Ο απολογισμός για την “Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας 2015”
Μώραλης – Κόκκαλης καταθέτουν στοιχεία
Σε μία εφ΄όλης της ύλης συνέντευξη Τύπου προχώρησαν σήμερα (Πέμπτη 11/6) το μεσημέρι ο Γιάννης Μώραλης με τον Πέτρο Κόκκαλη, προκειμένου να παρουσιάσουν τον απολογισμό της “Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας“, που κανονικά πρόκειται για την “Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας“… Και να μην αφήνονται υπονοούμενα, θάλασσα τα… έκανε ο ΟΛΠ και ουδεμία ευθύνη φέρει ο δήμος Πειραιώς.
Επί του θέματος… Ο δήμαρχος Πειραιά και ο αρμόδιος εντεταλμένος σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης & Επιχειρηματικότητας, προέβησαν σε λεπτομερή ανάλυση των πεπραγμένων, που χαρακτηρίζονται από 106 εκδηλώσεις σε 65 σημεία της πόλης από 70 φορείς και σε διάρκεια δύο ημερών!
Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης στην τοποθέτησή του ανέφερε:
«Ο Πειραιάς βρέθηκε για ένα μήνα στο επίκεντρο της Ευρώπης, στο επίκεντρο της θαλάσσιας οικονομίας. Ξεκινώντας από το συνέδριο της ESPO – του Οργανισμού Ευρωπαϊκών Λιμένων, εν συνεχεία στο 3ο διεθνές φόρουμ για τον θαλάσσιο τουρισμό Posidonia και στα τέλη του Μαΐου, ο Δήμος Πειραιά κλήθηκε να φέρει εις πέρας μια σημαντική πανευρωπαϊκή διοργάνωση, τον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας. Μια διοργάνωση η οποία μας ανατέθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μια ανάθεση ιδιαιτέρως τιμητική για την πόλη μας η οποία αναγνωρίζει ουσιαστικά τον κομβικό ρόλο του Πειραιά, ως ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης.
Η πρόκληση για εμάς, ως νέα δημοτική αρχή, ήταν τεράστια, καθώς πριν καν αναλάβουμε επισήμως τα καθήκοντά μας έπρεπε να συντονιστούμε για να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για την πόλη μας. Θέλαμε εξ αρχής να αποδείξουμε ότι ο Πειραιάς, με όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει, μπορεί να φιλοξενήσει με επιτυχία, τόσο μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις. Εμείς το είχαμε πιστέψει από την αρχή, διότι ο συνδυασμός μας, τον οποίο εμπιστεύτηκε ο Πειραϊκός λαός, διαθέτει και τους ανθρώπους και την τεχνογνωσία και την μεθοδολογία, συστατικά απαραίτητα για την επιτυχή υλοποίηση των στόχων μας.
Σε ό, τι αφορά στο συνέδριο για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας, την έκθεση και τα εργαστήρια που πραγματοποιήθηκαν εκεί, πήραμε τα εύσημα από Ευρωπαίους αξιωματούχους, σχετικά με τη διοργάνωση αλλά και για των αριθμό των συμμετεχόντων, ο οποίος ξεπέρασε κάθε προηγούμενη διοργάνωση της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας. Δυστυχώς, όπως έχω ξαναπεί, δεν ήταν εφικτό να βρεθεί κατάλληλος χώρος στον Πειραιά προκειμένου να φιλοξενήσει το συνεδριακό κομμάτι του εορτασμού, έτσι επιλέχθηκε το Μέγαρο Μουσικής στην Αθήνα.
Αναφορικά με τις εκδηλώσεις οι οποίες έλαβαν χώρα στον Πειραιά, στο πλαίσιο του εορτασμού της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας, στοιχεία και λεπτομέρειες θα σας παρουσιάσει σε λίγο ο κύριος Κόκκαλης. Εγώ θα ήθελα να πω ότι στόχος μας από την αρχή ήταν, όλη η πόλη, όλοι οι Πειραιώτες να γίνουν μέρος αυτής της γιορτής. Όχι απλά ως θεατές ή ως συμμετέχοντες, αλλά ως διοργανωτές. Κλήθηκαν λοιπόν, σωματεία, πολιτιστικοί σύλλογοι, αθλητικοί σύλλογοι, επαγγελματίες της ναυτιλίας και του τουρισμού και ιδιώτες, να καταθέσουν τις ιδέες τους και να προτείνουν τις δικές τους δράσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων.
Ομολογουμένως η ανταπόκριση ήταν συγκλονιστική. Ο Δήμος Πειραιά κέρδισε το στοίχημα, σε ένα πρωτοφανές για την τοπική αυτοδιοίκηση εγχείρημα. Κατάφερε να συσπειρώσει όλη την πόλη, να συνεργαστούμε όλοι μεταξύ μας, ανεξαρτήτως πεποιθήσεων και αντιλήψεων, προκειμένου να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για τον Πειραιά.
