Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε από το δημοτικό συμβούλιο ο Προϋπολογισμός 2015
Οι Εισήγησεις
του δημάρχου
και της αντιδημάρχου
Εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία ο Προϋπολογισμός του 2015, του δήμου Πειραιά για το 2015 στη χθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης χαρακτήρισε τον προϋπολογισμό ρεαλιστικό, τονίζοντας πως οδηγεί στην εξυγίανση του δήμου. Τα βασικά σημεία της εισήγησης του δημάρχου, είναι τα εξής:
”Αναλάβαμε την 1η Σεπτεμβρίου ως νέα Δημοτική Αρχή και κληθήκαμε σε σύντομο χρονικό διάστημα, να συντάξουμε τον προϋπολογισμό του 2015 χωρίς να έχει κλείσει καν ο προϋπολογισμός του 2014. Αντιμετωπίσαμε πολύ μεγάλες δυσκολίες στην κατάρτιση του, διότι υπήρχε ένα πολύ μεγάλο άνοιγμα το οποίο δεν μπορούσε να αντιμετωπιστεί. Γι΄ αυτό άλλωστε και σε προγενέστερη συζήτηση είχαμε πει ότι έπρεπε να γίνουν δύο συγκεκριμένα πράγματα ταυτοχρόνως: Η ρύθμιση στο Ταμείο Παρακαταθηκών αλλά και να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση για το πρόστιμο, την υποχρέωσή μας των 11,2 εκ. ευρώ.
Προσπαθήσαμε με την προηγούμενη κυβέρνηση να έλθουμε σε μια συμφωνία, ώστε να υπαχθούμε αρχικά στη ρύθμιση των 100 ή των 72 δόσεων, όμως αυτό ίσχυε για ποσά μέχρι του ενός εκατομμυρίου ευρώ, άρα δεν κατέστη δυνατόν να υπαχθούμε στη ρύθμιση. Εν συνεχεία, πιέσαμε και εμείς και άλλοι Δήμοι φυσικά, προκειμένου να περάσει αυτή η νομοθετική ρύθμιση 24/12 που μας δίνει τη δυνατότητα να συμψηφίσουμε και να κλείσουμε χρέη προς το δημόσιο με παρακράτηση 5% των ΚΑΠ.
Προφανώς και αυτό είναι μια απώλεια, όμως αν το αναλύσουμε, είναι περισσότερες και από τις 100 δόσεις στις οποίες αρχικά στοχεύαμε. Για μας η παρακράτηση των ΚΑΠ είναι περίπου 800.000€ το χρόνο, άρα σε σχέση με τα 11 εκατομμύρια ευρώ είναι σίγουρα παραπάνω από 100 δόσεις, άρα είναι μια ευνοϊκή ρύθμιση τηρουμένων των αναλογιών.
Πιστεύω πως ήταν σημαντικό ότι καταφέραμε να συμφωνήσουμε και με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, αλλά και με την προηγούμενη Κυβέρνηση, ώστε να μπορέσουμε να καταρτίσουμε έναν προϋπολογισμό, διότι όλοι γνωρίζουμε τι θα σήμαινε για το Δήμο μη ισοσκελισμένος προϋπολογισμός ή η αδυναμία κλεισίματος ενός προϋπολογισμού.
Είναι προφανές ότι αυτός ο προϋπολογισμός δεν ικανοποιεί κανέναν, πρώτα από όλους εμένα. Είναι ένας προϋπολογισμός, όμως, εξυγίανσης, ένας λιτός προϋπολογισμός. Εμφανίζει ένα αποθεματικό, το οποίο όμως θα πρέπει να παραμείνει αποθεματικό, διότι θα κληθούμε το 2016, το 2017 και το 2018 να καταβάλλουμε υπέρογκα ποσά τα οποία τώρα δεν έχουμε.
Είναι πολύ κρίσιμο το αποθεματικό να παραμείνει αποθεματικό. Ο προϋπολογισμός δεν έχει πολλά έργα ως τεχνικό πρόγραμμα, αλλά δεν υπήρχαν καθόλου μελέτες στο Δήμο. Καμία μελέτη για έργα, ώστε να το εντάξουμε παραπάνω, άρα επαναλαμβάνω ότι ο προϋπολογισμός αυτός και σε ότι αφορά τα τεχνικά έργα, αλλά και γενικότερα, είναι ένας φτωχός προϋπολογισμός, πλην όμως, ειλικρινής και όχι πλασματικός.
Τι κάνουμε με αυτόν τον προϋπολογισμό; Με αυτόν τον προϋπολογισμό κερδίζουμε χρόνο, προκειμένου μέσα στο 2015 να κάνουμε πράγματα που δεν έγιναν κατά το παρελθόν. Είτε να διεκδικήσουμε πόρους, από διάφορες δραστηριότητες, είτε να αυξήσουμε και να βελτιώσουμε την εισπραξιμότητά μας, αλλά και να καταρτίσουμε ένα πλήρη φάκελο προκειμένου να αντλήσουμε χρηματοδοτήσεις και να υλοποιήσουμε αυτά που υποσχεθήκαμε.
Είναι ο πρώτος κατά την εκτίμησή μου και όχι μόνο τη δικιά μου, των τελευταίων 4-5 ετών, ο οποίος είναι πραγματικός προϋπολογισμός. Χωρίς εικονικά νούμερα, χωρίς εικονικά έσοδα. Ένας προϋπολογισμός ειλικρινής. Τα χρήματα τα οποία βλέπετε στους κωδικούς υπάρχουν. Είναι πάρα πολύ σημαντικό για το Δήμο Πειραιά, ότι έχει έναν ειλικρινή προϋπολογισμό. Μακάρι να είχαμε περισσότερα χρήματα. Παρόλα αυτά στα κοινωνικά ζητήματα, έχουμε κάνει μια προσπάθεια, απαλλάσσοντας τους απόρους από τα δημοτικά τέλη, κάτι το οποίο υποδεχτήκατε θετικά όλες οι παρατάξεις και η κοινωνία γενικά.
