Στην Ευρωβουλή οι κακοτεχνίες της προβλήτας κρουαζιέρας στην Πειραϊκή
Ο καθηγητής Βασίλης Τσελέντης θα παρουσιάσει την αυτοψία που διενεργήθηκε από δύτες μέλη του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής
|> Στη συνεδρίαση της Επιτροπής Αναφορών Ε.Ε στις 19.02.2025 στις Βρυξέλλες, ο εκπρόσωπος του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής, ο ομότιμος καθηγητής θαλασσίου περιβάλλοντος ΠαΠει Βασίλης Τσελέντης θα παρουσιάσει την αυτοψία που διενεργήθηκε από δύτες μέλη του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής στην περιοχή των έργων κρουαζιέρας τον περασμένο Οκτώβριο. Οι καταγγελίες του Παρατηρητηρίου που δημοσιοποιήθηκαν και κατετέθησαν αμέσως μετά την αυτοψία αποκαλύπτουν σοβαρές διαβρώσεις φθορές , ρηγματώσεις στα μπετά της κατασκευής του λιμενικού έργου που συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ και την Περιφέρεια Αττικής
Επιπλέον σοβαρές διαστάσεις αποκτά η καταγγελία καθώς η παρούσα κατάσταση της εργολαβίας έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις μελέτες που έχει καταθέσει η ΟΛΠ – COSCO (Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων 2023) όπου αναφέρεται ότι το τσιμέντο που χρησιμοποιείται για την κατασκευή των κυψελωτών τσιμεντοκιβωτίων – κεσόν (caisson) της νέας προβλήτας της Πειραϊκής είναι ύψιστης ποιότητας που δεν επιτρέπει τη διείσδυση υγρασίας στην κατασκευή ούτε και την αντίστοιχη διαρροή τοξικών στοιχείων από αυτά, τα ήδη τοποθετημένα κεσόν. Το βιντεοληπτικό υλικό των δυτών αποδεικνύει ότι μέσα σε 2.5 χρόνια από την πόντισή τους τα κεσόν παρουσιάζουν σημαντικές αστοχίες και ζημιές όπως:
- σοβαρές φθορές (αποφλοιώσεις) στα δομικά στοιχεία του μπετον στα υποθαλάσσια τμήματά τους . Εμφανίζονται ρηγματώσεις, αποτινάξεις και αποκολλήσεις (αποφλοίωση) ολόκληρων τμημάτων του μπετόν, με αποτέλεσμα ο οπλισμός (ράβδοι χάλυβα) να έχει υποστεί μεγάλη διάβρωση η οποία επιβαρύνει διαρκώς και τον οπλισμό που ακόμη δεν έχει απογυμνωθεί μέσα στο μπετόν (κεσόν). Η διάβρωση του οπλισμού προκαλεί σημαντικές επιπτώσεις στο μπετόν των κατασκευών που έχουν πληγεί και επιπλέον
- Θέτει σε κίνδυνο τη στατική επάρκεια του δομικού στοιχείου (κεσόν) το οποίο πρέπει να ανταποκρίνεται σε ισχυρές καταπονήσεις από την κυματική ενέργεια της θάλασσας. Δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες για την περαιτέρω διάβρωση και του υπόλοιπου οπλισμού. Μειώνει την προστασία σε θλίψη και εφελκυσμό του δομικού στοιχείου, που προκαλούν οι κυματικές συνθήκες της θάλασσας.
- Πολλά από τα κεσόν έχουν αδειάσει εντελώς με αποτέλεσμα τα τοξικά υλικά που περιείχαν να διοχετευτούν στη θάλασσα καθώς η κατασκευαστική εταιρεία δεν διασφάλισε την μη-διάχυση αυτών πριν τη διακοπή των εργασιών.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι γιατί διαβρώθηκαν τα «υψηλής ποιότητας» τσιμέντα που χρησιμοποιήθηκαν και μάλιστα τόσο γρήγορα (μέσα σε 2 χρόνια) και τι εγγυήσεις παρέχονται και από ποιόν ότι τώρα δεν θα ξανασυμβεί η διάβρωση;
Όταν τέτοιες φθορές εμφανίζονται μέσα σε τόσο λίγο χρόνο χωρίς να έχουν εκτεθεί σε ακραία καιρικά φαινόμενα, πως διασφαλίζεται ότι για το σύνολο του έργου εξασφαλίζεται υψηλός βαθμός προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή και επαρκής ανθεκτικότητα σε τυχόν μελλοντικούς κινδύνους;
Ερωτάται η Ε.Ε. αν θα αναζητήσει ευθύνες για διασπάθιση Ευρωπαϊκού και δημοσίου χρήματος αφού ως γνωστόν τα ελαττωματικά κεσόν χρηματοδοτήθηκαν μέσω ΕΣΠΑ με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ;
Ήδη έχει καταβληθεί από την περιφέρεια Αττικής προς την ΟΛΠ-COSCO το ποσόν 19.578.373,27€ μέσω της ΣΑΕΠ 0851 και η πρώτη περίοδος του ΕΣΠΑ έληξε τον Ιούνιο του 2023.Tο προαναφερθέν ποσόν, όπως γίνεται αντιληπτό, εξανεμίστηκε αφού τα υλικά πλήρωσης, μπετά κλπ. έχουν σημαντικές φθορές και αστοχίες και θα χρειαστούν επιπλέον χρήματα για την αμφίβολης επιτυχίας, επισκευής τους. Ερωτάται επίσης η Ε.Ε η οποία ενέκρινε τη συνέχιση του έργου το καλοκαίρι του 2024 αρκούμενη απλώς και μόνο σε υποσχέσεις της Ελληνικής πλευράς περι προγραμματισμού ηλεκτροδότησης των 2 νέων θέσεων κρουαζιέρας χωρίς να υπάρχουν μελέτες μέσα στο master plan (REGIO.G.3/KN) αν θα συνεχίσει τη χρηματοδότηση γνωρίζοντας τις κατασκευαστικές αστοχίες και τους συνεπαγόμενους κινδύνους που αντιμετωπίζει το έργο, και που αναδεικνύουμε μέσω αυτής της αναφοράς.
Δεδομένων των σοβαρότατων αυτών αποκαλύψεων και των περιβαλλοντικών κινδύνων που εγκυμονούν, το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΠΕΙΡΑΙΚΗΣ καλούσε από τον περασμένο Οκτώβριο το Υπ. Περιβάλλοντος (ΥΠΕΝ) να προχωρήσει άμεσα σε πραγματογνωμοσύνη σε συνεργασία με το ΤΕΕ, με λήψη και ανάλυση δοκιμίου από τα κεσόν. Επίσης καλούσε να γίνουν αναλύσεις βαρέων μετάλλων και οργανικών ρύπων με βάση πολλαπλές δειγματοληψίες στην υδάτινη στήλη σε περιοχές και βάθη πέριξ όλου του έργου και το ΕΛΚΕΘΕ να διασφαλίσει την αξιοπιστία των δειγματοληψιών και των εργαστηριακών αναλύσεων.
Το Παρατηρητήριο Πειραϊκής θα ζητήσει στη συνεδρίαση της Ε.Ε την άμεση διακοπή κάθε χρηματοδότησης προς την COSCO και το μπλοκάρισμα του αχρείαστου και περιβαλλοντικά επικίνδυνου λιμανιού της Πειραϊκής.
Υ/Γ: Την αναφορά του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής υποστήριξαν χωριστά με δική τους αναφορά οι ευρωβουλευτές του ΚΚΕ.