Εφαλτήριο επενδύσεων το 4ο Posidonia Sea Tourism Forum, σε λιμάνια, μαρίνες και κρουαζιέρα
Επενδυτικά σχέδια του ΟΛΠ
|> Η πρόσφατη χάραξη μιας ενιαίας εθνικής στρατηγικής για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και του yachting στην Ελλάδα είναι ένα πρόσθετο εργαλείο αξιοποίησης του συνεχώς αυξανόμενου αριθμού τουριστών που φτάνουν στη χώρα και φέτος αναμένεται να αγγίξουν τα 28 εκατομμύρια, σύμφωνα με όσα ανέφερε χθες η υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά, στον χαιρετισμό της στο 4ο Posidonia Sea Tourism Forum.
Το θέμα της ιδιωτικοποίησης των ελληνικών μαρίνων κυριάρχησε κατά τη δεύτερη ημέρα του διήμερου Forum στο οποίο κυβερνητικοί αξιωματούχοι και εκπρόσωποι του ιδιωτικού τομέα συμφώνησαν ότι έχουν γίνει πολλά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά απομένουν ακόμη πολλά να επιτευχθούν ώστε να αξιοποιήσει η χώρα το δυναμικό της στο έπακρο.
Στην ομιλία του, ο υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας (φωτό), δήλωσε ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι προσηλωμένη στον στόχο της ενίσχυσης του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα μέσω της υλοποίησης δέσμης μέτρων που περιλαμβάνουν την ιδιωτικοποίηση των μαρίνων στον Άλιμο, τη Χίο, το Αργοστόλι και την Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, βάσει του μοντέλου της σύμβασης παραχώρησης. Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται η συνεργασία με τις λιμενικές αρχές σε διάφορες τοποθεσίες ανά την Ελλάδα για την κατασκευή νέων μαρίνων μέσω του μοντέλου σύμπραξης δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, η οποία θα επιταχυνθεί φέτος το καλοκαίρι.
Ωστόσο, σήμερα, η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με προκλήσεις και έντονο ανταγωνισμό για την ανάπτυξη του κλάδου καθώς γειτονικοί προορισμοί όπως η Τουρκία και η Κροατία έχουν ήδη δρομολογήσει τον στρατηγικό μετασχηματισμό του τομέα yachting και την ανάπτυξη των υποδομών των μαρίνων τους.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδας Σταύρο Κατσικάδη, η Ελλάδα πρέπει να ανανεώσει το πλαίσιο λειτουργίας των τουριστικών λιμανιών της. «Ένα λογικό και σταθερό φορολογικό και ρυθμιστικό καθεστώς θα συνέβαλε στην προσέλκυση των επενδύσεων μειώνοντας τους νομικούς κινδύνους», πρόσθεσε ο ίδιος.
Ο τομέας της κρουαζιέρας βρέθηκε επίσης στο επίκεντρο των συζητήσεων στη δεύτερη και τελευταία ημέρα του Forum με κορυφαίους εκπροσώπους της βιομηχανίας να καταθέτουν τη δική τους προσέγγιση.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Royal Caribbean Cruises Ukko Metsola, ο συνολικός αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας από την Ασία έχει σχεδόν τριπλασιαστεί από το 2012. Η αύξηση αυτή δημιουργεί μια μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης για τον κλάδο στην Ανατολική Μεσόγειο. «Η Ασία είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά παγκοσμίως και η Κίνα είναι η κινητήρια δύναμη της αγοράς τουρισμού της ηπείρου με περίπου 120 εκατομμύρια Κινέζους τουρίστες να συρρέουν σε παγκόσμιους προορισμούς κάθε χρόνο», πρόσθεσε και κατέληξε: «Με την ανακήρυξη του 2018 ως έτους τουρισμού Ευρωπαϊκής Ένωσης-Κίνας, η ευκαιρία για την Ανατολική Μεσόγειο να τοποθετηθεί ως βασικός προορισμός κρουαζιέρας για τους Κινέζους τουρίστες καθίσταται σήμερα πιο σημαντική από ποτέ».
Ο Erkunt Öner, από την Ένωση Τούρκων Επενδυτών Τουρισμού (TTIA), δήλωσε ότι «το καινοτόμο μάρκετινγκ θα μπορούσε να δώσει απαντήσεις σε πολλές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ανάπτυξη της Ανατολικής Μεσογείου εξαιτίας της συνεχιζόμενης γεωπολιτικής αστάθειας».
Μιλώντας στο Posidonia Sea Tourism Forum, ο κ. Öner πρότεινε τη δημιουργία ενός Cruise Aegean Forum που θα προβάλλει το κοινό προϊόν κρουαζιέρας Ελλάδας-Τουρκίας υπό τη θεματική ομπρέλα των «τεσσάρων θαυμάτων του κόσμου» που θα είχαν ιδιαίτερη απήχηση στους επιβάτες κρουαζιέρας από τη Βόρεια Αμερική. «Ανάλογη απήχηση θα είχε και η αναφορά στην περιοχή ως Κεντρική Μεσόγειος ώστε να αποσυνδεθεί από την ταραγμένη περιοχή της Μέσης Ανατολής», πρότεινε ο ίδιος.
