SOS και έκκληση για μια εθνική, θαλάσσια “Σταυροφορία”
Εκδήλωση του Ομίλου Τσάκου για τα θέματα ναυτολόγησης και επαναπατρισμού των ναυτικών, που έχουν προκύψει λόγω κορωνοϊού
|> Σε μια εθνική, θαλάσσια “Σταυροφορία” για την ενεργό στήριξη των χιλιάδων ναυτικών, που βρίσκονται εγκλωβισμένοι στα πλοία επί πολλούς μήνες, κάλεσε τους εκπροσώπους των ΜΜΕ ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος.
Προχθές το βράδυ στο κτίριο “Μακεδονία” της λεωφόρου Συγγρού, δεκάδες εκπρόσωποι του έντυπου και του ηλεκτρονικού Τύπου, έδωσαν δυναμικό “παρών”, ανταποκρινόμενοι στην πρόσκληση του Ομίλου Τσάκου.
Είχαν την ευκαιρία να ακούσουν on line την φωνή των ναυτικών, μέσω των ζωντανών συνδέσεων με τα πλοία του στόλου, οι οποίοι εξέφρασαν την αγωνία αλλά και την απογοήτευσή τους, για τον τρόπο με τον οποίο τούς αντιμετωπίζουν οι ανά τον κόσμο κυβερνήσεις και φορείς.
«Δεν είμαστε πολίτες και εργαζόμενοι δεύτερης κατηγορίας! Είμαστε “key workers” και πρέπει να φωνάξουμε όλοι μαζί “Seafarers lives matter!”» βροντοφώναξαν καπετάνιοι και μηχανικοί που βρίσκονται σε όλα τα λιμάνια του κόσμου και αγωνιούν, μακριά από τις οικογένειές τους και εγκλωβισμένοι -λόγω της πανδημίας- οι μεν στα πλοία και εκείνοι που πρέπει να τους αντικαταστήσουν, στην στεριά!
Ο Όμιλος Τσάκου, από την πρώτη στιγμή έχει ενώσει τη φωνή του με εκείνη των εκατοντάδων χιλιάδων ναυτικών ανά τον κόσμο, στέλνοντας το μήνυμα της αγωνίας τους στους κατάλληλους παραλήπτες. κυβερνήσεις, αρχές, διεθνείς φορείς και οργανισμούς.
Παράλληλα, με την στήριξη των ΜΜΕ, έχει πλέον ενημερωθεί η Κοινή Γνώμη, αλλά και οι έχοντες την ευθύνη για την διασφάλιση των απαραίτητων συνθηκών, που θα επιτρέψουν να συνεχιστεί απρόσκοπτα η ροή του παγκοσμίου μεταφορικού έργου, την οποία σήμερα κατά 90% εξυπηρετεί η Εμπορική Ναυτιλία!
Στον σύντομο χαιρετισμό του, ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, ανέφερε μεταξύ άλλων:
«H θάλασσα συνεχίζει ακόμη να κυλάει ανόθευτη στο αίμα των Ελλήνων σε δύσκολες εποχές, με την πανδημία να πλήττει τη ναυτιλία και τους ανθρώπους της, τους ναυτικούς μας άνδρες και γυναίκες αλλά και τους ανθρώπους που τους εξυπηρετούμε από τα γραφεία μας τα κεντρικά.
Προς χάρη των ναυτικών, θα πρέπει να ενώσουμε τις προσπάθειές μας, ώστε η επιστροφή στην κανονικότητα να μην αργήσει για αυτούς και τις οικογένειές τους.
Οι ναυτικοί αντιμετωπίζουν προβλήματα τόσο στο να μπαρκάρουν όσο και να επιστρέψουν σπίτια τους. Θέλουν και δεν μπορούν.
Οφείλουμε να στηρίξουμε τους ναυτικούς που περνάνε δύσκολα. Προς τιμή της, η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα, εγκαίρως ύψωσε της φωνής της για τους κινδύνους που ελλοχεύουν με το ξέσπασμα της πανδημίας. Διεθνείς κυβερνητικοί και μη οργανισμοί αλλά και η Ένωσή μας, ανέδειξαν την αδυναμία αλλαγής των πληρωμάτων.
Στην Μεγάλη Βρετανία συγκλήθηκε συνάντηση κορυφής, στην οποία μετείχαν υπουργοί μεταφορών από 13 χώρες όπου βρίσκονται τα πιο σημαντικά λιμάνια και αεροδρόμια από όπου διέρχεται σημαντικός αριθμός ναυτικών και δεσμεύτηκαν για την άμεση επίλυση του προβλήματος.
