Ημερίδα στο Δημοτικό Θέατρο για τη συνεισφορά της ελληνικής ναυτιλίας στις τοπικές κοινωνίες
Βράβευση Μαρινάκη
|> Πραγματοποιήθηκε σήμερα στο φουαγιέ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, η ημερίδα με θέμα: «Η συνεισφορά της Ελληνικής Ναυτιλίας στις τοπικές κοινωνίες», που διοργάνωσε η Ένωση Νέων Αυτοδιοικητικών Ελλάδος. Κατά τη διάρκεια της ημερίδας απονεμήθηκε τιμητικό βραβείο στον Βαγγέλη Μαρινάκη για τη συνεισφορά του στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στον Δήμο Πειραιά.
Στην ημερίδα απηύθυνε χαιρετισμό ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, η δήμαρχος Μάνδρας – Ειδυλλίας Ιωάννα Κριεκούκη, ενώ ομιλητές ήταν ο Άγγελος Κότιος, πρύτανης του Πανεπιστημίου Πειραιά, ο Βασίλης Κορκίδης πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας και του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά και η Ειρήνη Νταϊφά, εντεταλμένη δημοτική σύμβουλος Πολιτισμού και πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιά.
Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, στον χαιρετισμό του, τόνισε μεταξύ άλλων, πως είναι εξαιρετικά σημαντικό να ασχολούνται με την αυτοδιοίκηση νέοι άνθρωποι, χαρακτηρίζοντας την Ένωση Νέων Αυτοδιοικητικών Ελλάδος, ως μια δραστήρια Ένωση. Επιπλέον επεσήμανε πως η αυτοδιοίκηση προσφέρει πολλά στη χώρα και προσπαθεί να λύσει προβλήματα εκεί που δεν μπορεί παρέμβει το κράτος. Ο δήμαρχος Πειραιά, υπογράμμισε πως είναι καλό τα κόμματα να μην παίζουν κυρίαρχο και πρωταγωνιστικό ρόλο στην αυτοδιοίκηση, ασχέτως αν ο καθένας έχει προσωπικό πολιτικό στίγμα. Αναφερόμενος στη ναυτιλία επεσήμανε πως παίζει σημαντικό ρόλο στην ελληνική οικονομία και στην τοπική οικονομία, λέγοντας χαρακτηριστικά πως το μέλλον του Πειραιά κοιτάζει στη θάλασσα. Ο κ. Μώραλης αναφέρθηκε επίσης στο ναυτιλιακό cluster και στη συνεργασία της δημοτικής αρχής με τους φορείς της πόλης, προκειμένου ο Πειραιάς να αναπτυχθεί μέσα από τη θάλασσα και μέσα από την ναυτιλιακή οικογένεια, μέσω ενός μακρόπνοου σχεδίου. Επιπλέον μίλησε για τις ενέργειες του Δήμου ως προς την ανάδειξη της γαλάζιας οικονομίας και τα πολλαπλά οφέλη της. Αναφερόμενος στο τιμώμενο πρόσωπο της εκδήλωσης κ. Βαγγέλη Μαρινάκη, υπογράμμισε: «Είναι ιδιαίτερη χαρά για εμένα ως Δήμαρχος της πόλης να βραβεύεται ο κ. Βαγγέλης Μαρινάκης. Η προσφορά του στον Πειραιά, είναι σπουδαία», τόνισε ο κ. Μώραλης, υπογραμμίζοντας ότι ο κ. Μαρινάκης τα τελευταία χρόνια αλλά και παλαιότερα, έχει σημαντική και ορατή συνεισφορά, βοηθώντας παράλληλα συνανθρώπους μας που έχουν ανάγκη. «Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος που ο πρώτος δημοτικός σύμβουλος μέχρι πρότινος, ο πρώτος σε σταυρούς δημοτικός σύμβουλος της πόλης, ο ιδιοκτήτης του Ολυμπιακού προσφέρει στην πόλη και βραβεύεται από τους νέους αυτοδιοικητικούς», επεσήμανε ο δήμαρχος Πειραιά.
Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πειραιά Άγγελος Κότιος, επεσήμανε μεταξύ άλλων, ότι το καράβι και το λιμάνι είναι ο πυρήνας της ναυτιλίας. Το λιμάνι – σημείωσε – έχει πολυσχιδείς, πολυεπίπεδες και διαφορετικές επιδράσεις. Για τον Πειραιά τόνισε ότι οι επιπτώσεις της ναυτιλίας είναι πολλαπλές: στην πολεοδομική οργάνωση, στις χρήσεις γης, στα περιβαλλοντικά ζητήματα, στις υποδομές, στους μεταποιητικούς κυρίως κλάδους που προσελκύονται, στη ναυπηγική. Χαρακτήρισε τις σχέσεις ναυτιλίας – πόλης, ναυτιλίας – τοπικής κοινωνίας ως σχέσεις αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης με θετικό πρόσημο μέχρι την μεταπολεμική περίοδο. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα χρόνια της ύφεσης και της αποβιομηχάνισης του Πειραιά και κατέληξε ότι τα τελευταία 10 με 15 χρόνια υπάρχει αντιστροφή της υφεσιακής πορείας του λιμανιού και της τοπικής κοινωνίας με αποτέλεσμα να αναδύονται νέοι κλάδοι.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, είπε: Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός πως, στην κορυφή του κόσμου βρίσκεται σταθερά η ελληνική ναυτιλία. Ο ελληνόκτητος στόλος αποτιμάται στα 99,82 δισ. $, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση στον κόσμο. Κεντρικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλιακή σκακιέρα συνεχίζει να παίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία της χώρας μας, καθώς η Ελλάδα είναι πρώτη δύναμη στα bulkers και στα δεξαμενόπλοια, δεύτερη στα πλοία μεταφοράς LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου), τρίτη στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τέταρτη στα πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG). Πενήντα Έλληνες εφοπλιστές, μεταξύ των οποίων, βεβαίως, σε περίοπτη θέση και ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ο οποίος τιμάται σήμερα και για τη σημαντική συνεισφορά του στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και τον Δήμο Πειραιά, αποτελούν, σύμφωνα με τη “Vessels Value”, τους εφοπλιστές με τη μεγαλύτερη αξία στόλου. Η ελληνική εμπορική ναυτιλία, συντηρεί στο λιμάνι του Πειραιά, περίπου 1.400 εταιρείες, οπότε διαδραματίζει πλέον σημαντικό ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας, προσφέροντας ταυτόχρονα σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας.
Το αυξημένο ενδιαφέρον νέων επενδύσεων στον Πειραιά οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας και το επιβλητικό μέγεθος του ελληνόκτητου στόλου, ο οποίος ελέγχει τα περισσότερα πλοία και διαθέτει την μεγαλύτερη χωρητικότητα μεταφοράς φορτίου παγκοσμίως (σχεδόν το 20% του παγκόσμιου στόλου σε DWT). Η Ελλάδα, κατέχοντας την πρώτη θέση στην εμπορική ναυτιλία παγκοσμίως, με 4.727 πλοία χωρητικότητας DW 365 εκατομμυρίων τόνων, προσελκύει ναυπηγεία, κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού, επενδυτές και άλλες ναυτιλιακές υπηρεσίες, με απώτερο στόχο την ανάπτυξη. Την ίδια στιγμή, ο μεγάλος αριθμός ελληνικών παραγγελιών για ναυπηγήσεις πλοίων συνεχίζει να προσελκύει το ενδιαφέρον της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, ενώ ενεργοποιεί και αυξάνει τη Ναυπηγοεπισκευή, τόσο στη ζώνη του Περάματος, όσο και στην Ελευσίνα, τη Σύρο και τη Χαλκίδα. Πολλοί, θεωρούν, κατά τη γνώμη μου, αφελώς, τον κλάδο της Ναυτιλίας, κάτι, που δεν τους αφορά, αν δεν εμπλέκονται άμεσα οι ίδιοι. Το χειρότερο δε είναι πως, θεωρούν ότι από την ύπαρξη της ελληνικής Ναυτιλίας επωφελούνται μόνο οι εφοπλιστές. Αρκετοί, είναι αυτοί, που δεν κατανοούν τον βαρύνοντα ρόλο της στην σύγχρονη Οικονομία. Δυστυχώς, προσεγγίζουν την ελληνική Ναυτιλία με έναν άκρως επιφανειακό και εντελώς πρόχειρο τρόπο αποδεχόμενοι απλοϊκούς μύθους.
Η ελληνική Ναυτιλία είναι ταυτόσημη με τα πλοία, αλλά κυρίως είναι οι άνθρωποι που τα διαχειρίζονται και στη στεριά και στη θάλασσα. Είναι οι άνθρωποι, που κατασκευάζουν πλοία, δημιουργούν και διοικούν εμπορικούς στόλους στη στεριά και οι άνθρωποι που τα ταξιδεύουν στις θάλασσες. Χωρίς τους πρώτους, δεν θα υπήρχαν η κατασκευή, οι τεχνολογίες, οι σχεδιασμοί και η διοίκηση των εμπορικών στόλων. Χωρίς τους δεύτερους, δεν θα γίνονταν οι μεταφορές της θάλασσας. Όλοι μαζί συγκροτούν έναν τεράστιο διεθνή οικονομικό κλάδο, που επηρεάζει πλήρως το παγκόσμιο Εμπόριο και την παγκόσμια Οικονομία. Όσοι νομίζουν πως, αν χαθούν π.χ. τα ελληνόκτητα πλοία θα καταστραφούν μόνο οι εφοπλιστές πλανώνται «πλάνη οικτρά». Θα καταστραφεί το ελληνικό Α.Ε.Π. γύρω στα 12-15 δις δολάρια ετησίως! Πρόκειται για χρήματα που προέρχονται από τη Ναυτιλία και εισέρχονται ή ανακυκλώνονται στην ελληνική οικονομία ! Σήμερα, γύρω στους 250 χιλιάδες Έλληνες ζουν από τη Ναυτιλία και τα επαγγέλματα, που διαμορφώνονται γύρω από αυτήν. Όλοι αυτοί θα βρεθούν στον «αέρα» συμπαρασύροντας στον κατήφορο αρκετές ακόμα εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένων, που ζουν από τη συνεισφορά όλων αυτών στην ελληνική οικονομία.
