Συνάντηση για την απάτη μέσω πιστωτικών καρτών και παρέμβαση Κορκίδη
Οργάνωση της ΕΛ.ΑΣ.
Συνάντηση με θέμα «Payment card fraud awareness raising campaign», πραγματοποιήθηκε σήμερα στο ξενοδοχείο “Intercontinental”που διοργανώνουν το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας και η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, για την προστασία από την απάτη μέσω πιστωτικών καρτών.
Στην παρέμβασή του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, αναφέρθηκε εκτενώς στο θέμα καταθέτωντας στοιχεία παρμένα μέσα από την αγορά. Είπε:
Ενώ ο ψηφιακός κόσμος επιφέρει σημαντικά οφέλη, είναι ταυτόχρονα ευάλωτος. Η μετάβαση της χώρας στην ψηφιακή εποχή και η συμμετοχή της στην ψηφιακή ενιαία αγορά χρειάζεται να γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε να υπάρχει ένα δίκτυ προστασίας για τους πολίτες. Ιδιαίτερα στην ελληνική αγορά, είναι σημαντικό εξαρχής να διασφαλιστεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην ψηφιακή οικονομία, ώστε αυτή να αναπτυχθεί με επιτυχία, να προκαλέσει ανάπτυξη και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Ωστόσο, τα κρούσματα διαδικτυακής απάτης αυξάνονται με ανησυχητικό ρυθμό και δεν αναφέρομαι μόνο σε αυτά που προέρχονται από την εγχώρια αγορά, αλλά στο σύνολο του κυβερνοχώρου. Κρούσματα που μπορούν να διαταράξουν την παροχή βασικών υπηρεσιών και αγαθών.
Τα κίνητρα πίσω από τέτοιες ενέργειες ποικίλλουν. Μπορεί να είναι οικονομικά, πολιτικά ή ακόμη και τρομοκρατικά. Όλοι γνωρίζουν ότι στο διαδίκτυο η τάση για εγκληματικότητα ενισχύεται από τα περιθώρια της ανωνυμίας. Η ζημιά που μπορεί να προκληθεί από τέτοιου είδους επιθέσεις έχουν ανυπολόγιστο, πολλές φορές, οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο. Η ΕΣΕΕ εδώ και λίγους μήνες συνεργάζεται με τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας στο πλαίσιο της δράσης «FeelSafe» στο e-commerce με σκοπό την ενημέρωση και την προφύλαξη του εμπορικού επιχειρηματικού κόσμου της χώρας αλλά και των καταναλωτών από φαινόμενα διαδικτυακής απάτης.
Τα capital controls δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για ευρεία χρήση του πλαστικού χρήματος. Για παράδειγμα τον μήνα Ιούλιο, σύμφωνα με υπολογισμούς, η Alpha Bank εξέδωσε περίπου 220.000 χρεωστικές κάρτες, περισσότερες από όσες είχε εκδώσει συνολικά το 2014! Η Εθνική Τράπεζα, το ίδιο διάστημα, εξέδωσε περισσότερες από 400.000 χρεωστικές κάρτες. Ο τζίρος σε POS των χρεωστικών καρτών υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με πέρυσι. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι από τα 150.000 μηχανάκια POS που είναι σε χρήση σήμερα, θα απαιτηθούν άλλα 400.000 για να καλύψουν τις συνολικές ανάγκες της ελληνικής αγοράς. Λάβαμε τις προηγούμενες ημέρες ένα θετικό μήνυμα από τη Κομισιόν.
Ο Επίτροπος Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών, Jonathan Hill τοποθετήθηκε θετικά ως προς τη δυνατότητα συγχρηματοδότησης από τα κοινοτικά ταμεία της τοποθέτησης τερματικών συσκευών POS σε επιχειρήσεις. Είναι ένα πρώτο βήμα. Εμείς στείλαμε ήδη επιστολές στις διοικήσεις όλων των ελληνικών τραπεζών, ζητώντας συνάντηση για το θέμα των τραπεζικών χρεώσεων και της προμήθειας συσκευών POS σε όλες τις εμπορικές επιχειρήσεις σε κάθε γωνιά και αγορά της Ελλάδας. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρούμε απαραίτητο να υπάρξει προηγούμενη συνεννόηση ανάμεσα στην ΕΣΕΕ και τις τράπεζες τόσο για την προμήθεια και τοποθέτηση, όσο και για την τεχνική υποστήριξη και χρήση των συγκεκριμένων μηχανημάτων από τις επιχειρήσεις. Στόχος μας είναι να υπάρξει η όσο το δυνατόν καλύτερη κατάρτιση των επιχειρηματιών στην ασφαλή χρήση τους και στις προϋποθέσεις λειτουργίας τους.