Θα ήθελα να σταθώ ιδιαίτερα στην ποιότητα και τον πλουραλισμό των εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκαν το τετραήμερο στην πόλη μας, οι περισσότερες πρωτότυπες και με εξαιρετικό ενδιαφέρον. Μέσα από αυτή τη διαδικασία αναδείχθηκαν χώροι, μνημεία, τοποθεσίες, εγκαταστάσεις, για τα οποία πολύς κόσμος, δεν ήξερε καν ότι υπάρχουν στον Πειραιά. Και αναδείχθηκαν οι δυνατότητες και η δυναμική του Πειραιά, για το λιμάνι, τη ναυτιλία, τον τουρισμό, τον αθλητισμό, την ιστορία και τη σύγχρονη πολιτιστική ταυτότητά του.
Μα πάνω από όλα, το σημαντικότερο όλων ήταν ότι καταφέραμε όλοι, η δημοτική αρχή, οι φορείς, οι δημοτικές παρατάξεις και οι πολίτες, να κάτσουμε μαζί σε ένα τραπέζι να συνεννοηθούμε και να σχεδιάσουμε μαζί αυτό το εντυπωσιακό διήμερο.
Όλοι όσοι συνέβαλαν σε αυτό με τις δράσεις τους και τις εκδηλώσεις αξίζουν όχι μόνο ένα τεράστιο ευχαριστώ αλλά και πολλά συγχαρητήρια. Δημιουργήσαμε μαζί κάτι μοναδικό, το οποίο να είστε βέβαιοι ότι θα επιδιώξουμε να αξιοποιήσουμε και μελλοντικά και σε άλλου είδους δράσεις.
Φυσικά, σε αυτό το μεγάλο εγχείρημα, υπήρξαν και λάθη και αστοχίες και παραλείψεις. Όμως το πρόσημο που άφησε αυτή η διοργάνωση στην πόλη μας, είναι κάτι παραπάνω από θετικό.
Έχουμε αποφασίσει ήδη να καθιερώσουμε τις Ημέρες Θάλασσας στον Πειραιά σε ετήσια βάση, τις τελευταίες ημέρες του Μαΐου, με ένα πανόραμα ανοιχτών εκδηλώσεων σε όλη την πόλη. Με στόχο κάθε χρόνο να η διοργάνωση εξελίσσεται, να συμμετέχουν όσο το δυνατόν περισσότεροι Πειραιώτες και ακόμα περισσότεροι επισκέπτες της πόλης. Αυτή την εξωστρέφεια έχει ανάγκη η πόλη μας. Σκοπός μας είναι αυτή η διοργάνωση να αποτελέσει θεσμό για τα πολιτιστικά δρώμενα, όχι μόνο του Πειραιά, αλλά και ολόκληρης της χώρας.
Την παρακαταθήκη που μας άφησε η Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας στον Πειραιά, καλούμαστε τώρα να την αξιοποιήσουμε στο έπακρο. Και δεν μιλώ μόνο για την απήχηση των εκδηλώσεων ή τη συμμετοχή – αυτά είναι όντως εντυπωσιακά στοιχεία. Μιλώ κυρίως για την παρακαταθήκη που μας αφήνει η συνεργασία, η ομοψυχία, οι συνέργειες και ο εθελοντισμός. Πάνω σε αυτές τις αρχές, μπορεί να στηθεί η ευημερία και η οικονομική ανάπτυξη της πόλης μας, με άξονα όπως έχουμε ξαναπεί, τη θάλασσα, το λιμάνι, τη ναυτιλία τον τουρισμό.
Κλείνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω για τη σημαντική βοήθεια τους Αναπληρωτές Υπουργούς Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κυρία Κουντουρά και κύριο Δρίτσα, τον τέως πρόεδρο του ΟΛΠ κύριο Ανωμερίτη, τον Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά κύριο Γαβρίλη και ιδιαιτέρως, τον εντεταλμένο σύμβουλο Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας του Δήμου Πειραιά, τον Πέτρο Κόκκαλη, ο οποίος ανέλαβε από την αρχή να συντονίσει την τεράστια αυτή προσπάθεια, τους φορείς, τους ανθρώπους και τα μέσα. Όλοι μαζί καταφέραμε τις ημέρες αυτές να ανυψώσουμε τον Πειραιά σε όλη της χώρα, αλλά και στην Ευρώπη».
