευθυγραμμίσει τους υπόλοιπους όρους χρήσης της με το δίκαιο της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών.
Κατόπιν τούτου, το Facebook θα συμπληρώσει τους όρους παροχής υπηρεσιών του με κείμενο που θα εξηγεί ότι δεν χρεώνει τους χρήστες για τις υπηρεσίες του, αλλά αυτοί, ως αντάλλαγμα, συμφωνούν να μοιράζονται τα δεδομένα τους και να εκτίθενται σε εμπορικές διαφημίσεις. Στο εξής, οι όροι του Facebook θα εξηγούν σαφώς ότι το επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας βασίζεται στην πώληση στοχευμένων διαφημιστικών υπηρεσιών στους εμπόρους, με τη χρήση των δεδομένων από τα προφίλ των χρηστών του.
Επιπλέον, ύστερα από τα μέτρα επιβολής, το Facebook τροποποίησε και τα εξής:
- την πολιτική του όσον αφορά τον περιορισμό της ευθύνης, καθώς τώρα αναγνωρίζει την ευθύνη του σε περίπτωση αμέλειας, για παράδειγμα αν κάποια δεδομένα έγιναν αντικείμενο κατάχρησης από τρίτους·
- τη δυνατότητά του να μεταβάλλει μονομερώς όρους και προϋποθέσεις, περιορίζοντάς την στις περιπτώσεις στις οποίες οι αλλαγές είναι εύλογες, ενώ παράλληλα λαμβάνεται υπόψη και το συμφέρον του καταναλωτή·
- τους κανόνες σχετικά με την προσωρινή διατήρηση περιεχομένου που έχει διαγραφεί από τους καταναλωτές. Τέτοιο περιεχόμενο μπορεί να διατηρηθεί μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις —για παράδειγμα, προκειμένου να συμμορφωθεί με αίτημα αναγκαστικής εκτέλεσης από μέρους κάποιας αρχής— και για μέγιστο διάστημα 90 ημερών σε περίπτωση τεχνικών λόγων·
- το γλωσσικό ύφος του κειμένου που εξηγεί το δικαίωμα προσφυγής των χρηστών όταν έχει αφαιρεθεί το περιεχόμενό τους.
Επόμενα στάδια
Το Facebook θα ολοκληρώσει την υλοποίηση όλων των δεσμεύσεών του το αργότερο έως τα τέλη Ιουνίου 2019. Η Επιτροπή και το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών θα παρακολουθούν επισταμένως την υλοποίηση.
Εάν το Facebook δεν τηρήσει τις δεσμεύσεις του, οι αρχές προστασίας των καταναλωτών μπορούν να αποφασίσουν να προσφύγουν σε μέτρα επιβολής, στα οποία περιλαμβάνονται και κυρώσεις.
Ιστορικό
Ο κανονισμός της ΕΕ για τη συνεργασία όσον αφορά την προστασία των καταναλωτών συνδέει τις εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών στο πλαίσιο ενός πανευρωπαϊκού δικτύου για την επιβολή της νομοθεσίας. Σ’ αυτή τη βάση, η εθνική αρχή μίας χώρας της ΕΕ μπορεί να ζητήσει τη συνδρομή των ομολόγων της σε άλλη χώρα της ΕΕ, προκειμένου να σταματήσει μια διασυνοριακή παραβίαση του δικαίου της ΕΕ για τους καταναλωτές.
Το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών διεξήγαγε κοινή αξιολόγηση των όρων χρήσης του Facebook, με τον συντονισμό της γαλλικής γενικής διεύθυνσης για την πολιτική ανταγωνισμού, τις υποθέσεις των καταναλωτών και τον έλεγχο της απάτης (DGCCRF) και ζήτησε από την εταιρεία, καθώς και από το Twitter και τη Google+ να βελτιώσουν ορισμένες συμβατικές ρήτρες.