Όσο όμως κυριαρχεί ανάμεσα στους καταναλωτές και τους επιχειρηματίες ο φόβος να πέσουν θύματα οικονομικής απάτης ή άλλων εγκλημάτων στον κυβερνοχώρο, τόσο θα παραμένει χαμηλή η ανάπτυξη διαδικτυακών δραστηριοτήτων. Χρειάζεται, ως εκ τούτου, να εντατικοποιηθούν οι δράσεις ενημέρωσης των πολιτών και να απαιτηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει πρωτοβουλίες ώστε να ενισχύσει την ετοιμότητα και τη διασυνοριακή συνεργασία στο επίπεδο της ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των φορέων της Ένωσης και των κρατών μελών με σκοπό την καλύτερη αντιμετώπιση τέτοιο συμβάντων στο διαδίκτυο.
Επίσης, είναι κρίσιμο η δημόσια διοίκηση στη χώρα μας να υιοθετήσει πρακτικές διαχείρισης κινδύνου ώστε να ενημερώνει έγκαιρα και αποτελεσματικά τους πολίτες για μείζονα περιστατικά ασφάλειας. Αν θέλουμε, η ελληνική οικονομία να αγκαλιάσει την ψηφιακή εποχή οφείλουμε όλοι οι δρώντες στα πεδία διαμόρφωσης πολιτικών να προωθήσουμε την ανάγκη για τη δραστική περιστολή των εγκληματικών ενεργειών στον κυβερνοχώρο. Θέλω σε αυτό το σημείο να αναφέρω ότι στη χώρα μας η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος λειτουργεί άριστα και αποτελεί πρότυπο για άλλες χώρες που προσπαθούν να συγκροτήσουν αποτελεσματικές εθνικές μονάδες καταπολέμησης των εγκληματικών ενεργειών στον κυβερνοχώρο. Γι’ αυτό οφείλουμε όλοι οι κοινωνικοί φορείς να στηρίξουμε το έργο της και να αναζητήσουμε πλαίσια συνεργασίας με στόχο την επικράτηση της μεγαλύτερης διαφάνειας όσον αφορά στα περιστατικά στον κυβερνοχώρο.
Η πλήρης λειτουργία της Ενιαίας Ψηφιακής Αγοράς που αποτελεί κύριο στόχο στην Ευρωπαϊκή Ατζέντα πρέπει να βασίζεται σε αποδοτικές και ασφαλείς υποδομές. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Έρευνας Καταναλωτών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον εντοπισμό των κύριων διασυνοριακών εμποδίων στην Ψηφιακή Ενιαία αγορά, ένας από τους πιο συχνούς λόγους για τις online αγορές είναι η απευθείας σύνδεση με το κατάστημα και η ευκολία από πλευράς χρόνου στην πραγματοποίηση της συναλλαγής (το 49% δήλωσε σε θέση να παραγγείλει προϊόντα οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας / εβδομάδας, το 42% ότι εξοικονομεί χρόνο, το 49% ότι βρίσκει φθηνότερα προϊόντα και το 25% ότι βρίσκει επιλεγμένα προϊόντα που δεν μπορεί να βρει αλλού).
Η ίδια όμως έρευνα έδειξε ότι οι κύριες ανησυχίες των καταναλωτών για την αγορά προϊόντων είναι η προστασία των προσωπικών δεδομένων, η ασφάλεια των πληρωμών και η διασφάλιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών (το 30% εξέφρασε την ανησυχία του για πιθανή κατάχρηση των προσωπικών του δεδομένων, το 25% ότι τα στοιχεία της πιστωτικής κάρτας μπορεί να κλαπούν και ένα πάλι 25% δήλωσε τον φόβο του μήπως μετά από μια παραλαβή λανθασμένων ή ελαττωματικών προϊόντων, αυτά δεν είναι εύκολο να αντικατασταθούν από τον έμπορο ή να επιστραφούν σε αυτόν).
Σ’ αυτό το σημείο καταλαβαίνουμε ότι ανακύπτει και το ζήτημα της ενίσχυσης της ορθής επιβολής της νομοθεσίας σε επίπεδο κρατών- μελών για τα δικαιώματα των καταναλωτών. Υπάρχουν ακόμη πολλά ζητήματα που μπορούμε να συζητήσουμε γύρω από την ασφάλεια των συναλλαγών στο διαδίκτυο, γι’ αυτό είναι σκόπιμο όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να μπούμε συντονισμένα σε αυτόν τον διάλογο με ορίζοντα την πλήρη ενσωμάτωση της αγοράς στην ψηφιακή ενιαία αγορά. Η ΕΣΕΕ θα αναλάβει κάθε πρωτοβουλία προς την κατεύθυνση αυτή.