Εμπλοκή στο προς ψήφιση νομοσχέδιο για τον ΟΛΠ, μετά από παρέμβαση της COSCO
Τι είπαν Γαβρίλης-Μώραλης
Εμπλοκή στο θέμα ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ μετά την παρέμβαση που έκανε με επιστολή της χθες το βράδυ η COSCO στην αρμόδια επιτροπή που υπήρχε η συζήτηση επί του νομοσχεδίου που εισέρχεται σήμερα προς ψήφιση υπό τη μορφή του κατεπείγοντος. Με δυό λόγια η COSCO διαμαρτύρεται επειδή όπως ισχυρίζεται άλλα συμφωνήθηκαν και άλλα αναφέρει το προς ψήφιση νομοσχέδιο! Μέχρι το βράδυ αναμένονται εξελίξεις…
Εν τω μεταξύ, χθες ήταν παρόντες μεταξύ άλλων στη συνεδρίαση της επιτροπής και μίλησαν ο υπουργός Ναυτιλίας, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά οι δήμαρχοι Πειραιά, Περάματος, Κερατσινίου-Δραπετσώνας, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και ΕΒΕΠ κ.ά.
Στην τοποθέτησή του ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης, αναφέρθηκε στις δύο αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του λιμένα Πειραιά, οι οποίες ήταν σύμφωνες με τις εκφρασμένες θέσεις όλων των Φορέων της ευρύτερης περιοχής και ανέπτυξε τους λόγους, που οδήγησαν σε αυτές τις αποφάσεις:
(α) Η αποτίμηση της παρουσίας της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά τα τελευταία χρόνια είναι αρνητική.
Πέρα από τις προκλητικές φοροαπαλλαγές που απολαμβάνει η εταιρεία, δεν συνέβαλλε στο ελάχιστο στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας στην Οικονομία. Επίσης, παρά τις «πολυδιαφημισμένες» θέσεις εργασίας όχι μόνο δεν δημιούργησε νέες σταθερές θέσεις, αντίθετα υποβάθμισε ποιοτικά και ποσοτικά τις υφιστάμενες, εγκαθιστώντας ένα μοντέλο «εργολάβων».
(β) Η κυρίαρχη θέση, που έχει, από το 2008, η κινέζικη εταιρεία στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της επέτρεψε να αυξήσει κατά 30% τα κόστη στο εισαγωγικό- εξαγωγικό φορτίο της χώρας.
Αυτή η κυριαρχία θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο μετά την απόκτηση του ελέγχου του ΟΛΠ αφού διαγωνισμός, που διεξήχθη με μια μόνο προσφορά, οδηγεί- σε αντίθεση με τις αρχές ακόμα και της ελεύθερης αγοράς- στη δημιουργία ενός πανίσχυρου ιδιωτικού μονοπωλίου, στη θέση μιας δημόσιας, κερδοφόρας επιχείρησης όπως είναι ο ΟΛΠ.
Ένα τέτοιο μοντέλο, που είναι το μοναδικό στην Ευρώπη, δεν συνιστά παράδειγμα υπεράσπισης του δημοσίου συμφέροντος.
(γ) Η ισχύουσα νομοθεσία για το Αττικό Λιμενικό Σύστημα δίνει τη δυνατότητα στη Cosco να ελέγξει με διαδικασίες fast track, σε συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ, ΟΛΑ τα λιμάνια της Αττικής (Ραφήνα, Λαύριο, Ελευσίνα)
(δ) Οι εργαζόμενοι στο λιμάνι αντιμετωπίζονται σα μια… λεπτομέρεια και αφήνονται απροστάτευτοι στη κινεζοποίηση των εργασιακών σχέσεων και στο κίνδυνο απολύσεων. Η κατοχύρωση των θέσεων εργασίας, με συγκροτημένα δικαιώματα, μας αφορά όλους. Γι’ αυτό η κοινή προσπάθεια θα συνεχιστεί μέχρι τη τελική δικαίωση.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, στην ομιλία του είπε:
«Θα ήθελα αρχικά να εκφράσω ένα παράπονο. Θεωρώ ότι δεν είναι σωστό να ειδοποιούμαστε στις 12:30 η ώρα για να έρθουμε στις 16:00 στη Βουλή για ένα τόσο σημαντικό θέμα. Στον Δήμο Πειραιά συνεδρίαζε το Δημοτικό Συμβούλιο, με σημαντικά θέματα, με 49 δημοτικούς συμβούλους, το οποίο και αναβλήθηκε.