Η σημασία των επισκεπτών κρουαζιέρας από τη Βόρεια Αμερική για τη βιωσιμότητα του τομέα της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο επισημάνθηκε και κατά την παρουσίαση του δρ. Γιάννη Παράσχη, CEO του διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Α.Ε.
«Μόνο στο πρώτο τρίμηνο του φετινού έτους, στον ΔΑΑ υποδεχτήκαμε περίπου 200.000 επιβάτες κρουαζιέρας, τους περισσότερους από τη Βόρεια Αμερική και τον Καναδά. Χάρη στη συντονισμένη δυναμικότητα των 773.000 αεροπορικών θέσεων ετησίως, η σύνδεση μεταξύ της Αθήνας και αυτών των αγορών σήμερα είναι καλύτερη από ποτέ», είπε.
Το παρών στο “4ο Posidonia Sea Tourism Forum”, έδωσε δίνει ο Επιμελητηριακός Όμιλος Ανάπτυξης Ελληνικών Νησιών (ΕΟΑΕΝ) δια του προέδρου του Θράσου Καλογρίδη και του γενικού γραμματέα Γιώργου Κυριαζή.
Στα οκτώ χρόνια παρουσίας του, το Posidonia Sea Tourism Forum, που διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια, έχει καταφέρει να καθιερωθεί ως κορυφαία πλατφόρμα προώθησης των τομέων της κρουαζιέρας και του yachting για το σύνολο των περιοχών της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας. Φέτος, στην εκδήλωση παρευρέθηκαν περισσότεροι από 1000 σύνεδροι και επισκέπτες, μεταξύ των οποίων για πρώτη φορά αντιπροσωπείες από την Αίγυπτο και το Ιράν. Δυναμική παρουσία είχε και η Τουρκία, παρά τις εγχώριες πολιτικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Συνολικά 34 εκθέτες παρουσίασαν τις υπηρεσίες τους στον εξειδικευμένο χώρο του Forum.
Επενδυτικά σχέδια του ΟΛΠ
Επενδύσεις ύψους 294 εκατ. ευρώ θα πραγματοποιήσει ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς εντός της επόμενης πενταετίας προκειμένου να αναβαθμίσει την υφιστάμενη υποδομή του και να αυξήσει την ανταγωνιστικότητά του στον κερδοφόρο κλάδο κρουαζιέρας της Ανατολικής Μεσογείου. Οι λεπτομέρειες για τα συγκεκριμένα σχέδια παρουσιάστηκαν από την Θεοδώρα Ρήγα, διευθύντρια Στρατηγικού Σχεδιασμού και Μάρκετινγκ του ΟΛΠ, στο 4ο Posidonia Sea Tourism Forum.
Σημαντικό μέρος αυτής της επένδυσης θα υποστηρίξει τον τομέα κρουαζιέρας της Ελλάδας, καθώς περιλαμβάνει την επέκταση του νότιου λιμένα με χωρητικότητα για τέσσερις νέες θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων, άνω των 400 μέτρων, που προορίζονται για πλοία νέας γενιάς. Τα σχέδια περιλαμβάνουν, επίσης, την ανέγερση ξενοδοχείων, εμπορικών κέντρων, εστιατορίων και άλλων βοηθητικών υπηρεσιών, που αποσκοπούν στο να καθιερώσουν το λιμάνι του Πειραιά ως κεντρικό λιμάνι κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο.
«Οι προγραμματισμένες βελτιώσεις στις υποδομές θα ωφελήσουν συνολικά τον κλάδο της κρουαζιέρας, παρέχοντας την καλύτερη δυνατή εμπειρία εξυπηρέτησης στις εταιρείες κρουαζιέρας καθώς και βελτιώνοντας τη συνολική εμπειρία των επιβατών τους», δήλωσε η κα Ρήγα. «Νέες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας για τις εταιρείες κρουαζιέρας και τους επιβάτες τους βρίσκονται στον πυρήνα του οράματος του ΟΛΠ για την προβολή ενός ολοκληρωμένου πακέτου στην κινεζική αγορά, προωθώντας έτσι την αύξηση τουριστών από την Άπω Ανατολή», κατέληξε η ίδια.
Σήμερα ο Πειραιάς διαθέτει προβλήτες συνολικού μήκους 2,8 χιλιομέτρων με βύθισμα 11 μέτρων και διαθέτει 9-11 θέσεις ταυτόχρονης πρόσδεσης. Τα σχέδια επέκτασης θα προσθέσουν επιπλέον 1,65 χιλιόμετρα μήκους προβλητών, ενισχύοντας περαιτέρω τη χωρητικότητα του λιμένα κατά περίπου 50%.