Η μεγάλη προσπάθειά μας θα είναι να συζητήσουμε με τη νέα κυβέρνηση το τι μπορούμε να κάνουμε, είτε με τους ΚΑΠ, είτε με τα δάνεια και όλες τις υποχρεώσεις που έχουμε, είτε με ό,τι αφορά τη διεκδίκηση πόρων που κατά το παρελθόν, είτε δεν είχαν διεκδικηθεί, είτε διεκδικήθηκαν ανεπιτυχώς.
Δεν υπάρχει περίπτωση ο Δήμος Πειραιά, με έναν τέτοιο δανεισμό και με τα έσοδα που έχει αυτή τη στιγμή και την εισπραξιμότητα που είχε μέχρι τώρα να μπορέσει να τα βγάλει πέρα για μακρά χρονική περίοδο. Αυτό, το κλείσιμο του προϋπολογισμού ήταν μονόδρομος και θεωρώ ότι είναι επιτυχία. Διότι διαφορετικά γνωρίζετε τι θα γινόταν αν ο Δήμος έμπαινε σε επιτήρηση ή σε ένα καθεστώς εξυγίανσης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται”.
Βασικά σημεία
από την δευτερολογία
του δημάρχου Πειραιά
”Η αντιπολίτευση ζητά να υλοποιήσουμε ένα πενταετές πρόγραμμα σε πέντε μήνες”
”Στην εισήγησή μου ήμουν προσεκτικός και συγκεκριμένος. Ή δεν έχουμε όλοι την ίδια εικόνα για την πόλη ή κάποιοι νομίζουν ότι βρισκόμαστε ακόμη σε προεκλογική περίοδο. Αυτή η συναίνεση που ευαγγελιστήκαμε την 1η Σεπτεμβρίου προφανώς δεν υπάρχει. Τόνισα πως ούτε εμένα με ικανοποιεί ο προϋπολογισμός. Δεν ανέφερα πως είναι προϋπολογισμός εξυγίανσης; Τι ακριβώς μας λέτε; Ότι σε πέντε μήνες δεν κάναμε κοινωνική πολιτική και δεν εξαλείψαμε τη φτώχεια; Το πρόγραμμα που ανέφερε η κα Σταθάκη είναι πενταετίας και εγκαλούμαστε γιατί σε ένα Δήμο με τραγική οικονομική κατάσταση που η προηγούμενη Δημοτική Αρχή έχει παραδεχτεί ότι υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια! Είναι πολιτική συζήτηση που κάνουμε για έναν προϋπολογισμό; Που θα βρίσκαμε τα εκατομμύρια; Γιατί πολλά μας είπατε ότι πρέπει να βάζουμε. Από που θα αφαιρούσαμε δεν μας είπατε”.
”Ο Δήμος Πειραιά είναι μια μικρή Ελλάδα με τεράστιο δανεισμό”
”Υπάρχουν κάπου χρήματα και δεν τα βρήκαμε εμείς; ‘Άκουσα με πολύ μεγάλη κατανόηση τον σημερινό πρωθυπουργό που είπε ότι ο κατώτατος μισθός πάει για το 2016. Τι περιμένετε από μια κυβέρνηση, πόσο μάλλον από έναν Δήμο; Είναι μια κυβέρνηση τετραετίας. Περιμένετε σε έξι μήνες να τα υλοποιήσει; Θα είμαστε εδώ να το συζητήσουμε. Αν το περιμένετε από την Κυβέρνηση να το περιμένετε από τον Δήμο, αλλά όχι να κρίνουμε με δύο μέτρα και με δύο σταθμά. Ο Πειραιάς είναι μια μικρή Ελλάδα με τεράστιο δανεισμό που δεν μπορεί να τα καταφέρει και μακάρι εσείς που ζητάτε διαγραφή του ελληνικού χρέους να διαγράψετε και το χρέος του Πειραιά, ένα μεγάλο κομμάτι, και να είμαστε εδώ του χρόνου, πανηγυρίζοντας”.
”Ο Δήμος Πειραιά δεν έχει χρήματα για κοινωνική πολιτική”
”Για ποιό Δήμο και ποιές δυνατότητες μιλάμε; Με ποιά ταμεία να κάνουμε κοινωνική πολιτική; Λέτε να βάλουμε λεφτά, αλλά να μην εισπράξουμε. Μην κάνουμε φοροεισπρακτική πολιτική, αλλά όλα μαζί πως θα γίνουν; Δεν θα κυνηγήσουμε νέα έσοδα αλλά θα έχουμε να ξοδέψουμε. Μην κυνηγήσετε τους δημότες που δεν έχουν χρήματα, κυνηγήστε τους επιχειρηματίες που αν τους κυνηγήσουμε και κλείσουν δουλεύουν εργαζόμενοι που δεν έχουν χρήματα! Τι πρέπει να κάνουμε”;
”Οι δημότες θέλουν να δουν πράξεις και όχι λόγια το 2015”
”Ωραία είναι η κριτική, προτάσεις δεν άκουσα από κανέναν. Μιλάτε για ανάλυση προϋπολογισμού. Και αναφέρομαι στην κα Σταθάκη γιατί μίλησε περισσότερο. Η κα Παντελάκη έκανε μια πολιτική τοποθέτηση, την αντιλαμβάνομαι πλήρως και εμείς θα διεκδικήσουμε κα Παντελάκη, δεν έχουμε καμία αντίρρηση και το θέλουμε, το είπα και στην πρωτολογία μου. Πόρους από το λιμάνι, από τη Ζέα, το Πασαλιμάνι που έχουν εκχωρηθεί σε ιδιώτες. Να μπορέσουμε να αυξήσουμε τους ΚΑΠ συμφωνώ. Σήμερα τι κάνουμε. Οι δημότες θέλουν να δουν τι κάνουμε σήμερα, το 2015, όχι τι θα διαπραγματευτούμε με την κυβέρνηση αφού διαβουλευτεί ο υπουργός και αφού περάσουν ένα, δύο χρόνια και μακάρι η νέα κυβέρνηση να θέλει και να έχει πιο ανοικτό μυαλό για την τοπική αυτοδιοίκηση”.
