Σε συνεδρίασή του, το βράδυ της Δευτέρας 23/8, το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε σχετικά με την «Αίτηση για το καλλιτεχνικό έργο “The Walk” (μαριονέτα Αμάλ) – άδεια πεζοπορίας και κινηματογράφησης στη θέση Μεσοχώρι στο Καστράκι», «Όχι κατά πλειοψηφία» με 17 ΌΧΙ και 5 ΝΑΙ.
Η Αμάλ είναι μία κούκλα 3,5 μέτρων, μιας νεαρής προσφυγοπούλας, δημιουργία της διακεκριμένης ομάδας Handspring Puppet Company. Αντιπροσωπεύοντας όλα τα εκτοπισμένα παιδιά του κόσμου, πολλά από τα οποία ζουν μακριά από τις οικογένειες τους, η Μικρή Αμάλ θα ταξιδέψει περισσότερα από 8.000 χλμ, μεταφέροντας το κατεπείγον μήνυμα «Μη μας ξεχνάτε». Η «μικρή Αμάλ» μπορεί να διανύσει 8.000 χλμ. και να περάσει από 70 πόλεις μέχρι τον τελικό της προορισμό ανάμεσά τους και τα γειτονικά, στην Καλαμπάκα, Τρίκαλα αλλά η μόνη αντίσταση που συνάντησε μέχρι στιγμής ήταν το στοπ του δήμου Μετεώρων.
Αιτία ο κορωνοϊός;
Ο «σοβαρότερος»- όπως αναφέρθηκε στο διοικητικό συμβούλιο του δήμου- λόγος για να ληφθεί η συγκεκριμένη απόφαση ήταν η πανδημία, καθώς σύμφωνα με τον δήμο Μετεώρων θα αποτελούσε εστία μετάδοσης του κορωνοϊού. Αντίθετα η μεγαλύτερη ένσταση που φάνηκε να υπάρχει επί του θέματος ήταν η «προέλευση» της Αμάλ και οι «πραγματικές προθέσεις» των διοργανωτών του έργου.
Οι “φωνές”, οι οποίες αντιδρούν, κάνουν λόγο για «μουσουλμάνα κούκλα» και για «ισλαμικό ομοίωμα» που ούτε λίγο ούτε πολύ λειτουργεί ως «δόλωμα» των ΜΚΟ με σκοτεινά κίνητρα(!). Η αρχική αντίδραση της τοπικής αρχής ήταν ότι δεν υπήρξε κάποια επίσημη αίτηση από τους διοργανωτές της εκδήλωσης, γεγονός που δεν την συνιστούσε άκυρη καθώς χρειαζόταν άδειες από φορείς της περιοχής.
Στην επίσημη αίτηση δε, που εστάλη στον δήμο Μετεώρων από την POLYPLANITY Productions την διοργανώτρια εταιρία, αναφέρεται πως υπάρχει σχετική άδεια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Τρικάλων.
“Είμαστε θρησκευτικός προορισμός”, λέει ο δήμαρχος Μετεώρων
Το GRTimes.gr επικοινώνησε με τον δήμαρχο Μετεώρων Θεόδωρο Αλέκο, ο οποίος παρά τις αντιδράσεις, επανέλαβε την αρχική τοποθέτησή του, στο δημοτικό συμβούλιο της Δευτέρας. Συγκεκριμένα ο κ. Αλέκος είχε δηλώσει: «Ανησύχησα όταν έμαθα από τα τοπικά μέσα για τον ερχομό της Αμάλ, γιατί ένα ομοίωμα μουσουλμάνας κόρης έρχεται στην περιοχή μας. Για λόγους θρησκευτικούς, επειδή είμαστε μια περιοχή όπου βρίσκονται τα Μετέωρα, η μοναστηριακή πολιτεία, η πόλη και ο δήμος μας είναι θρησκευτικός προορισμός, είμαστε αντίθετοι στο να έρθει η συγκεκριμένη μουσουλμάνα κούκλα».
Ενώ πρόσθεσε πως: «Ο δήμαρχος πρέπει να προσέχει την υγεία των δημοτών του και η περίοδος είναι ιδιαίτερα κρίσιμη λόγω έξαρσης των κρουσμάτων, γεγονός που δεν μας επιτρέπει να γίνει μια τέτοια εκδήλωση». Ξεκάθαρος ήταν όμως ο κ. Αλέκος στο ότι «ο ίδιος, το δημοτικό συμβούλιο αλλά και η πολίτες της Καλαμπάκας δεν είναι ρατσιστές και μισαλλόδοξοι όπως χαρακτηρίστηκαν από μέσα ενημέρωσης και τοπικούς φορείς τις προηγούμενες ημέρες όταν πήρε δημοσιότητα το θέμα».
Σε ερώτηση για την άποψη μέρους της τοπικής κοινωνίας αλλά και μελών του δημοτικού συμβουλίου ότι η κούκλα Αμάλ είναι ένα είδος… “δούρειου ίππου” και ότι πίσω της κρύβονται υπόγεια συμφέροντα ΜΚΟ, ο δήμαρχος είπε πως είναι ενήμερος για τις συγκεκριμένες απόψεις, αλλά δεν θα ήθελε να τις σχολιάσει.