Ο Πέτρος Κόκκαλης, επισήμανε:
«Αυτή όλη η διοργάνωση, η ευθύνη που είχε η Δημοτική Αρχή να φέρει εις πέρας μια πολύ σημαντική για την Ευρωπαϊκή Ένωση και για όλη τη θαλάσσια οικονομία εκδήλωση, μας έδωσε την ευκαιρία να κάνουμε μία επανεκκίνηση, μία αρχή για μας, μία επανεκκίνηση για την πόλη με την ανάγκη να παραδώσουμε ένα συγκεκριμένο έργο σε συγκεκριμένους χρόνους, με συγκεκριμένους τρόπους και χωρίς χρήματα. Είναι κάτι που σε αυτή τη χώρα χρειάζεται να το μάθουμε να το κάνουμε καλά. Και το κάναμε πάρα πολύ καλά. Στην παρουσίαση που θα δείτε υπάρχει ένα λάθος: θα δείτε στο τέλος ένα ευχαριστήριο για 170 εθελοντές. Στην πραγματικότητα οι εθελοντές ήταν χιλιάδες κάτοικοι και ενεργοί πολίτες της πόλης μας και αυτό είναι το μεγαλύτερο κέρδος όπως είπε και ο Δήμαρχος. Μπήκαμε όλοι σε μια διαδικασία τους τελευταίους μήνες να αναδείξουμε τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία. Εμείς απλώς δώσαμε μια πλατφόρμα για να δραστηριοποιηθούν οι άνθρωποι της πόλης και αυτοί οι χιλιάδες άνθρωποι κατέθεσαν με δική τους ενέργεια όλα αυτά τα πάρα πολύ ωραία που ζήσαμε.
Νομίζω λοιπόν ότι αυτή είναι η μεγάλη επιτυχία. Ζυμωθήκαμε μεταξύ μας, γνωριστήκαμε καλύτερα, μοιραστήκαμε ένα όραμα, εργαστήκαμε γι’ αυτό, το πετύχαμε. Κι εγώ θα ήθελα απλώς να τους ευχαριστήσω όλους από καρδιάς και ως Δήμος αλλά και προσωπικά για όλη αυτή την εργασία. Είναι σημαντικό να δούμε μέσα απ όλη αυτή τη διαδικασία ότι ο Πειραιάς έκανε μια επιτυχημένη προσπάθεια να επανατοποθετήσει την ταυτότητα του, να δείξει σε όλη την Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη, ότι μπορεί να σχεδιάσει καινοτόμα, δημιουργικά πράγματα και να τα φέρει εις πέρας. Και αυτό νομίζω ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό. Είναι θα έλεγα μια «ένεση» στην ταυτότητα του Πειραιά, μια «ένεση» στην αυτοπεποίθηση του Πειραιά. Το γεγονός ότι έγινε όλη αυτή η δραστηριότητα με σύμπραξη του δημοσίου, φορέων της κοινωνίας των πολιτών, απλών πολιτών, εταιρειών και μέσων ενημέρωσης είναι εξαιρετικά σημαντικό. Βρεθήκαμε να είμαστε μέσα σε ένα «σύμπαν» που ομοιάζει στην πραγματικότητα στην οποία ζούμε. Δεν μπορούμε πια να ζούμε σε «σιλό», όπου άλλα κάνει ο Δήμος, άλλα η Περιφέρεια, άλλα οι εταιρείες, άλλα τα σωματεία. Πρέπει να μάθουμε να ενεργούμε όλοι μαζί και αυτό έγινε σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Θέλω να ευχαριστήσω και τους χορηγούς, που μας επέτρεψαν να κάνουμε μια εκδήλωση, αυτού του μεγέθους, με ένα πάρα πολύ μικρό κόστος, αλλά τελικά με πάρα πολύ δουλειά και πάρα πολύ αγάπη. Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω αυτούς τους χιλιάδες εθελοντές, την Εβίτα, τη Βάσω, τον Μάκη, τον Γιάννη, την Ξένια και την Ανδριανή, που τρέξανε από την αρχή εθελοντικά πάρα πολλές ώρες γι’ αυτήν τη δουλειά και βέβαια όλες τις Διευθύνσεις του Δήμου και όλους τους ανθρώπους που δούλεψαν γι’ αυτό».
Σε ρωτήσεις δημοσιογράφων οι κ. κ. Μώραλης και Κόκκαλης, απάντησαν:
Για την διεκδίκηση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2021
Γιάννης Μώραλης: «Η παρακαταθήκη είναι η απάντηση στο δεύτερο ερώτημά σας ότι καταφέραμε να ενώσουμε όλη την πόλη. Φορείς, συλλόγους, επιμελητήρια, παρατάξεις, αθλητικά σωματεία, πολιτιστικά σωματεία, εθελοντές με την έννοια των ατόμων, αλλά κυρίως και εκείνοι που ήρθαν κοντά μας εθελοντές ήταν. Βέβαια, εκείνοι που συμμετείχαν στην διοργάνωση δεν ήταν εθελοντές ως άτομα, ήταν εθελοντές ως σύλλογοι, ως φορείς. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι ήρθαν λοιπόν κοντά, είχαν ένα σχέδιο. Υπήρχε ένας επικεφαλής που ξέρει να δουλεύει και να οργανώνει και να σχεδιάζει και να υλοποιεί και όταν υπάρχει αυτή η προϋπόθεση, υπάρχει η διάθεση νομίζω από όλους να συνεργαστούν. Γι αυτό είπα ότι είναι μια παρακαταθήκη για το μέλλον. Ήταν ένα ευχάριστο διάλειμμα. Παρακαταθήκη είναι η απόφασή μας να γίνεται αυτό κάθε χρόνο. Άρα, αυτό θα έρθει να δέσει τις σχέσεις μας μακροχρόνια πλέον με όλους τους φορείς, αλλά και τους δημότες του Πειραιά που ήρθαν και παρακολούθησαν είτε ήταν εθελοντές είτε συμμετείχαν. Για εμένα είναι σημαντική παρακαταθήκη για την πόλη.