”Ο προϋπολογισμός για το 2015 είναι έντιμος και ειλικρινής”
”Δεν άκουσα κάτι το ιδιαίτερο όσο αφορά τον προϋπολογισμό, που θα μπορούσαμε να βρούμε χρήματα. Ούτε μια διαφορετική κατανομή από αυτή που κάνουμε. Συμφωνώ με τον κ. Καλογερόγιαννη που είπε τι είναι ο κάβουρας τι είναι το ζουμί του. Πραγματικά ο προϋπολογισμός είναι πολύ συγκεκριμένος αλλά δεν μπορούμε να ακούμε μια από τα ίδια. Διότι η μεγάλη διαφορά είναι ότι πρόκειται για ειλικρινή προϋπολογισμό και αν στην αίθουσα αυτή εμείς οι 50 άνθρωποι που είμαστε εδώ δεν καταλάβουμε τη διαφορά ανάμεσα σε ένα πραγματικό προϋπολογισμό, έντιμο και ειλικρινή από έναν προϋπολογισμό φούσκα, τότε δεν είμαστε στην ίδια κατεύθυνση”.
”Με ενδιαφέρει να βάλουμε τάξη στο Δήμο”
”Αυτό που ενδιαφέρει εμένα και τους συνεργάτες μου είναι να βάλουμε μια τάξη στον Δήμο Πειραιά. Για να μη συνεχίσουμε να μην εισπράττουμε, είτε από απροθυμία είτε από αδυναμία. Είτε από επιχειρήσεις είτε από δημότες. Να μη συνεχίσουμε να πληρώνουμε μισθώματα ενώ έχουμε άδεια ακίνητα δικά μας. Να μη συνεχίσουμε να δίνουμε μισθώματα σε άδεια κτίρια. Αυτό πρέπει να σταματήσει στο Δήμο. Και αν νόμιζε κανείς από αυτούς που μας ψήφισαν ότι θα μπορέσουμε το 2015 να υλοποιήσουμε το πρόγραμμα πενταετίας που διαβάσατε, θα ήταν αφελείς. Γι΄ αυτό εκλεγόμαστε για μια πενταετία ή μια τετραετία οι κυβερνήσεις. Δεν εκλέγονται για πέντε μήνες. Θεωρώ λοιπόν ότι είναι ξεκάθαρος λαϊκισμός να απαιτείτε από τον προϋπολογισμό του 2015 με ένα Δήμο που γνωρίζετε την κατάσταση του ότι θα μπορούσαμε να υλοποιήσουμε αυτά που διαβάσατε. Περίμενα να στηρίξετε έναν προϋπολογισμό εξυγίανσης μια προσπάθεια σημαντική, που πάμε να βάλουμε μια τάξη, να κόψουμε κακώς κείμενα που υπήρχαν στο Δήμο τα περασμένα χρόνια και να κάνουμε μια νέα αρχή”.
”Οι φορείς της πόλης ζήτησαν Διαβούλευση και δεν είχα κανένα λόγο να αρνηθώ”
”Δεν κάναμε αναγκαστικά τη διαβούλευση. Επικοινώνησα με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και μας είπε ότι ο προϋπολογισμός είναι μια χαρά να περάσει Οικονομική Επιτροπή και Δημοτικό Συμβούλιο. Παρόλα αυτά και επειδή οι φορείς της πόλης ζήτησαν διαβούλευση δεν είχα κανένα λόγο να μην αναβάλω τη συνεδρίαση για να διαβουλευτούμε. Τα πρακτικά της διαβούλευσης θα μοιραστούν σε όλους για να δουν το περιεχόμενο της συζήτησης. Προφανώς δεν έγινε καμία αλλαγή στον προϋπολογισμό, δεν υπάρχουν πολύ μεγάλα περιθώρια αλλά είναι μια ευκαιρία να διαβάσετε τις προτάσεις και τους διαλόγους που υπήρξαν στη διαβούλευση για να έχετε μια πλήρη εικόνα. Παρεμπιπτόντως η τότε κυβέρνηση έδωσε το Καραϊσκάκη στον Ολυμπιακό και όχι στον κ. Κόκκαλη. Αν έχετε αντίρρηση που δόθηκε στον Ολυμπιακό μπορείτε να το πείτε κα Σταθάκη”.
”Θα διεκδικήσουμε την αύξηση των εσόδων της ΔΗΡΑΠ”
”Για τη ΔΗΡΑΠ έχετε να προτείνετε κάτι κα Σταθάκη; Γιατί λέτε ότι το 95% είναι μισθοδοσία. Τι έχετε να προτείνετε ακριβώς; Να φύγουν άνθρωποι προφανώς. Σας ρωτάω. Να καταλάβω την πρόταση. Αν υπάρχουν παράνομοι εργαζόμενοι στη ΔΗΡΑΠ πείτε το κα Σταθάκη. Εμείς προφανώς θα διεκδικήσουμε την αύξηση των εσόδων της ΔΗΡΑΠ. Τις απόψεις μου για το Κανάλι Ένα τις είπα και ψήφισα την αναμόρφωση για να πληρωθούν οι εργαζόμενοι σε αντίθεση με εσάς. Λέτε να δώσουμε λεφτά στους συλλόγους, στα σωματεία, να τα καταγράψουμε. Τι καλύτερο για ένα δήμαρχο; Να περάσουν τα σωματεία, να πάρουν από 1.000-2.000 ευρώ. Τα λεφτά τα έχουμε, τα κρατάμε εδώ στο πλάι. Να πληρωθούν, άλλωστε έχουμε πολλά χρήματα. Έχουμε ταμείο αποθεματικό! Δεν μπορώ να καταλάβω ή άλλη εικόνα Δήμου έχουμε ή κάτι άλλο συμβαίνει εδώ. Αυτά είναι πρωτοφανή πράγματα για τη δική μου λογική και τον δικό μου τρόπο σκέψης”.