Θα κάνω μια μικρή ιστορική αναδρομή για τη θέση της Δημοτικής Αρχής του Δήμου Πειραιά και θα υπεισέλθω μετά επί της συμβάσεως παραχώρησης. Η θέση της Δημοτικής Αρχής, ήταν εξ αρχής ενάντια στην πώληση των μετοχών του Ο.Λ.Π. Αυτό συνέβαινε και κατά την προεκλογική περίοδο των δημοτικών εκλογών του 2014, αλλά και με την ανάληψη των καθηκόντων τον Σεπτέμβριο του 2014.
Στην κατεύθυνση αυτή, ο Δήμος πρότεινε στο Δημοτικό Συμβούλιο και ομόφωνα αποφάσισε, να προτείνει στην τότε κυβέρνηση τη δημιουργία Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου στα όρια του Δήμου Πειραιά, προκειμένου να αποφύγουμε την πώληση των μετοχών, για το οποίο είχαμε άποψη ότι δεν έπρεπε να συμβεί.
Παρόλα αυτά, για να έρθω πιο κοντά στο σήμερα, μετά τον Αύγουστο του 2015, ήταν σαφής πια η πρόθεση της πλειοψηφίας των βουλευτών του Κοινοβουλίου, όταν 260 βουλευτές ψήφισαν τη νέα συμφωνία στην οποία υπήρχε και η πώληση των μετοχών του Ο.Λ.Π. Τότε αντιληφθήκαμε και νομίζω πως όποιος θέλει να δει την πραγματικότητα κατάλαβε, ότι η πορεία δεν ήταν αναστρέψιμη. Ως εκ τούτου, προσήλθαμε σε ένα διάλογο με το ΤΑΙΠΕΔ ως Δήμος Πειραιά. Εκτιμώ ότι όταν μιλάμε με το ΤΑΙΠΕΔ, μιλάμε με την ελληνική κυβέρνηση, πιστεύω ότι το ΤΑΙΠΕΔ αποφασίζει με εντολή και έγκριση της ελληνικής κυβέρνησης και του Υπουργού. Άρα προσήλθαμε καλόπιστα σε ένα διάλογο με το ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να βάλουμε τους δικούς μας άξονες στη νέα σύμβαση παραχώρησης και στα νέα δεδομένα που δημιουργούνται σε όλη την περιοχή του Πειραιά.
Τα θέματα τα οποία θέσαμε στον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ επικεντρώνονταν σε πέντε τομείς. Ο πρώτος αφορά το πρωτόγνωρο, παγκόσμιο φαινόμενο, οι Δήμοι που έχουν αναφορά στο λιμάνι του Πειραιά να μην έχουν οποιοδήποτε αντισταθμιστικό όφελος, παρά μόνο την επιβάρυνση της πόλης από τη λειτουργία του λιμανιού σε αντίθεση με όλα τα λιμάνια της Ευρώπης, το 97%, το 98% των λιμανιών που οι Δήμοι είναι μέτοχοι ή κύριοι ή αν μη τι άλλο έχουν ένα σημαντικό έσοδο. Προσήλθαμε στη διαβούλευση με μια άποψη ότι θα έπρεπε το 5% του τζίρου του Ο.Λ.Π. από το 2% που έπαιρνε το Ελληνικό Δημόσιο χωρίς λόγο κατ΄ εμέ, γιατί πιστεύω θα έπρεπε και το 2% να μοιράζεται στους παραλιμένιους Δήμους τα προηγούμενα χρόνια, αλλά το έπαιρνε το Ελληνικό κράτος, να πάει στο 5%και να μοιραστεί αναλογικά στους 4 παραλιμένιους Δήμους. Μετά από μια διαβούλευση το ποσοστό έχει καταλήξει στο 3,5%. Έγινε μια παραγωγική συζήτηση και σε κάποιο βαθμό ικανοποιήθηκε το δικό μας αίτημα.
Το δεύτερο θέμα ήταν η παρουσία του Δημάρχου Πειραιά στο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού, εσαεί και όχι μόνο τα πέντε χρόνια. Καλύφθηκε η πενταετία από τις τρεις θέσεις που έχει το ΤΑΙΠΕΔ, που εκπροσωπεί το ελληνικό δημόσιο η μια θέση δόθηκε εκ της ιδιότητος του, στον Δήμαρχο Πειραιά. Αυτό είναι θετικό αλλά έχει όμως ημερομηνία λήξης την πενταετία. Για εμάς θα έπρεπε το Κοινοβούλιο να φροντίσει, ώστε η παρουσία του εκάστοτε Δημάρχου Πειραιά για ιστορικούς και λειτουργικούς λόγους να παραμείνει στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ο.ΛΠ εσαεί. Είναι ντροπή για το λιμάνι του Πειραιά να μην είναι ο εκάστοτε Δήμαρχος της πόλης στο Διοικητικό Συμβούλιο. Είναι ένα θέμα που πρέπει να συζητήσει το Κοινοβούλιο και να βρούμε λύσεις και μετά την ολοκλήρωση της σημερινής διαδικασίας.