Μπορεί να έχουμε διαφωνίες σε άλλα ζητήματα με διάφορους φορείς. Δεν μιλάω μόνο για το Δημοτικό Συμβούλιο. Μπορεί να έχουμε διαφωνίες σε θέματα π.χ. με τον κ. Κορκίδη τον Πρόεδρο του ΕΒΕΠ, με τον κ. Μανεσιώτη τον Πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου ή με τον κ. Σταματογιάννη τον Πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου ή με ένα φορέα πολιτισμού που έχει διαφορετική άποψη. Όταν σχεδιάζουμε κάτι για την πόλη πρέπει να είμαστε όλοι ενωμένοι και αυτό θεωρώ ότι σε μεγάλο βαθμό το καταφέραμε. Μπορεί ο καθένας να έχει φυσικά μια διαφορετική άποψη. Αλλά νομίζω ότι, όπως είπε και ο κ. Τοκάκης, υπάρχει μια αντικειμενικότητα. Δεν θεωρώ ότι θα βρεθεί κάποιος που θα πει: κακώς έγινε. Μπορεί να πει: υπήρχαν προβλήματα. Τα ανέφερα και ο ίδιος. Υπήρχαν προβλήματα, υπήρχαν ελλείψεις. Θα βελτιωνόμαστε κάθε χρόνο, αλλά δεν πιστεύω ότι ένας δημότης Πειραιά θα πει: κακώς έγινε αυτή η ιστορία. Ασχέτως αν υπάρχουν πολλά υπαρκτά προβλήματα στην πόλη και στην χώρα που θέλουν χρόνο για να επιλυθούν.
Τώρα, για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Έχουμε ήδη τρεις πόλεις της Ελλάδας Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης, είναι η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα. Προσωπική μου άποψη είναι ότι η τέταρτη θα είναι ο Πειραιάς. Χωρίς να υποτιμώ καμία άλλη πόλη, θεωρώ ότι έχουμε τις προδιαγραφές, την ιστορία, τον πολιτισμό, τα κτίρια, τη διάθεση, τη μουσική παράδοση, την ναυτική παράδοση και έχουμε όλα τα φώτα να διεκδικήσουμε την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2021. Έχουμε ένα μείον έναντι των άλλων. Οι άλλοι έχουν ξεκινήσει εδώ και ένα με ενάμιση χρόνο, έχουν καταθέσει τους φακέλους τους, εμείς έχουμε αυτήν την στιγμή, ως Δημοτική Αρχή, ούτε πέντε μήνες. Από την άλλη, υπάρχει πιστωμένο κονδύλι στο Δήμο Πειραιά, το βρήκαμε εμείς, 50.000 ευρώ που είχε γίνει μέσω δωρεάς του ΟΛΠ, για τη δημιουργία του φακέλου, χωρίς να υπάρχει βεβαίως αντίστοιχη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Επειδή τα Δημοτικά Συμβούλια, όπως έχετε διαπιστώσει όσοι τα παρακολουθείτε, κρατάνε πολλές ώρες, θα γίνει μια ειδική συνεδρίαση, ενδεχομένως την επόμενη εβδομάδα, όπου προσωπική μου άποψη και εισήγηση θα είναι να μπούμε στη διαδικασία κατάθεσης φακέλου, να βάλλουμε τα δυνατά μας. Έχουμε ανθρώπους που έχουν την τεχνογνωσία να το κάνουν και εντός του Δήμου και εκτός του Δήμου. Θα συνεργαστούμε και θα υποβάλλουμε έναν φάκελο αξιοπρεπέστατο και πλήρη, να προκριθούμε στην διαδικασία για τον επόμενο γύρο, κοκ. Αυτή είναι η προσωπική μου εκτίμηση».
Για την παραίτηση του Γ. Ανωμερίτη και την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ
Γιάννης Μώραλης: «Δεν έχω λόγο να σχολιάσω την παραίτηση του κ. Ανωμερίτη. Εκτιμώ απεριόριστα τον κ. Ανωμερίτη ως άνθρωπο. Η άποψη του για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ ήταν γνωστή άλλωστε και δημοσιοποιημένη.
