Το περιοδικό “Επίκαιρα” και ο σκοτεινός κόσμος των ελληνικών ΜΜΕ
Ένα αποκαλυπτικό δημοσίευμα, για τα έργα και τις ημέρες της μιντιακής διαπλοκής, φιλοξενούν σε αυτό το τεύχος τους τα “Επίκαιρα“. Πρόκειται για ένα άκρως ενημερωτικό “σημείωμα” το οποίο δίνει πολλές απαντήσεις σε πολλά “πώς” και “γιατί” που εκφράζονται από αναγνώστες, ακροατές και τηλεθετές. Το ρεπορτάζ υπογράφει ο Γιάννης Συμεωνίδης και μεταξύ άλλων, αναφέρονται τα εξής:
Πριν περίπου τρεις δεκαετίες, ο Ρούπερτ Μέρντοχ πρόσθετε στην ήδη πλούσια μιντιακή συλλογή του τους λονδρέζικους Times, το «ιερό δισκοπότηρο» του παγκόσμιου Τύπου. Αυτή η εξέλιξη ενόχλησε τη βρετανική κοινωνία, η οποία συνεχίζει να βλέπει με μισό μάτι τον Αυστραλό μεγιστάνα, έναν «Πολίτη Κέιν» της εποχής μας, ο οποίος, πάντως, δεν ασχολείται παραλλήλως ούτε με τις τράπεζες ούτε με τις κατασκευές ούτε έχει επιχειρηματικές παρτίδες με το Βρετανικό Δημόσιο.
Στη Γηραιά Αλβιόνα, ωστόσο, εκεί όπου τα μεγάλα συγκροτήματα Τύπου ελέγχονται από ανεξάρτητα ιδρύματα, τα οποία παρέχουν πλήρη ελευθερία στους δημοσιογράφους τους, ο «τυφώνας» Μέρντοχ ενόχλησε.
Στην Ελλάδα, πάλι, όπου ο μιθριδατισμός έχει λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, θεωρείται υπόθεση ρουτίνας ο έλεγχος εφημερίδων, ιστοσελίδων, τηλεοπτικών ή ραδιοφωνικών σταθμών από επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται σε μια σειρά άλλων κλάδων με άμεση εξάρτηση από το Ελληνικό Δημόσιο. Γι’ αυτό και οι αποκαλούμενοι «διαπλεκόμενοι» εξακολουθούν, μέχρι νεωτέρας, να λύνουν και να δένουν…
Τα πέντε μνημονιακά χρόνια δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ανεπηρέαστα τα ελληνικά μίντια, τα οποία αναζητούν αναγνώστες/τηλεθεατές/ακροατές και, το κυριότερο, διαφήμιση με το κιάλι. Κι αυτό την ώρα που τα συνολικά χρέη τους πλησιάζουν το 1,5 δισ. ευρώ. Σκάνδαλο, εξ άλλου, αποτελεί ο τρόπος με τον οποίο διανεμόταν επί σειρά ετών η κρατική, και όχι μόνο, διαφήμιση. Είναι χαρακτηριστικό ότι η έντυπη προώθηση του ΕΣΠΑ έγινε διαμέσου πολύ συγκεκριμένων εντύπων, τα οποία σε ορισμένες περιπτώσεις απευθύνονταν σε αναγνωστικό κοινό μερικών εκατοντάδων ψυχών. Σε ένα τέτοιο εκδοτικό περιβάλλον άνισου ανταγωνισμού κλήθηκαν να δραστηριοποιηθούν τα «Επίκαιρα», τα οποία από την επανακυκλοφορία τους το 2009 μέχρι και σήμερα σχεδόν αποκλείστηκαν από την κρατική διαφήμιση.
Η δρομολογημένη, πάντως, επαναλειτουργία της ΕΡΤ, σε συνδυασμό με μια πραγματική απελευθέρωση της αγοράς του στοιχήματος, είναι δυνατόν να προσφέρουν ανάσες. Ταυτοχρόνως, η αδειοδότηση των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών, ύστερα από είκοσι πέντε χρόνια παράνομης στην ουσία λειτουργίας τους, είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε μείωσή τους, αλλά και σε συνεπακόλουθη αύξηση της διαφημιστικής πίτας που αναλογεί στον καθένα. «Χρειαζόμαστε ένα θεσμικό πλαίσιο για τα ΜΜΕ που θα διασφαλίζει την αμερόληπτη και χωρίς εξάρτηση από την κυβέρνηση, τα πολιτικά κόμματα και τα οργανωμένα οικονομικά συμφέροντα ενημέρωση», τόνισε, άλλωστε, ο αρμόδιος υπουργός Επικρατείας, Νίκος Παππάς, σε πρόσφατη συνέντευξή του στην Εφημερίδα των Συντακτών.
Για περισσότερα και πολύ ενδιαφέροντα στο… περίπτερο!