”Οι εργαζόμενοι των τριών Δημοτικών Επιχειρήσεων θα πληρώνονται απρόσκοπτα”
”Δεν γίνεται να απαλλάσσουμε και να αναστέλλουμε από καταλογισμό δημοτών από μια πλατεία η οποία απαλλοτριώθηκε και παρανόμως να αναστέλλουμε τις υποχρεώσεις τους. Υπάρχει το ελεγκτικό όργανο που ελέγχει τα έσοδα του Δήμου. Θέλετε να μη λειτουργώ με τη νομοθεσία; Να παλέψουμε να την αλλάξουμε, βεβαίως. Αλλά δεν είναι επιθυμία μας να γίνουμε αρεστοί με αυτό τον τρόπο στους δημότες και τους επιχειρηματίες. Πως έχετε στο μυαλό σας ότι μια Δημοτική Αρχή μπορεί να πληρώνει πρόστιμα και να κάνει και κοινωνική πολιτική; Και όλο αυτό σε πέντε μήνες. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό. Ο περσινός προϋπολογισμός θα άφηνε απλήρωτους τους εργαζόμενους της ΔΗΡΑΠ, αυτός ο προϋπολογισμός είναι τέτοιος που και οι τρεις επιχειρήσεις θα μπορέσουν να πληρώσουν τους εργαζόμενους”.
”Θέσαμε ψηλά τον πήχη και θα διεκδικήσουμε χρηματοδοτήσεις”
”Για να υλοποιηθεί το πρόγραμμα του συνδυασμού μας, αυτό που υποσχεθήκαμε στον Πειραϊκό λαό και πράγματι ήταν πολλά, θέσαμε ψηλά τον πήχη εσκεμμένα όχι κοροϊδεύοντας, θα πρέπει να αντλήσουμε κεφάλαια. Αυτό που βγαίνει μέσα από αυτό τον προϋπολογισμό, είναι ότι επιχειρούμε να κάνουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο χωρικής επένδυσης, το οποίο θα έχει όλες τις δράσεις τις οποίες αναφέρατε, είτε για τα 11 βήματα, είτε για τα 51 βήματα που είχε το πρόγραμμά μας. Είμαστε λοιπόν σε μια συνεννόηση και με την προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά τώρα θα επικαιροποιήσουμε και με τη σημερινή κυβέρνηση, είμαστε σε μια διαρκή επικοινωνία με την περιφέρεια, ώστε να υποβάλουμε το φάκελό μας Ιούνιο – Ιούλιο και στην περιφέρεια και στις άλλες χρηματοδοτικές πηγές, να αντλήσουμε τα απαραίτητα κεφάλαια για να υλοποιήσουμε το πρόγραμμά μας”.
”Συζητάω με τους Πειραιώτες, μου ζητούν απλά και καθημερινά πράγματα”
”Δεν βλέπω κάποια ασυνέπεια, ούτε είπε ο συνδυασμός μας ότι ερχόμαστε στον Πειραιά με 50 εκατομμύρια στην τσέπη για να υλοποιήσουμε αυτό το πρόγραμμα, ούτε κάτι παρόμοιο. Είπαμε θα αντλήσουμε κεφάλαια για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε ένα πρόγραμμα. Δεν πιστεύω λοιπόν ότι υπάρχει δημότης του Πειραιά αυτή τη στιγμή που να περίμενε τον Ιανουάριο ή τον Φεβρουάριο να ανακοινώσουμε για το 2015 την υλοποίηση του προγράμματός μας. Μόνο εδώ ακούγονται αυτά. Εγώ ρωτάω στην πόλη, δεν είμαι μόνο στο γραφείο. Δεν μου λέει κανείς που είναι το κολυμβητήριο, που είναι οι επιχειρήσεις. Με ρωτάει για τα αυτονόητα, την καθαριότητα να προσέξουμε, τους παιδικούς σταθμούς. Τέτοια πράγματα βεβαίως πρέπει να γίνονται και πρέπει να αυξήσουμε την ένταση και την προσοχή μας και να κάνουμε ότι μπορούμε. Αλλά όχι τα μεγάλα σε 5 μήνες ή 15 μήνες. Διαφορετικά θα κάναμε εκλογές κάθε δύο χρόνια. Θα δουλεύαμε θα τα ολοκληρώναμε και θα ζητούσαμε την ψήφο του λαού του χρόνου τον Δεκέμβριο. Δεν είχαμε λόγο να παραμείνουμε αν ολοκληρώναμε το πρόγραμμά μας”.