Επίσης η δική μας θέση, ο συνδυασμός και η δική μου, είναι ξεκάθαρη και την έχω δημοσιοποιήσει πολλές φορές. Είμαστε υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΛΠ και μάλιστα εναλλακτικά εφόσον προωθείτο η ιδιωτικοποίηση έχουμε καταθέσει την πρότασή μας και στην προηγούμενη κυβέρνηση και στην τωρινή για δημιουργία Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, στα όρια του Δήμου Πειραιά, όπου θα έχουμε τα δύο σκέλη της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας.
Ο ΟΛΠ από την άλλη είναι αναπόσπαστο κομμάτι της πόλης. Αυτό είναι μια μεγάλη συζήτηση. Είναι μια ολόκληρη συνέντευξη μόνο του.
Με πρωτοβουλίες του Προέδρου του κ. Ανωμερίτη είχε βοηθηθεί σε συγκεκριμένες ενέργειες ο Δήμος Πειραιά και η πόλη. Η άποψη μου είναι είτε αφορά το Δημόσιο ΟΛΠ είτε είναι Κινεζικός, Αμερικάνικος είτε Ουκρανικός, ότι δεν μπορεί η πόλη του Πειραιά να μην έχει αντιστάθμισμα για τη λειτουργία του λιμανιού. Είναι παγκόσμιο φαινόμενο, είναι παγκόσμια πρωτοτυπία να λειτουργεί ένα λιμάνι που διακινούνται εκατομμύρια άνθρωποι, εκατομμύρια αυτοκίνητα με τη βλάβη που υφίσταται η πόλη και να μην έχει ο Πειραιάς αντιστάθμισμα για τη λειτουργία αυτή.
Αυτό το αίτημα, θα έμπαινε επαναλαμβάνω είτε παρέμενε ελληνικός δημόσιος ο ΟΛΠ. Δεν νοείται αυτό και αυτή είναι η μεγάλη διεκδίκηση δική μας είτε μέσω του Ταμείου που προτείνουμε είτε περιμένω να ακούσω άλλες προτάσεις, αν η πρόταση για τον Ταμείο που προτείναμε εμείς, δεν γίνει αποδεκτή από την νέα κυβέρνηση. Αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα συνεχιστεί αυτό, όχι δεν πρέπει, δεν θα συνεχιστεί να λειτουργεί μια πόλη και να έχει μηδέν έσοδα από τη θάλασσα. Και δεν είναι μόνο το μεγάλο λιμάνι, είναι και το Πασαλιμάνι και η Ζέα σε ιδιώτες όπου έχει έσοδα το Δημόσιο, αλλά όχι ο Δήμος. Το ΣΕΦ είναι παραχωρημένο στο ΤΑΙΠΕΔ. Άρα, από τη θάλασσα δεν έχουμε κανένα έσοδο πλην από ελάχιστα από τα Βοτσαλάκια και την Φρεαττύδα. Αυτό είναι απαράδεκτο και δεν θα συνεχιστεί. Θέλω να πιστεύω ότι και η προηγούμενη κυβέρνηση και η σημερινή το έχουν αντιληφθεί αυτό.
Δείξαμε απέναντι σε όλους τους φορείς ότι είμαστε σοβαροί, ότι μπορούμε να υλοποιούμε, μπορούν να μας εμπιστεύονται, μπορούν να μας αναθέτουν. Δεν πάμε να κάνουμε μια συζήτηση είτε για το κεντρικό λιμάνι, είτε για το Πασαλιμάνι και τη Ζέα, ελαφρά την καρδία. Πάμε οργανωμένοι και μελετημένοι. Η δουλειά που κάναμε για τη δημιουργία Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου είναι δουλειά μελετημένη. Προβάλλαμε στην κυβέρνηση μια άκρως μελετημένη νομικά και οικονομικά πρόταση. Βλέπουν λοιπόν πως έχουν απέναντί τους μια δημοτική αρχή που όταν πάει να κουβεντιάσει, να διαφωνήσει και να διεκδικήσει πάει τεκμηριωμένα και σοβαρά. Αυτό είναι ένα κέρδος. Η άποψη για το λιμάνι για το δημόσιο χαρακτήρα του, είναι κοινή. Πιστεύω ότι στηρίζουν την άποψη μας για το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο. Η κα Κουντουρά, ο κ. Δρίτσας είναι άνθρωποι με τους οποίους θα συνεργαζόμαστε. Ξέρουν ότι έχουν αξιόπιστους συνομιλητές όχι μόνο στη θεωρία, αλλά και στην πράξη. Διότι αυτά που έγιναν στην πόλη, έγιναν συγκροτημένα και οργανωμένα. Δεν έμεινα κάτι υλικό στο Δήμο, έμεινε η καλή επικοινωνία, Χαίρομαι όταν πειραιώτης υπουργός κάνει εγκωμιαστικά σχόλια για τις εκδηλώσεις. Πιστεύω ότι θα έχουμε καλή συνεργασία με την κυβέρνηση. Και για τα λιμάνια και για τις διεκδικήσεις μας. Και όπως είπα με σχέδιο και βήμα βήμα. Με νούμερα, με αριθμούς, με νομική υποστήριξη, τεκμηριωμένα. Θέλει και λίγο υπομονή. Δεν είναι και η χώρα στην καλύτερή της κατάσταση».