Το τρίτο είναι οι επενδύσεις. Θεωρώ πως είναι αυτονόητο ότι δεν μπορεί ένας Οργανισμός Λιμένος, είτε είναι δημόσιος είτε ξένων συμφερόντων, να έχει μια εντελώς διαφορετική αναπτυξιακή λογική από ότι η πόλη του Πειραιά, και οι άλλες πόλεις γύρω από το λιμάνι. Αυτό που θέλαμε είναι να έχουμε ουσιαστικό λόγο στο επενδυτικό πλάνο του Ο.Λ.Π., τουλάχιστον σε αυτά που αφορούν την πόλη του Πειραιά και νομίζω ότι όλα αφορούν την πόλη του Πειραιά. Ακόμη και οι λιμενικές εγκαταστάσεις αφορούν έμμεσα ή άμεσα την πόλη του Πειραιά και τους δημότες. Αυτό επετεύχθη κατά 50%, θα υπάρχει δηλαδή διαβούλευση πριν αποφασίσει ο Ο.Λ.Π., αλλά για να είμαστε ειλικρινείς, δεν θα είναι καθοριστική ή ουσιαστική ή μπορεί να μην είναι ουσιαστική ή καθοριστική διότι τον τελευταίο λόγο θα έχουν– και λογικό είναι έως ένα βαθμό– οι νέοι μέτοχοι. Αυτό αφορά και ένα κομμάτι της Πολιτιστικής Ακτής.
Υπήρχε στα πλάνα της προηγούμενης Διοίκησης του Ο.Λ.Π., η επιθυμία να φτιαχτεί μια πολιτιστική ακτή στον Πειραιά στη χερσαία λιμενική ζώνη. Ανεξάρτητα αν είχα διαφορετική γνώμη και πιστεύω ότι θα έπρεπε να γίνει διαφορετικά, δεν μπορούν να απουσιάζουν οι Δήμοι από την ανάπτυξη που θα υπάρξει και τις επενδύσεις στη χερσαία λιμενική ζώνη. Είναι άρρηκτα συνδεδεμένα. Δεν μπορούμε να πούμε ότι οι πόλεις του Πειραιά, του Περάματος, του Κερατσινίου της Δραπετσώνας, της Σαλαμίνας, είναι αποκομμένες από τη λειτουργία του λιμανιού όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα. Θα πρέπει να βρούμε τρόπους να επιτευχθεί αυτό στην πορεία.
Το τέταρτο θέμα αφορά παλαιές διεκδικήσεις που υπάρχουν σε κομμάτια της χερσαίας λιμενικής ζώνης, από αυτή δηλαδή που παραχωρείται. Για το ποιός είναι ο ιδιοκτήτης. Υπάρχει έκθεση των υπηρεσιών του Δήμου Πειραιά η οποία έχει κατατεθεί αρμοδίως στην ελληνική κυβέρνηση. Η άποψη του ΤΑΙΠΕΔ ήταν και παραμένει από όσο γνωρίζω ότι αν ποτέ τεκμηριωθεί και αποδεχθεί το ελληνικό δημόσιο ότι πράγματι ο Δήμος Πειραιά έχει την κυριότητα πάνω στον χώρο αυτό, θα πρέπει να αποζημιωθεί ο Δήμος γι αυτά τα στρέμματα και είμαστε επαναλαμβάνω, σε διαβούλευση με την ελληνική κυβέρνηση γι αυτό, η οποία θα συνεχιστεί.
Και ένα τελευταίο θέμα, αφορά το μεγάλο ζήτημα, των τελευταίων ημερών τα εργασιακά θέματα των ανθρώπων που εργάζονται στον Οργανισμό για τα οποία θα πρέπει να φροντίσει η κυβέρνηση -έχω δει και δηλώσεις των αρμόδιων Υπουργών– να διασφαλιστούν τα δικαιώματά τους στο υψηλότερο δυνατό βαθμό όπως διασφαλίστηκαν όταν μετατράπηκε σε Ανώνυμη Εταιρεία. Δεν βλέπω τον Δήμαρχο Περάματος εδώ, αλλά και για τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος είναι πολύ σημαντικό να γίνουν επενδύσεις, να κρατηθεί ένας κλάδος, που δεν αφορά άμεσα το Δήμο Πειραιά, αλλά οι εργαζόμενοι στη Ζώνη είναι όλοι Πειραιώτες και μας ενδιαφέρει το ίδιο, ανεξάρτητα αν είμαστε Δήμαρχοι ο καθένας σε μια διαφορετική όμορη κοντινή πόλη».
