Η φυσική και η ανθρώπινη ιστορία του υπεδάφους της Αθήνας, σε έκθεση στο Μουσείο Ακρόπολης
“Unconformities (Ασυμφωνίες)”
|> Η Αττικό Μετρό ΑΕ πρωταγωνιστεί στην έκθεση “Unconformities (Ασυμφωνίες)” που παρουσιάζει η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στο Μουσείο της Ακρόπολης, αμέσως μετά το Centre Pompidou και τη βράβευσή του με το Prix Marcel Duchamp (2017).
Το έργο “Unconformities” αποτελεί μια mixed-media εικαστική εγκατάσταση συγκροτημένη από τα χώματα και τα πετρώματα, τις ιστορίες και τα μυστικά τριών ιστορικών πόλεων, της Αθήνας, του Παρισιού και της Βηρυττού.
Η Αττικό Μετρό ΑΕ, μετά από αίτημα του Ιδρύματος Ωνάση το 2017, δωρίζει στους καλλιτέχνες, γεωτρητικούς πυρήνες από το υπέδαφος της Αθήνας οι οποίοι αποκαλύπτουν τη φυσική και ανθρώπινη ιστορία του υπεδάφους μας. Τρεις περιοχές της Αθήνας, το Μοναστηράκι, ο Κεραμεικός και ο Ελαιώνας, κεντρίζουν το ενδιαφέρον των καλλιτεχνών. Αποφασίζουν λοιπόν να αφιερώσουν τρεις αντί για μία χρονοκάψουλες (time capsules) στην πόλη της Αθήνας, ενεργοποιημένοι από τον πλούτο των πληροφοριών και την εικαστική ομορφιά των πετρωμάτων που ιχνηλατούν στο υπέδαφός της.
Η Μάνια Μπενίση, γεωλόγος και φωτογράφος της Αττικό Μετρό και επιστημονική συνεργάτης των καλλιτεχνών για την παραγωγή του έργου αναφέρει:
«Οι Khalil Joreige & Joana Hadjithomas μεταμορφώνουν ευτελή υλικά της καθημερινότητας του μηχανικού σε έργα μοναδικής ομορφιάς, αξιοποιώντας και τα τρία καθεστώτα της εικόνας: τη δισδιάστατη απεικόνιση με φωτογραφίες, εικονογραφήσεις και κείμενα, την τρισδιάστατη γλυπτική απεικόνιση με τις χρονοκάψουλες που περιέχουν τα φυσικά τεκμήρια των αφηγήσεών τους, τους κυλινδρικούς δηλαδή πυρήνες που τους δώρισε η Αττικό Μετρό σε δική τους πλέον ανασύνθεση, και την κινούμενη εικόνα στην οποία παρουσιάζουν τους αέναους κύκλους καταστροφής και ανασύνθεσης των πόλεων».
Διαβάζουμε στον κατάλογο του έργου…
«Η γλυπτική ανασύνθεση και η επανακρυστάλλωση από τους καλλιτέχνες των πυρήνων του υπεδάφους που εξορύχθηκαν στα εργοτάξια κατασκευής έργων υπογραμμίζει τα αόρατα ερείπια και τις μεταμορφώσεις των θαμμένων πόλεων και των υπόγειων κόσμων. Οι “ασυμφωνίες” – χρονικές ρήξεις, καταστροφές, αναγεννήσεις και γεωλογικές διαταραχές- αποκαλύπτουν τους αέναους κύκλους δημιουργίας και καταστροφής που εμφανίζονται σαν παλίμψηστα, με κάθε πολιτισμό να επαναχρησιμοποιεί τους δομικούς λίθους του προηγούμενου. Οι ποιητικές ανασυνθέσεις των καλλιτεχνών θέτουν σε αμφισβήτηση το λεγόμενο “Ανθρωπόκαινο”, μία περίοδο που θα μπορούσε να σηματοδοτήσει τον διαρκή αντίκτυπο της ανθρώπινης δράσης στο περιβάλλον, αλλά και τις πιθανές αφηγήσεις και αναπαραστάσεις της ασταθούς μας ιστορίας: Σκάβοντας στο παρελθόν για να εξερευνήσουμε το ταραγμένο παρόν μας».
Την έκθεση επισκέφθηκε χθες Τρίτη 8/5 αντιπροσωπεία της Αττικό Μετρό ΑΕ, με επικεφαλής τον πρόεδρό της, καθηγητή, Γιάννη Μυλόπουλο, παρουσία του προέδρου του Μουσείου της Ακρόπολης, ομότιμου καθηγητή ΑΠΘ, Δημήτρη Παντερμαλή. Μετά το πέρας της ξενάγησης, ο κ. Μυλόπουλος δήλωσε:
«Η Αττικό Μετρό, η εταιρεία που πρωτοσύστησε τη σύγχρονη τέχνη στους πολίτες μέσω του προγράμματος Αισθητικής Πλαισίωσης των Σταθμών Μετρό, επανέρχεται και συνεχίζει διαχρονικά και έμπρακτα όχι μόνο τη στήριξή της στην ανάδειξη του αρχαιολογικού πλούτου και της ιστορίας, αλλά και τη συμβολή της στο χώρο της σύγχρονης τέχνης και δημιουργίας».