Για το κόστος της διοργάνωσης
Πέτρος Κόκκαλης: «Όπως δεν βρήκαμε κάποια απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για την ανάληψη της πολιτιστικής πρωτεύουσας, έτσι δεν βρήκαμε και καμία απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για την αποδοχή της διοργάνωσης της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας και βεβαίως, καμία πίστωση. Εκείνο που βρήκαμε είναι ένα πρακτικό μιας σύσκεψης ότι το σύνηθες κόστος της διοργάνωσης για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας, που περιλαμβάνει και τη συνεδριακή του πλευρά και την εορταστική, ήταν στις 700.000 ευρώ. Από αυτά, όπως μας είπαν, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα έβαζε τις 250.000 ευρώ, τα οποία μάλλον τα έβαλε, αλλά δεν είμαστε σε θέση να το γνωρίζουμε. Εμείς την 1η Σεπτεμβρίου δεν βρήκαμε καμία πίστωση στον προϋπολογισμό, ούτε βεβαίως 450.000 χιλιάδες, που και να είχαμε αυτά τα χρήματα, δεν θα τα ξοδεύαμε για μια τέτοιου είδους εκδήλωση.
Όσον αφορά στο κομμάτι που αναλογεί σε εμάς. Υπάρχει ένα κομμάτι τζίρου, οικονομικής δραστηριότητας, την οποία δεν γνωρίζουμε. Διότι δεν γνωρίζουμε για παράδειγμα, πόσο κόστισε στον σύλλογο Ιθακήσιων να έχει τις στολές του. Ο εθελοντισμός από τους φορείς δεν ήταν μόνο θέμα χρόνου. Όλοι αυτοί οι σύλλογοι έβαλαν χρήματα από τον προϋπολογισμό τους. Αυτό, λοιπόν, το συνολικό κομμάτι, δεν είμαστε σε θέση να το γνωρίζουμε.
Επίσης είναι πολύ σημαντικό και με την ευκαιρία θα ήθελα να ευχαριστήσω και εγώ προσωπικά τον κ. Ανωμερίτη, ως πρόεδρο του ΟΛΠ, για την πολύ σημαντική συμβολή και του ΟΛΠ αλλά και του ιδίου προσωπικά.
Όσον αφορά στο κομμάτι του Δήμου για το οποίο έχουμε εικόνα, έχουμε ένα συνολικό ποσό γύρω στις 150.000, από το οποίο ως Δήμος προβλέψαμε στον προϋπολογισμό μια πίστωση 60.000 ευρώ, αλλά τελικά πιστεύω ότι αυτό που τελικά θα βγει από τα ταμεία του Δήμου, θα είναι λιγότερα από 25.000 ευρώ. Άρα, το κόστος για τον Δήμο ήταν κάτω από 25.000 ευρώ. Τις επόμενες εβδομάδες μπορούμε να είμαστε πιο συγκεκριμένοι. Νομίζω ότι δεν είναι ένα πολύ υψηλό ποσό. Είναι βέβαια ημέρες που δεν υπάρχουν χρήματα, αλλά νομίζω ότι για ένα συνέδριο, το οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση έκρινε ως το πιο επιτυχημένο που έχει διοργανώσει στα 8 χρόνια, αλλά και για όλο αυτό το διήμερο εκδηλώσεων στην πόλη μας, νομίζω ότι το κόστος κινείται στο πνεύμα των ημερών. Όλες οι οικονομικές απολαβές που είχαμε ήταν από την Τράπεζα Πειραιώς, την COSCO, τον ΟΛΠ, την Capital, τον Ολυμπιακό, την dole, τον ΕΟΤ, την Περιφέρεια Αττικής, η οποία κάλυψε ένα σημαντικό ποσό και την Novibet. Οι χορηγοί επικοινωνίας ήταν πάνω από 22. Άρα μιλάμε για μια συνεργασία με περίπου 25-28 ιδιωτικές εταιρίες και 5 ή 7 φορείς του δημοσίου».