Η τοποθεσία του δρώμενου
Το καλλιτεχνικό αυτό δρώμενο θα πραγματοποιούνταν στην περιοχή Μεσοχώρι του χωριού Καστρακίου. Πρόκειται για το παλαιό χωριό που βρίσκεται εντός οικισμού. Σχετικά με αυτό, υπήρξε μάλιστα μια συσχέτιση της διαδρομής της κούκλας με Μονές που βρίσκονται στην περιοχή εκτός όμως οικισμού. Σε ερώτηση πως σχετίζονται αυτά τα δύο σημεία και η απαγόρευση που εξέδωσε η Μητρόπολη Σταγών και Μετεώρων σε επιστολή του στο δήμαρχο, δεν υπήρξε απάντηση από την πλευρά του δημάρχου.
Το ιστορικό της απόφασης
Η επιστολή για την απαραίτητη άδεια έφτασε στον δήμο Μετεώρων στις 20 Αυγούστου αλλά ήδη από τις 18/8, όταν και πήρε δημοσιότητα η επικείμενη εκδήλωση, μέρος της τοπικής κοινωνίας άρχισε να αντιδρά στην εκδήλωση – καλλιτεχνικό δρώμενο, κάνοντας λόγω για «αλλοίωση του πολιτισμού» και «προσβολή της ιερότητας του χώρου» και της περιοχής.
Οι αντιδράσεις για το εν λόγω καλλιτεχνικό έργο ξεκίνησαν από τα πρώτα κιόλας δημοσιεύματα τοπικών site ενώ ακολούθησε πλήθος ανακοινώσεων από τοπικούς φορείς της πόλης της Καλαμπάκας. Κάποια από τα σχόλια στα τοπικά μέσα έκαναν λόγο για «αλλόθρησκο – ισλαμιστικό ομοίωμα» και για κανόνες «ιερότητας και αρχαιότητας του χώρου» όπου δεν επιτρέπουν τέτοιου είδους εκδηλώσεις.
Αντίστοιχες όμως ήταν και οι αντιδράσεις δημοτικών συμβούλων του δήμου Μετεώρων, μιλώντας για «πελώρια μαριονέττα προερχόμενη από μουσουλμανική χώρα», λέγοντας μάλιστα πως πρόκειται για μια εκδήλωση η οποία δεν φέρει υπογραφή κάποιας οργάνωσης ή προσώπου τονίζοντας ερωτήματα όπως «ποιοι βρίσκονται πίσω από αυτό;» «ποιες είναι οι προθέσεις τους οι πραγματικές;».
Αρνητικοί όμως ήταν εξ αρχής ο δήμαρχος Μετεώρων Θεόδωρος Αλέκος αλλά και ο πρόεδρος της κοινότητας Καστρακίου, όπου θα πραγματοποιούταν το δρώμενο με την Αμάλ, Γεώργιος Γκόγκος.
Σε ανακοίνωσή του ο σύλλογος «Μετεώρων Λιθόπολις» μεταξύ άλλων αναφέρει ότι: «Η “προσφυγοπούλα”, που όπου να΄ ναι καταφθάνει, είναι ένα διεθνές project κάποιων καλοπληρωμένων ΜΚΟ, υποστηριζόμενο από προοδευτικούς, υποτίθεται, τοπικούς άρχοντες, μια πλειάδα συστημικών ΜΜΕ, “χριστιανικών” προτεσταντικών κοινοτήτων και βέβαια αρκετών οργανώσεων για την προάσπιση – με το αζημίωτο, πάντοτε- των ανθρωπίνων δικαιωμάτων».
Ανάλογη ήταν και η επιστολή του Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητος προς τον δήμαρχο Μετεώρων. Συγκεκριμένα στην επιστολή αναφέρεται πως: «Δεν επιτρέπουμε την πραγματοποίηση και κινηματογράφηση ανάλογων δραστηριοτήτων εντός του ιερού χώρου των Αγίων Μετεώρων, αλλά και σε κάθε άλλο περιβάλλοντα θρησκευτικό χώρο της Ιεράς Μητροπόλεώς μας Σταγών και Μετεώρων, καθώς δεν συνάδουν με τον θρησκευτικό χαρακτήρα και την πολιτιστική παράδοση της περιοχής.
Ανάλογες δραστηριότητες, άλλωστε, δεν μπορούν να επιτραπούν και λόγω των μέτρων προστασίας κατά της διασποράς του κορωνοϊού και μάλιστα, την στιγμή κατά την οποίαν απαγορεύονται οι συναθροίσεις, οι θρησκευτικές εκδηλώσεις και Λιτανείες, τελευταίως δε, δεν επιτράπηκε σε όλη την χώρα η λιτάνευση της αγίας εικόνος της Παναγίας μας!».