”Ο Δήμος Πειραιά δεν έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε προσλήψεις”
”Όσον αφορά στο προσωπικό, δυστυχώς κα Παντελάκη, δεν μου δίνει ο Νόμος το δικαίωμα να κάνουμε προσλήψεις. Το λέω βέβαια διότι και εσείς το λέτε για να διεκδικήσουμε, αλλά θέλω να είναι κατανοητό ότι δεν έχουμε δυνατότητα πρόσληψης προσωπικού στο Δήμο. Ούτε στους σταθμούς, ούτε κάπου αλλού. Έχουμε τη δυνατότητα για δίμηνα, πεντάμηνα οκτάμηνα και τίποτα παραπάνω. Στο πλαίσιο αυτό οφείλουμε να κινηθούμε. Μακάρι να είχαμε τη δυνατότητα. Αλλά μη νομίζουμε ότι μια κυβέρνηση θα έρθει να τα αλλάξει όλα σε 1-2 χρόνια, για να είμαι και δίκαιος. Έχουμε μια κυβέρνηση η οποία παρέλαβε και αυτή σε μια δύσκολη κατάσταση. Μην περιμένουμε ότι αύριο το πρωί θα αλλάξει τα πάντα”.
”Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή δεν δημιούργησε έσοδα”
”Ο κύριος Κάρλες έκανε κυρίως μια τεχνική τοποθέτηση. Απλώς έχω να πω για ενστάσεις μου, γιατί έχουν αναφερθεί πολλά εδώ και κάποιοι θα περίμεναν να ειπωθούν αυτά τα πράγματα. Αυτά που κατά την άποψη μου πρέπει να τελειώσουνε από τη σημερινή δημοτική αρχή. Ναι η προηγούμενη δημοτική αρχή πλήρωνε τα δάνειά της, Βεβαίως τα πλήρωνε. Το πρόβλημα είναι ότι δεν δημιούργησε έσοδα. Δεν εισέπραξε, είτε από επιχειρήσεις, είτε από δημότες. Αλλά με πολύ μεγάλη ευκολία απάλλασσε. Έλεγε στα καταστήματα ότι θα πληρώσουν με δόσεις αλλά μετά έτρωγαν πρόστιμα και τώρα δεν μπορούμε να δώσουμε αδειοδοτήσεις στα καταστήματα. Διέγραφε και ανέστειλε υποχρεώσεις δημοτών, παρανόμως. Διέγραφε ποσά της σχολικής επιτροπής τα επαναφέρουμε όλα. Έβαζε 1.200.00 στη ΔΗΡΑΠ, ενώ ήξερε ότι είχε ανάγκη 1.800.000 για να πληρωθούν. Δεν διεκδίκησε, ή διεκδίκησε αναποτελεσματικά πόρους. Είτε από το λιμάνι, είτε από τη Ζέα είτε από αλλού. Άρα πόροι δεν ήλθαν. Θα πρέπει να μπει μια τάξη”.
”Δίνουμε καθημερινά μάχη για το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά”
”Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι σε μια κρίσιμη, οριακή καμπή. Προφανέστατα η επιδότηση του ενός εκατομμυρίου για τον ΟΠΑΝ δεν είναι επαρκής για να λειτουργεί το Δημοτικό Θέατρο. Το λάθος το οποίο έγινε, το «έγκλημα» είναι ότι όταν έδωσε το 1 εκ. ευρώ ο τότε Πρωθυπουργός ο κ. Σαμαράς για την επαναλειτουργία του Θεάτρου, καταρτίστηκε προϋπολογισμός στη λογική ότι κάθε χρόνο θα είχαμε αυτό το 1 εκατομμύριο. Δηλαδή, τα λειτουργικά έξοδα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά είναι 1.250.000. Δεν μιλάω για κόστη παραστάσεων. Όταν η επιδότηση του ΟΠΑΝ είναι για τον Πολιτισμό και τον Αθλητισμό είναι 1 εκ. Θα μου πείτε λοιπόν εσείς σε δύο μήνες τι έγινε με το Δημοτικό Θέατρο; Τι μπορεί να γίνει; Δίνουμε μια μάχη καθημερινά να μπορέσει να λειτουργήσει το Δημοτικό Θέατρο και μετά την 1/3. Σε 3 επίπεδα: πρώτον, έχουμε συναντηθεί με την Περιφερειάρχη και με τον πρώην Υπουργό Πολιτισμού – θα δούμε και τον νυν- ώστε να αναβιώσουμε μια προγραμματική για να μπορέσουμε να στηρίξουμε το θέατρο”.
”Θέλουμε να στηρίξουμε τη λειτουργία του Δημοτικού Θεάτρου”
”Άμεσα μισθώνουμε τα καταστήματα του Δημοτικού Θεάτρου που δεν τα είχε μισθώσει η προηγούμενη δημοτική αρχή, διότι το έσοδο αυτό θα πάει στο Δημοτικό Θέατρο. Ψάχνουμε να βρούμε χορηγούς για το Δημοτικό Θέατρο, κάτι το οποίο ούτε αυτό είχε συμβεί. Εάν δεν γίνουν και τα τρία το Δημοτικό Θέατρο θα έχει προβληματική λειτουργία. Μακάρι να το αναλάβει το Υπουργείο Πολιτισμού και να το τρέξει οικονομικά. Αυτή τη στιγμή δεν προβλέπεται. Θα υπάρξει νέος καλλιτεχνικός διευθυντής, αλλά δεν είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής ο μοναδικός αρμόδιος για τη κατάρτιση του προϋπολογισμού, ούτε στο προηγούμενο καθεστώς ούτε στο τωρινό. Υπάρχει διοικητικό συμβούλιο στον ΟΠΑΝ, το οποίο, σε συνεργασία με τον καλλιτεχνικό διευθυντή θα καταρτίσει τον προϋπολογισμό. Διότι δεν είναι πάντα ικανός ένας καλλιτεχνικός διευθυντής να καταρτίσει έναν συνολικό προϋπολογισμό. Αυτό δεν αφορά μόνο παραστάσεις και το καλλιτεχνικό κομμάτι. Αφορά και το τεχνοκρατικό κομμάτι. Είχαμε σύμβαση 420.000 ευρώ το χρόνο για τους 8 ειδικούς τεχνικούς σκηνής του Δημοτικού Θεάτρου. Αυτά πάμε να διορθώσουμε και να εξορθολογήσουμε. Αν παράλληλα με τον εξορθολογισμό και την εξυγίανση μπορούμε να κάνουμε κοινωνική πολιτική, να φτιάξουμε κολυμβητήρια, στίβους νομίζω ότι μέσα σας δεν το πιστεύετε, είναι για λαϊκή κατανάλωση”.