Γιάννης Μώραλης: «Στον Δήμο Πειραιά δεν ξοδεύτηκαν πάνω από 25.000 ευρώ. Έχει μια σημασία ότι ο κάθε φορέας, επιχειρηματίας, ιδιώτης που συμμετείχε κάλυψε μόνος του τα έξοδά του. Και φυσικά δεν θα μπορούσαμε να το διοργανώσουμε μόνοι μας, παρόλο που είχε ανατεθεί στην πόλη μας. Δεν υπήρχε πίστωση ούτε ένα ευρώ για τη συγκεκριμένη διοργάνωση, αλλά είχε αναληφθεί η υποχρέωση. Αν λοιπόν έπρεπε να βάλουμε 450.000 ευρώ δεν τα είχαμε. Θα γινόμασταν ρεζίλι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στους υπόλοιπους. Καταφέραμε λοιπόν να καλύψει η Ευρωπαϊκή Ένωση το συνεδριακό κομμάτι, αν δεν κάνω λάθος, ρίξαμε τα κόστη στις 150.000, με τη συμβολή όλων των φορέων που ανέφερα και με τις χορηγίες φτάσαμε στις 25.000 ευρώ. Για εμένα, παρά τα οξεία οικονομικά προβλήματα, για όλο αυτό που έγινε στην πόλη δεν είναι μεγάλο ποσό».
Για τις εκδηλώσεις στο Βεάκειο και την Αμφικτυονία
Γιάννης Μώραλης: «Άποψή μου είναι ότι το πρόγραμμα στο Βεάκειο θα πρέπει να ανακοινώνεται από τον Απρίλιο. Πρόκειται για μια σοβαρή δουλειά και μια σοβαρή οργάνωση σε ένα υπέροχο θέατρο. Έτσι θα επιδιώξουμε να δουλέψουμε από τη νέα χρονιά. Καταλαβαίνω όμως ότι ο ΟΠΑΝ που έχει τη χρήση του Βεακείου, με χιλιάδες προβλήματα, ίσως και να μην ήταν έτοιμος να κάνει πιο έγκαιρο προγραμματισμό. Επιδίωξή μου είναι και θα το συζητήσω και με τον πρόεδρο του ΟΠΑΝ και όσους εμπλέκονται στον προγραμματισμό, από του χρόνου να έχουμε 2-3 μήνες πριν το πρόγραμμα. Και για να το γνωρίζουν οι δημότες και για να γίνεται μια σωστή επικοινωνία ώστε να μπορέσουμε να φέρουμε περισσότερο κόσμο. Νομίζω ότι δεν είναι δύσκολο να το πετύχουμε. Είναι θέμα προγραμματισμού. Έχουμε έναν προβληματισμό για την Αμφικτυονία. Αποκλείεται να γίνει Ιούνιο ή Ιούλιο. Υπήρχε μια σκέψη να γίνει τον Σεπτέμβριο. Τις προσεχείς ημέρες θα έχουμε μια απόφαση, αφού αξιολογήσουμε τη χρησιμότητα και το αποτέλεσμα των περασμένων ετών. Αν είναι να γίνει πάντως θα γίνει Σεπτέμβριο».
Για την κρουαζιέρα και νέες θέσεις εργασίας από τον τουρισμό
Γιάννης Μώραλης: «Είναι αυταπόδεικτο ότι δεν μένουν οι τουρίστες στον Πειραιά. Δεν το λέω εγώ. Θα ήθελα να συνδέσω και αυτό που λέγαμε προεκλογικά και ορισμένοι το αμφισβητούσαν. Ότι παρά την κρίση στη χώρα, παρά τα προβλήματα της χώρας, αν αναπτύξουμε τη ναυτιλία και τον τουρισμό και με άξονα πενταετίας, θα δημιουργήσουμε 35.000 νέες θέσεις εργασίας. Λένε λοιπόν οι ξένοι και όχι εμείς, ότι μόνο από την κρουαζιέρα αν αναπτυχθεί ο Πειραιάς, θα δημιουργηθούν 45.000 θέσεις εργασίας. Επιβεβαιώνεται λοιπόν αυτό που λέγαμε ως λογική. Το λένε άνθρωποι που διαθέτουν εμπειρία. Εμείς δεν περιμέναμε το συνέδριο, στους δέκα μήνες ξεκινήσαμε και ήδη έχουμε κάνει συγκεκριμένα πράγματα για το τουριστικό κομμάτι στον Πειραιά. Δεν θέλουμε η πόλη να είναι ένα πέρασμα, αλλά να παραμένουν οι τουρίστες στην πόλη. Υλοποιήσαμε και λειτουργούμε ολοκληρωμένη καμπάνια τουριστικής προβολής της πόλης, το «Destination Piraeus», με έντυπα, site, εφαρμογές για κινητά, tablet κ.λ.π. Προσλάβαμε σύμβουλο για θέματα τουριστικής ανάπτυξης και προβολής, γιατί όπως έχω ξαναπεί, στο οργανόγραμμα του Δήμου Πειραιά με 22 Διευθύνσεις και 85 τμήματα δεν υπάρχουν οι λέξεις τουρισμός και ναυτιλία. Απουσιάζουν διαχρονικά. Δεν υπάρχει δομή, ούτε μπορείς να δημιουργήσεις δομές. Για να αλλάξεις τον οργανισμό ενός Δήμου πρέπει να περάσει από την Αποκεντρωμένη, να βγει ΦΕΚ κ.