Λιμάνι: Στο «εδώλιο» η ατμοσφαιρική ρύπανση στην ευρύτερη περιοχή
Σύσκεψη υπό τον Γαβρίλη
Ευρεία σύσκεψη για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην ευρύτερη περιοχή του λιμανιού του Πειραιά συγκάλεσε ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης, προκειμένου να διαπιστωθεί το μέγεθος του προβλήματος και να αναζητηθούν λύσεις.
Το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης του λιμανιού ήταν ένα από τα θέματα που είχαν τεθεί και στην πρόσφατη συνάντηση του Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά με το αν. υπουργό Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα, ο οποίος είχε δηλώσει ότι ο ίδιος και οι υπηρεσίες του υπουργείου θα εντείνουν τις προσπάθειες και θα συμβάλουν με κάθε μέσο για την αντιμετώπισή του.
Στη σύσκεψη, πήραν μέρος ο πρώην πρύτανης του ΕΜΠ, ομότιμος καθηγητής Ν. Μαρκάτος, ο πολιτικός μηχανικός – περιβαλλοντολόγος επιστημονικός συνεργάτης ΕΜΠ, Μιχ. Χριστόλης, οι διευθυντές του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής, Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας, πλοίαρχος ΛΣ Ι. Κουρουνιώτης και Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος, πλοίαρχος ΛΣ Αλεξ. Λαγουρός, ο προϊστάμενος του γραφείου Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά, πλωτάρχης ΛΣ Νεκτάριος Βατίκαλος και υπηρεσιακοί παράγοντες της Π.Ε. Πειραιά.
Με την έναρξη της σύσκεψης παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα μετρήσεων της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο επιβατικό λιμάνι, που έγιναν το 2014 από τον ΟΛΠ και όπως επισημάνθηκε συμπίπτουν ως προς τα ευρήματα, με τη μελέτη, που είχε γίνει, το 2009, από το ΕΜΠ, για την ύπαρξη στον αέρα ρυπογόνων σωματιδίων στην ευρύτερη περιοχή.
Η παραπάνω διαπίστωση σε συνδυασμό με τα αποτελέσματα μετρήσεων των υπηρεσιών του πρώην υπουργείου Περιβάλλοντος σε άλλα σημεία του Πειραιά (Δημοτικό Θέατρο κ.α.) οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η αέρια ρύπανση έχει τοπικά χαρακτηριστικά, στην περιοχή του λιμανιού, λόγω του «φράγματος», που δημιουργούν τα κτήρια γύρω από το λιμάνι.
Μετά από διαλογική συζήτηση συμφωνήθηκε να εξεταστεί η δυνατότητα λήψης των παρακάτω μέτρων στο σύνολό τους ή μέρους αυτών:
1) Η αλλαγή του καυσίμου, που χρησιμοποιούν τα πλοία, ώστε μόλις φτάνουν σε απόσταση 1,5- 2 ν. μιλίων πριν από την είσοδό τους στο λιμάνι, να χρησιμοποιούν πετρέλαιο με μικρότερη περιεκτικότητα σε θείο.
2) Η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία στο επιβατικό λιμάνι, ώστε να μην χρησιμοποιούν τις ηλεκτρογεννήτριές τους. Πιλοτικά, θα μπορούσε να μελετηθεί η εφαρμογή του μέτρου σε ένα τομέα του λιμανιού, π.χ. στα κρουαζιερόπλοια ή στα πλοία του Αργοσαρωνικού.
3) Να γίνουν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην ευρύτερη περιοχή για να μην υπάρχει επιπλέον επιβάρυνση από την κίνηση των οχημάτων.
4) Να πραγματοποιούνται δειγματοληψίες στα καύσιμα των πλοίων, ει δυνατόν σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, για την κανονικότητά τους σε ότι αφορά την περιεκτικότητα σε θείο, πράγμα, που γίνεται, από το νέο έτος, υποχρεωτικό, βάσει ευρωπαϊκής Οδηγίας, η οποία ορίζει και ελάχιστο αριθμό μετρήσεων κατ’ έτος, ως ποσοστό επί των προσελεύσεων στο λιμάνι.
Κλείνοντας την σύσκεψη ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης ανέφερε ότι θα ενημερώσει τις ηγεσίες των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομικών, Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης ώστε να συμφωνηθεί ένα πρόγραμμα παρεμβάσεων και ακολούθως, σε νέα συνάντηση, με τη συμμετοχή του ΟΛΠ και των Ενώσεων των Πλοιοκτητών να καθοριστεί χρονοδιάγραμμα μελέτης και υλοποίησης ακόμα και πιλοτικών ενεργειών.