Η εισήγηση
της αντιδημάρχου Οικονομικών
Αθηνάς Γλύκα-Χαρβαλάκου
”Στην σημερινή συνεδρίαση καλούμαστε να ψηφίσουμε τον Προϋπολογισμό του Δήμου Πειραιά για το έτος 2015, σε εξαιρετικά δύσκολες οικονομικά και κοινωνικά συνθήκες για όλη τη χώρα. Η μακρά και βαθιά οικονομική κρίση επηρέασε και θα συνεχίσει να επηρεάζει τόσο τον ευρύτερο χώρο της αυτοδιοίκησης όσο και τον Πειραιά.
Ο προϋπολογισμός του οικονομικού έτους του 2015 συντάχθηκε σύμφωνα µε τις διατάξεις του άρθρου 155 του ν.3463/2006 (Κώδικας Δήμων & Κοινοτήτων), τις διατάξεις των άρθρων 266 & 267 του ν.3852/2010 (“Πρόγραμμα Καλλικράτης”), με την ΚΥΑ 29530 /29-07-2014 καθώς επίσης και με την εγκύκλιο 66115/45336 21-10-2014 της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής. Ελήφθησαν υπόψη τα απολογιστικά στοιχεία του έτους 2014 καθώς επίσης και τα περιορισμένα οικονομικά μεγέθη των θεσμοθετημένων εθνικών πόρων (ΚΑΠ – ΣΑΤΑ κλπ) προς τους ΟΤΑ όσο και τα δεδομένα μεγέθη της οικονομικής ύφεσης που επικρατεί στη χώρα μας αλλά και στη διεθνή οικονομία.
Συντάχθηκε όμως μέσα σε ένα ειδικές συνθήκες γιατί μια σειρά από διαρθρωτικές και ουσιαστικές αδυναμίες στη λειτουργία του Δήμου Πειραιά, δεν επιτρέπουν να αποτυπωθεί στην ολότητα του ο αναπτυξιακός σχεδιασμός που έχει προετοιμάσει ο συνδυασμός μας «Πειραιάς-Νικητής».
Πριν προχωρήσω στην αναλυτική παρουσίαση των βασικών οικονομικών στοιχείων του Προϋπολογισμού για το 2015, θα ήθελα να σταθώ σε τέσσερα κρίσιμα χαρακτηριστικά και στοιχεία που τον χαρακτηρίζουν και θα επηρεάσουν την εκτέλεση του τους επόμενους μήνες.
Το πρώτο χαρακτηριστικό του είναι ότι ο Προϋπολογισμός του 2015 είναι μειωμένος σε σχέση με αυτόν του 2014 , κατά 12.492.000 € και ανέρχεται σε συνολικό ύψος των 236.305.000 €. Αυτό αποτυπώνει την πιστή εφαρμογή των διατάξεων και νόμων που προβλέπονται για τη σύνταξη του, αλλά και την επιλογή της νέας δημοτικής αρχής, ο προϋπολογισμός να είναι αυστηρά ισοσκελισμένος και ρεαλιστικός. Θέλουμε ένα προϋπολογισμό που να είναι αποτελεσματικό εργαλείο για τη λειτουργία του Δήμου και όχι ένα γενικό κείμενο ψευδεπίγραφων επιθυμιών και προσδοκιών που δεν μπορεί να εφαρμοστεί.
Η μείωση αυτή αντανακλά την σοβαρή προσπάθεια εξυγίανσης που έχουμε κάνει για τα οικονομικά του Δήμου. Απόφαση μας είναι, και το κάνουμε πράξη, να απεικονίσουμε με απόλυτα ρεαλιστικό και ακριβή τρόπο την πραγματική εικόνα της οικονομικής λειτουργίας του Δήμου. Στόχος μας είναι να περιορίσουμε την πλασματικότητα και τη λογική της αδράνειας που κυριαρχεί στους προϋπολογισμούς που κατατίθενται εδώ και πολλά χρόνια στο Δημοτικό Συμβούλιο του Πειραιά.
Η επιλογή αυτή είναι το πρώτο βήμα για να υπάρξει τάξη στις δαπάνες, περιορισμός νοσηρών φαινομένων που αναπαράγονται χρόνο με το χρόνο λόγω αδιαφορίας και αδράνειας του συστήματος, να ελεγχθούν οι σπατάλες. Να μπούνε γερές βάσεις για την εξυγίανση και τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας του Δήμου Πειραιά.
Προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης και του εκσυγχρονισμού λειτουργεί και το δεύτερο σημαντικό χαρακτηριστικό του Προϋπολογισμού που αφορά τη διαχείριση και διευθέτηση μεγάλων υποχρεώσεων και οφειλών του Δήμου προς το Δημόσιο.
Η αλήθεια είναι ότι, το υψηλό κόστος εξυπηρέτησης των μεγάλων δανείων του Δήμου Πειραιά και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία, ήταν ο μεγάλος βρόγχος για το Δήμο. Έχουμε συζητήσει και άλλες φορές την κατάσταση αυτή. Είναι όμως γεγονός ότι τα μεγάλα βάρη και οι υπέρμετρες υποχρεώσεις που έρχονταν από το παρελθόν, δημιουργούσαν αντικειμενικά ανυπέρβλητες δυσκολίες και δεν επέτρεπαν την ουσιαστική κατάρτιση και ισοσκέλιση του προϋπολογισμού για το 2015. Αυτός είναι και ο λόγος καθυστέρησης στην υποβολή του.