λ.π. Δημιουργήσαμε βάσεις συνεργασίας, με φορείς της πόλης, με την Περιφέρεια ώστε να κάνουμε έναν μακροχρόνιο σχεδιασμό για την κρουαζιέρα. Με τους εμπόρους, με το ΕΒΕΠ, με τον ΟΛΠ και άλλους. Προβάλλαμε το Destination Piraeus σε 60 σημεία, είδατε ορισμένα από αυτά και το κάναμε με τη βοήθεια του Ολυμπιακού, δεν είναι κακό δεν έχει ο Δήμος Πειραιά τη δυνατότητα αυτή τη στιγμή να καταβάλλει αυτά τα χρήματα. Καταφέραμε στο λεωφορείο Χ80 που μεταφέρει τουρίστες και βάλαμε 16 στάσεις στον Πειραιά σε μια γραμμή. Μιλάμε με τους ιθύνοντες στα κόκκινα, μπλε, κίτρινα λεωφορεία ώστε να φτάσουμε σε μια συμφωνία για να παραμένουν εδώ οι τουρίστες. Διαθέσαμε 9.000 πολυτελή έντυπα μεγάλα, θα επαναλειτουργήσουμε το περίπτερό στην είσοδο της κρουαζιέρας. Δεν υπήρχε εκεί μια φωτογραφία του Πειραιά, είχε μόνο μια του Αγίου Νικολάου. Υπήρχαν πολύ ωραία μέρη, η Αλόννησος, τα Μετέωρα, η Σκιάθος, δεν υπήρχε στα 2 terminal καμία φωτογραφία του Δήμου Πειραιά. Έφταναν οι τουρίστες και δεν ήξεραν που έρχονται. Υπήρχαν κάποια σημεία της Αθήνας, Μοναστηράκι, Πλάκα, Αρχαιολογικό Μουσείο. Θα παρουσιάσουμε άλλη μέρα, τι κάναμε για την κρουαζιέρα. Συμμετείχαμε με περίπτερο Destination Piraeus στο Posidonia Sea Tourism, μπήκαμε στον τουριστικό οδηγό του εμπορικού συλλόγου και σε άλλους οδηγούς, βρισκόμαστε σε συνεννόηση με τον ΟΑΣΑ ΣΤΑΣΥ για να υπάρξει προβολή στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Προσπαθούμε αλλά δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη, ούτε από τον ένα χρόνο στον άλλο. Σίγουρα παίζει ρόλο και η αλλαγή στον ΟΛΠ, παίζει ρόλο η νέα επένδυση, η νέα μαρίνα, που είχε προβλεφθεί να γίνει από τον ΟΛΠ για μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια. Από την αρχή μπήκαμε δυναμικά να αρχίζουμε να χτίζουμε κάτι. Δεν περιμένουμε αποτελέσματα από αυτό το καλοκαίρι, πιστεύουμε όμως ότι θα έχουμε εντυπωσιακά αποτελέσματα από το επόμενο. Θα αρχίσουμε να βλέπουμε πράγματα, αποτελέσματα. Πρέπει να βοηθήσουμε την πόλη, που είναι πολύ βασικό. Η πόλη μας δεν είναι φιλική. Πέρα από την προώθηση που λέγαμε και την επικοινωνία, η πόλη μας δεν είναι φιλική προς τους τουρίστες. Πρέπει να φτιάξουμε τις όψεις μας, τα πεζοδρόμιά μας, να δούμε το κυκλοφοριακό σε σχέση με τα έργα που γίνονται, στην πόλη, χρειάζεται μια σειρά πραγμάτων. Αν καταφέρουμε να πετύχουμε οι 35.000 θέσεις εργασίας που λέγαμε προεκλογικά είναι κάτι που θεωρώ απολύτως εφικτό, θα δώσει μια τεράστια ανάσα στους Πειραιώτες και όχι μόνο. Αυτή είναι η στόχευση μας. Είμαστε σε μια επικοινωνία και με την κα Κουντουρά και με τον ΟΛΠ και έχουμε ένα τμήμα επικοινωνίας το οποίο εστιάζει πάρα πολύ στο θέμα του τουρισμού και θα καταφέρουμε πράγματα.
Θέλουμε ο Πειραιάς να γίνει home port. Προφανώς είναι στόχος μας, αλλά δεν έχουμε ξενοδοχεία στον Πειραιά. Πως θα γίνει home port ο Πειραιάς; Έχουμε ένα πεντάστερο ξενοδοχείο, τα υπόλοιπα δεν είναι ξενοδοχεία που μπορούν να φιλοξενήσουν τουρίστες που περνούν από εδώ. Ήδη ένα μεγάλο καράβι ξεκινάει από τον Πειραιά. Χρειάζονται πολλά πράγματα για να γίνει home port ο Πειραιάς, δεν είναι τόσο απλό».