Εύχομαι, η συλλογική τους προσπάθεια να αποδώσει σύντομα καρπούς, ώστε οι ναυτικοί να μπορέσουν πάλι να απολαμβάνουν την προστασία και τα προνόμια που δικαιούνται.
Μια άλλη εξίσου σοβαρή πλευρά του προβλήματος που αντιμετωπίζουμε είναι, ο κίνδυνος να αποθαρρυνθούν οι νέοι βλέποντας τον απάνθρωπο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι ναυτικοί μας μέσα σε αυτή την κρίση.
Οι νέοι μας, που τόσα πολλά χρόνια προσπαθούμε να τους φέρουμε στη θάλασσα, θα χάσουν το κουράγιο βλέποντας αυτή τη συμπεριφορά.
Ό,τι και να συμβεί οι ναυτικοί μας είναι αυτοί που κρατάνε τη ναυτιλία όρθια. Ευχόμαστε, να μην αρχίσει το ξήλωμα αυτού του ιστού στο παγκόσμιο εμπόριο και παγκόσμια οικονομία.
Αν γίνει αυτό τα φορτία θα πάψουν να μεταφέρονται, οι πρώτες ύλες δεν θα επαρκούν ,βιομηχανίες θα κλείσουν, θέσεις εργασίας θα συνεχίσουν να χάνονται και όλα αυτά επειδή οι κυβερνήσεις ολιγωρούν να πάρουν μέτρα που θα διευκολύνουν την κίνηση των ναυτικών από και προς τα πλοία!
Είμαι βέβαιος ότι θα συνταχθείτε μαζί μου στο κάλεσμα σε μία κοινή προσπάθεια με κυβερνήσεις, με Αρχές, με παράγοντες, ώστε να συνειδητοποιήσουν ότι με την άδικη από μέρους τους μεταχείριση των ναυτικών όχι μόνο πλήττουν μία κατηγορία συνανθρώπων μας που επιτελούν ένα λειτούργημα μοναδικό στον κόσμο αλλά υποσκάπτουν τα ίδια θεμέλια των κοινωνιών τους. Έχουμε δρόμο πολύ να διανύσουμε. Ακούστε τη φωνή των ναυτικών που γίνεται φωνή όλων μας!»…
Ο πρόεδρος της ΤΕΝ, Νίκος Π. Τσάκος, ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Βασική απαίτηση της ναυτιλιακής κοινότητας είναι να ενταχθούν oι ναυτικοί στην κατηγορία εργαζομένων πρώτης γραμμής, έχοντας την ίδια μεταχείριση δικαιώματα και αναγνώριση με αντίστοιχους εργαζομένους σε άλλους κλάδους μεταφορών , αεροπορικές και οδικές.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι 13 χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα έχουν συνυπογράψει συμφωνία για λήψη μέτρων προς επίλυση του προβλήματος της αλλαγής των πληρωμάτων στα λιμάνια τους. Είναι το πρώτο βήμα. Πρέπει να ληφθούν μέτρα απ’ όλες τις παράκτιες χώρες που να διευκολύνουν τη μετακίνηση των ταλαιπωρούμενων ναυτικών, αίροντας τους περιορισμούς και τις γραφειοκρατικές προϋποθέσεις, που τελικά, πολλές φορές, καθιστούν την αλλαγή πληρωμάτων αδύνατη.
Οι ναυτικοί δεν μπορούν να παραμένουν στα πλοία επ’ άπειρον. Η κατάσταση επάνω στα πλοία, όπως έχει διαμορφωθεί, έχει ήδη σοβαρό και θα έχει σοβαρότερο αντίκτυπο στη διακίνηση των αγαθών ειδικά σε αυτή την εποχή κρίσης και οικονομικής αβεβαιότητας».
Ο γενικός διευθυντής του Ομίλου, Χάρης Χατζημιχαήλ, μεταξύ άλλων είπε:
«Τη ναυτιλία υπηρετούν σήμερα 1.700.000 ναυτικοί με συνήθεις συμβάσεις εργασίας από 4-6 μήνες. Οι μισοί βρίσκονται στα πλοία και οι άλλοι μισοί παραμένουν άνεργοι στην ξηρά εν αναμονή εργασίας. Λόγω της πανδημίας, η παραμονή των περισσότερων ναυτικών στα πλοία έχει υπερβεί κατά πολύ το συμβατικό όριο. Αυτό προκαλεί ανθρωπιστική κρίση. Το πρόβλημα αυτό αποτελεί το σημαντικότερο θέμα συζήτησης διεθνώς. Σε όλους του ναυτιλιακούς οργανισμούς και ενώσεις. Η ναυτιλία κινδυνεύει, εάν δεν υπάρξει άμεση λύση. Θα δημιουργηθεί μία κατάσταση άνευ προηγουμένου, που θα επηρεάσει τις παγκόσμιες συναλλαγές με ολέθρια δυστυχώς αποτελέσματα.