Η ανάληψη εκ μέρους του Δήμου το 2014, οφειλών παρελθόντων ετών και προστίμων της υπό εκκαθάρισης δημοτικής επιχείρησης ΔΕΠΕΠ προς την Δ.Ο.Υ. ύψους 11.200.000 € και η εξυπηρέτηση των δανείων συνολικού ύψους 131.ο00.000 € έκοβαν το οξυγόνο για το Δήμο. Και δεν επέτρεπαν να υπάρξει ρεαλιστικός προγραμματισμός και αναπτυξιακός σχεδιασμός.
Εμείς, ως νέα Δημοτική Αρχή από την πρώτη στιγμή αναλάβαμε πρωτοβουλίες προς την Πολιτεία, επεξεργαστήκαμε λύσεις και τεκμηριωμένες προτάσεις και προτείναμε προς την κυβέρνηση συγκεκριμένες και εφαρμόσιμες λύσεις.
Μετά από πολλές συναντήσεις και συνεχείς πιέσεις προς τους αρμόδιους υπουργούς πετύχαμε τους στόχους και κυρίως πετύχαμε αποφάσεις που είναι προς όφελος του Δήμου και των δημοτών μας. Ειδικότερα:
Α) Για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές φόρων και προστίμων για λογαριασμό της Δημοτικής Επιχείρησης κατέστη δυνατή η ευνοϊκή ρύθμισή τους και
Β) η μείωση των απαιτούμενων καταβλητέων τόκων των δανείων του Δήμου μας από 6.500.οοο € το έτος σε 2.000.οοο €.
Τρίτο καθοριστικό στοιχείο που αποτυπώνεται στον Προϋπολογισμό του 2015 είναι ότι εξασφαλίσαμε την απρόσκοπτη λειτουργία και δράση των κοινωνικών υποδομών του Δήμου, για να μπορούν να στηρίξουν τους με βασικές υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας τους συμπολίτες μας που έχουν ανάγκη. Στο πλαίσιο αυτό υλοποιείται από την κοινωνική υπηρεσία του Δήμου το πρόγραμμα «Στέγαση και Επανένταξη» με προϋπολογισμό 334.800 € και σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής την προώθηση δράσεων για την άντληση πόρων από το πρόγραμμα «Επισιτιστικής και βασικής υλικής συνδρομής» από το ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους απόρους που έχει συνολικό προϋπολογισμό 330.555.921 ευρώ.
Τα προγράμματα αυτά θα αποτελέσουν το υπόβαθρο για την διεκδίκηση και υλοποίηση συγκεκριμένων προγραμμάτων για την αντιμετώπιση της φτώχειας και την καταπολέμηση της ανεργίας από το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 όπου προβλέπεται για την Περιφέρεια Αττικής έργα συνολικού προϋπολογισμού 233.359.083 €.
Το τέταρτο βασικό χαρακτηριστικό του προϋπολογισμού αυτού είναι ότι το Τεχνικό Πρόγραμμα στηρίζεται στο υφιστάμενο πρόγραμμα το οποίο δεν σχεδιάσαμε εμείς ως νέα Δημοτική Αρχή. Δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς γιατί δεν υπάρχουν ώριμα έργα τα οποία να μπορούν να ενταχθούν στον αναπτυξιακό σχεδιασμό που έχει εκπονήσει η δημοτική αρχή του συνδυασμού «Πειραιάς Νικητής». Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχουμε συμπεριλάβει στον Προϋπολογισμό πρόβλεψη για την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών , μεταξύ των οποίων και εκείνες που απαιτούνται για την ωρίμανση της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης του Δήμου Πειραιά που θα αποτελέσει το βασικό αναπτυξιακό εργαλείο του Δήμου μας για το νέο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020.
Θα σταθώ επίσης στην μελέτη που έχουμε προβλέψει για την εφαρμογή των διεθνών λογιστικών προτύπων και την εκπόνηση κέντρων κόστους για τις οικονομικές υπηρεσίες με στόχο την να υπάρξει μια συνολική αναβάθμιση του εισπρακτικού μηχανισμού του Δήμου.
Έχοντας αυτά ως βασικά χαρακτηριστικά ο Προϋπολογισμός του 2015 εμφανίζεται ισοσκελισμένος στα σκέλη των Εσόδων και Εξόδων και μάλιστα παρουσιάζει και Αποθεματικό το οποίο ανέρχεται σε 2.293.οοο €.
Οι πρωτογενείς δαπάνες για το έτος 2015 αφορούν : Τη μισθοδοσία του τακτικού προσωπικού του δήμου όπου περιλαμβάνονται οι μισθοί, επιδόματα & λοιπές παροχές, έξοδα παράστασης δημάρχου – αντιδημάρχων, αποδοχές συνεργατών, μισθοδοσία προσωπικού ορισμένου χρόνου, αμοιβές μισθώσεων έργων κ.λπ.
Τις επιχορηγήσεις φορέων ν.π.δ.δ. του δήμου οι οποίες προβλέπονται να ανέλθουν στο ποσό των 3.485.000 € κατά το έτος 2015. Οι επιχορηγήσεις αυτές αντιπροσωπεύουν την οικονομική επιβάρυνση του 2015 και προορίζεται για την κάλυψη των δαπανών μισθοδοσίας του προσωπικού και των ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων τους, όταν τα ίδια έσοδα δεν επαρκούν για την πληρωμή του συνόλου των υποχρεώσεών τους.