Και στη δευτερολογία του επεσήμανε:
«Συζητούνται θέματα, τα οποία δεν αφορούν τους Δημάρχους. Αφορούν αν θέλετε, μια κομματική αντιπαράθεση η οποία γίνεται και για εμένα δεν έχει κανένα νόημα στην παρούσα φάση. Εξαιρώ δυο κόμματα που δεν ψήφισαν τον Αύγουστο του 2015 τη συμφωνία που προβλέπει την πώληση των μετοχών του Οργανισμού».
«Θα πρέπει να βάλουμε μια γραμμή ως Δήμαρχοι και να μην μπούμε στο κομμάτι της πολιτικής-κομματικής αντιπαράθεσης. Είπα στην πρωτολογία μου, πως όταν το 2014, υποβάλαμε υποψηφιότητα ως δημοτικός συνδυασμός και έχοντας τότε το δεδομένο, ότι υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις του Κοινοβουλίου ισχυρές και ανερχόμενες, που ήταν αντίθετες με την πώληση των μετοχών, γιατί εμείς ως Δημοτική Αρχή, δεν είμαστε εναντίον της εμπλοκής ιδιωτών, θέλαμε μακροχρόνιες παραχωρήσεις και όχι πώληση μετοχών. Τότε υπήρχαν πολιτικές δυνάμεις, που μπορούσες να στηριχθείς ως δημοτική παράταξη και να διεκδικήσεις. Ήρθαν τα πράγματα έτσι. Αναγκαστικά ή όχι. Μας το επέβαλαν ή όχι. Δεν θα μπω στη ουσία, επαναλαμβάνω όμως ότι οι 260 βουλευτές που ψήφισαν τον Αύγουστο του 2015, μας έδειξαν ότι δεν υπάρχει συζήτηση για Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία ή επιστροφή σε δημόσιο λιμάνι. Το θέμα έχει δρομολογηθεί, άρα μπήκαμε στην ουσία της διαπραγμάτευσης, να αποκομίσουμε τουλάχιστον τα περισσότερα δυνατά οφέλη για τις πόλεις μας».
«Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, το οποίο πρότεινε ο Δήμος Πειραιά επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας, απερρίφθη από την τότε κυβέρνηση. Βγήκε νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝ.ΕΛ. και όταν τον Αύγουστο υπεγράφη η συμφωνία αυτή από 260 βουλευτές των περισσοτέρων κομμάτων, έληξε η συζήτηση για το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, γιατί υποχρέωση της χώρας ήταν να προχωρήσει έτσι όπως προχωράει. Τώρα να συζητάμε τι είχε γίνει τότε και τι έγινε μετά δεν έχει νόημα. Να συζητήσουμε μια συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης και να δούμε το μέλλον. Η όποια αντιπαράθεση, εμένα ως Δήμαρχο, δεν με αφορά».
«Δεν λάμβαναν οι Δήμοι κανένα αντισταθμιστικό όφελος από τον Δημοσίου χαρακτήρα ελληνικό Ο.Λ.Π επί δεκαετίες. Έπαιρναν μόνο τη σκόνη, την επιβάρυνση, βεβαιώναμε, πηγαίναμε στα Δικαστήρια και χάναμε. Όλοι οι Δήμοι επί δεκαετίες δεν λάμβαναν ποτέ αντισταθμιστικό ποσό. Ποτέ. Άρα δεν πανηγυρίζουμε ότι θα λάβουμε από εδώ και στο εξής, αλλά είναι κάτι θετικό. Αν υποθέσουμε ότι θα αυξηθεί ο τζίρος του Ο.Λ.Π. και θα φτάσει εύκολα τα 150.000.000 ευρώ και έχουμε ένα 3%, αν εξαιρέσουμε τη χρηματοδότηση της ΔΑΛ θα είναι 5.000.000 ευρώ για Δήμους και βεβαίως τους πολίτες. Είναι κάτι αυτό, αλλά δεν πανηγυρίζουμε, η αξίωσή μας ξεκινούσε από το 5%».