Είναι ένα ζήτημα που δεν μπορούμε να επιλύσουμε χωρίς την ουσιαστική συνδρομή των εθνικών κυβερνήσεων παγκοσμίως, Ο Όμιλος Τσάκου κάνει ό,τι μπορεί, αλλά οι κυβερνήσεις είναι εκείνες που μπορούν και πρέπει να λάβουν μέτρα σε λιμάνια και αεροδρόμια»…
Είναι ένα ζήτημα που δεν μπορούμε να επιλύσουμε χωρίς την ουσιαστική συνδρομή των εθνικών κυβερνήσεων παγκοσμίως, Ο Όμιλος Τσάκου κάνει ό,τι μπορεί, αλλά οι κυβερνήσεις είναι εκείνες που μπορούν και πρέπει να λάβουν μέτρα σε λιμάνια και αεροδρόμια.»…
Σημαντική και καίρια ήταν η παρέμβαση που έκανε ο επίτιμος γενιγκός Γραμματέας του ΙΜΟ, Ευθύμιος Μητρόπουλος, πρόεδρος του Ιδρύματος “Μαρία Τσάκος”, ο οποίος -αφού είχε προηγουμένως συνομιλήσει με τον νυν γ.γ. Κιτάκ Λιμ –αναφέρθηκε στις προσπάθειες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για τη διαχείριση της κρίσης που προκάλεσε η πανδημία και ειδικά για τα προβλήματα στην αλλαγή πληρωμάτων, σε μία εποχή που δυστυχώς λόγω του κορωνοϊού έχει ανασταλεί το πρόγραμμα εργασίας του Οργανισμού.
Στην παρέμβασή του ο κ. Μητρόπουλος, αναφέρθηκε στον πρωταγωνιστικό ρόλο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) να ευασθητοποιήσει όσο το δυνατό περισσότερους αρμόδιους φορείς (κυβερνήσεις, αρχές και παράγοντες) να κάνουν χρήση των δύο πρωτοκόλλων (ναυτολόγησης και επαναπατρισμού ναυτικών) που εξεπόνησε σε συνεργασία με την ITF και στην οποία μετείχαν στελέχη του Ομίλου, ξεκινώντας από την αδήριτη ανάγκη να αναγνωρισθούν οι ναυτικοί σαν key workers. Τόνισε: «Σαν τέτοια άτομα του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα, ορίζονται πρόσωπα που προσφέρουν ουσιώδεις υπηρεσίες και, γι’ αυτόν ειδικά το λόγο, θα πρέπει να μπορούν να επιτελούν το έργο τους χωρίς περιορισμούς (restrictions). Στην περίπτωση των ναυτικών, διευκρίνισε, αυτό αφορά στην προσφορά των υπηρεσιών τους χωρίς χρονοβόρους και ψυχοφθόρους περιορισμούς τόσο ως προς τη ναυτολόγηση όσο και ως προς τον επαναπατρισμό τους».
Παρά τις προσπάθειες σημαινόντων προσωπικοτήτων (από τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, τον πάπα Φραγκίσκο, τους γενικούς γραμματείς ΙΜΟ, ICAO, ILO και WHO) και κυβερνήσεων, μεταξύ των οποίων και η ελληνική, να τύχει ευρείας εφαρμογής παγκοσμίως η χωρίς περιορισμούς πτυχή του όρου “key workers”, αυτό δεν έχει ακόμα επιτευχθεί με συνέπεια να παρατείνονται, επαυξανόμενα, τα προβλήματα αλλαγής πληρωμάτων, τα οποία δοκιμάζουν τις αντοχές, την υγεία και την ψυχική γαλήνη και ισορροπία των ναυτικών.
Ο κ. Μητρόπουλος κατέληξε προτείνοντας στους παρευρισκομένους αντιπροσώπους των ΜΜΕ να χρησιμοποιήσουν την επιρροή τους στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης ώστε να δοθεί ταχεία λύση στα προβλημάτα που ταλανίζουν τους ναυτικούς όλου του κόσμου συνεπεία του κορωνοϊού.