Τις καταναλωτικές δαπάνες στις οποίες περιλαμβάνονται : Α) Οι λειτουργικές δαπάνες για ασφάλιστρα – μισθώματα κτιρίων – ΔΕΗ – ΟΤΕ – ΕΥΔΑΠ – τέλη κυκλοφορίας – δημόσιες σχέσεις – υποχρεωτικές εισφορές υπέρ συνδέσμων – εργοδοτικές εισφορές κ.λπ. Β) Οι προμήθειες για γραφική ύλη – ανταλλακτικά – υλικά καθαριότητας – ιματισμό – καύσιμα – λιπαντικά κ.λπ.
Τις αποδόσεις σε τρίτους δημόσιο – ασφαλιστικά ταμεία των παρακρατηθέντων φόρων και εισφορών.
Τις πληρωμές για την εξυπηρέτηση δημόσιας πίστης « δάνεια για κάλυψη λειτουργικών και επενδυτικών δαπανών».
Τις δαπάνες του τεχνικού προγράμματος του έτους 2015 που αποσκοπούν στην υλοποίηση των συνεχιζόμενων έργων έτους 2014 και των έργων έτους 2015.
Πιο συγκεκριμένα:
Το σύνολο των Εσόδων για το 2015 ανέρχεται σε 236.305.000 € και αναλύεται ως εξής:
Σε Τακτικά Έσοδα 94.242.000 € τα οποία αποτελούν το 39,88% του συνόλου των εσόδων
Σε Έκτακτα έσοδα 2.012.0000 € τα οποία αποτελούν το 0,85% του συνόλου των εσόδων
Σε Έσοδα παρελθόντων ετών 5.879.000 € τα οποία αποτελούν το 2,49% του συνόλου των εσόδων
Σε Εισπρακτέα υπόλοιπα από βεβαιωθέντα έσοδα κατά τα παρελθόντα έτη 71.837.000 € τα οποία αποτελούν το 30,40% του συνόλου των εσόδων
Σε Εισπράξεις υπέρ Δημοσίου, Ασφ. Φορέων και Τρίτων 17.892 .000 € τα οποία αποτελούν το 7,57% του συνόλου των εσόδων
Σε Χρηματικό υπόλοιπο προηγ. Έτους 12.931.000 € τα οποία αποτελούν το 5,47% του συνόλου των εσόδων
Σε Επιχορηγήσεις για επενδύσεις 31.509.000 € τα οποία αποτελούν το 13,33% του συνόλου των εσόδων
Το σύνολο των Εξόδων για το 2015 ανέρχεται σε 236.305.000 € επίσης και αναλύεται ως εξής:
Σε Αμοιβές και έξοδα προσωπικού 35.090. 000 € τα οποία αποτελούν το 14,85% του συνόλου των εξόδων
Σε Αμοιβές και παροχές τρίτων 10.324.000 € τα οποία αποτελούν το 4,37% του συνόλου των εξόδων
Σε Φόροι – τέλη, λοιπά γενικά έξοδα 1.767.000 € τα οποία αποτελούν το 0,75% του συνόλου των εξόδων
Σε Τόκους δανείων 2.000.000 € τα οποία αποτελούν το 0,85% του συνόλου των εξόδων
Σε Προμήθειες-Αναλώσεις υλικών 4.142 000 € τα οποία αποτελούν το 1,75% του συνόλου των εξόδων
Σε Μεταβιβάσεις σε τρίτους, λοιπά έξοδα 51.143.000 € τα οποία αποτελούν το 21,64% του συνόλου των εξόδων
Σε Πληρωμές για υποχρεώσεις Π.Ο.Ε. 9.552.000 € τα οποία αποτελούν το 4,04% του συνόλου των εξόδων
Σε Λοιπές αποδόσεις και προβλέψεις 87.466.000 € τα οποία αποτελούν το 37,01% του συνόλου των εξόδων
Όσο αφορά στο σκέλος των επενδύσεων
Οι Αγορές ανέρχονται σε 6.077.000 € και αποτελούν το 2,57% του συνόλου των εξόδων
Τα Έργα ανέρχονται σε 6.077.000 € και αποτελούν το 10,87% του συνόλου των εξόδων
Οι Μελέτες ανέρχονται σε 758.000 € και αποτελούν το 0,32% του συνόλου των εξόδων
Ενώ το Αποθεματικό ανέρχεται σε 2.293.000 € και αποτελεί το 0,97% του συνόλου των εξόδων.
Με τον Προϋπολογισμό του 2015 κάνουμε το πρώτο βήμα για να αλλάξουμε τον προσανατολισμό των οικονομικών του Δήμου Πειραιά από την καταναλωτική και εσωστρεφή λογική, σε επενδυτικό και εξωστρεφή προσανατολισμό. Δίνουμε τον τόνο της αλλαγής τόσο στις προτεραιότητες όσο και στις επιλογές. Δεν μας ενδιαφέρει ο εντυπωσιασμός, αλλά η ουσία. Στην προσπάθεια αυτή θα είναι σημαντική η συνεισφορά όλων των δημοτικών παρατάξεων και των εργαζομένων του Δήμου. Καθοριστική όμως θα είναι και η ανταπόκριση της Πολιτείας στις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει.
Εμείς έχουμε ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο. Η νέα δημοτική αρχή εξελέγη, στηριγμένη σ’ ένα σχέδιο για το μέλλον του Πειραιά. Σχέδιο φιλόδοξο, αλλά εφαρμόσιμο. Σχέδιο ξεκάθαρο και με μετρήσιμους στόχους.
Σχέδιο, τέλος, όχι για την αόριστη έννοια «της πόλης», αλλά για τους πολίτες της, για τον ζωντανό οργανισμό αυτής της πόλης. Θα το υλοποιήσουμε με συνέπεια και αποτελεσματικότητα”.