Η ελληνική εμπορική Ναυτιλία δεν υπάρχει μόνη της, αλλά συναγωνίζεται διεθνώς με άλλα 200 κράτη. Δεν ανταγωνίζεται στο εσωτερικό της χώρας σε ένα παρεμβατικό και ιδιόρρυθμα ελεγχόμενο οικονομικό περιβάλλον, όπου έχουν λόγο από δήμαρχοι μέχρι βουλευτές και υπουργοί και από λιμενάρχες μέχρι λιμενεργάτες. Αντιθέτως, το 85% της εμπορικής Ναυτιλίας κινείται σε ένα άκρως διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον και σε μία άκρως εξειδικευμένη και τεχνολογικά προηγμένη αγορά, λειτουργώντας μέσα σε πολύπλοκες οικονομικές συνθήκες και διαφορετικά νομικά καθεστώτα.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες και τα επιτελικά στελέχη τους – με βάση τις διεθνείς μελέτες που υπάρχουν – έχουν καταφέρει, παρά τον αυξημένο ανταγωνισμό από μεγάλες και αναδυόμενες οικονομικές δυνάμεις, όπως π.χ. η Κίνα – να πρωτεύσουν στο «μέγα της θαλάσσης κράτος», όπως αποκάλεσε το ναυτικό ο Θεμιστοκλής. Με βάση δε τις μελέτες που υπάρχουν, το μέλλον τους προβλέπεται ιδιαίτερα πρόσφορο για τα επόμενα χρόνια.
Ο Πειραιάς, εδώ και 200 χρόνια, συνδέθηκε και ακόμα συνδέεται στενά με τη Ναυτιλία. Όπου και να κοιτάξουμε γύρω μας βλέπουμε έργα και παρακαταθήκες αυτής της μακράς διαδρομής. Ακόμα και σήμερα, υπάρχουν δεκάδες σημαντικές ναυτιλιακές εταιρείες όλων των μεγεθών, που συμβάλλουν εμμέσως πλην σαφώς στην οικονομία της πόλης με πολλούς τρόπους (ναυτικούς, εργαζόμενους σε γραφεία, νομικούς, ναυλομεσίτες κ.λπ). Υπολογίζεται πως, σήμερα υπάρχουν περίπου 650 ναυτιλιακά γραφεία, ενώ υπάρχουν άλλες 800 περίπου εταιρείες (νομικοί, τροφοδότες, ναυπηγοεπισκευαστές, τεχνικοί, ναυλομεσίτες κ.λπ.) που έχουν σχέση με τη ναυτιλία γύρω τους. Για τη συνολική συνεισφορά της ελληνικής ναυτιλίας στο ελληνικό Α.Ε.Π. και την ελληνική κοινωνία είναι επιτέλους καιρός, σε αυτό τον τόπο, να πάψουμε να μιλάμε με συνθήματα και μύθους και να μιλήσουμε με στοιχεία, που δεν αμφισβητούνται
Ο πρόεδρος της Ένωσης Νέων Αυτοδιοικητικών Ελλάδος Νεκτάριος Καλαντζής κατά τη διάρκεια της απονομής τιμητικής πλακέτας στον κ. Βαγγέλη Μαρινάκη ανέφερε ότι υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να ασχοληθούν με τα κοινά και υπάρχουν σε κάθε τοπική κοινωνία. Αρκεί να εντοπιστούν και να βρεθούν, όχι μόνο νέοι ηλικιακά, αλλά νέοι στα κοινά, διευκρινίζοντας ότι το νέο πάντα δεν είναι απαραίτητα το ηλικιακό αλλά νέο είναι και το «φρέσκο».
Αναφερόμενος στο πως ελήφθη η απόφαση για την εκδήλωση στον Πειραιά είπε ότι όλοι συμφώνησαν ότι πρέπει να γίνει κάτι για τη ναυτιλία και ταυτόχρονα αναζητήθηκε ποιος είναι ο πιο σημαντικός άνθρωπος που να είναι και αυτοδιοικητικός και κατέληξαν στον κ. Βαγγέλη Μαρινάκη, τον οποίο ομόφωνα ανακήρυξαν επίτιμο μέλος. Καταλήγοντας ο κ. Καλαντζής σημείωσε: «μιας και θεωρούμε ότι ο ευεργετισμός υπάρχει στην πόλη του Πειραιά και με την εκκλησία και με την πλατεία Αλεξάνδρας και με διάφορες άλλες δράσεις που γίνονται και δεν τις ξέρει ο κόσμος, πιστεύω ότι ο κύριος Μαρινάκης, δεν θα είμαι υπερβολικός αν πω, ότι είναι ο σύγχρονος Αβέρωφ, ο σύγχρονος Τοσίτσας και ο σύγχρονος Ζάππας».
Τέλος, ο Βαγγέλης Μαρινάκης, τόνισε στην ομιλία του: Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τα καλά σας λόγια και για ό,τι έχετε κάνει σήμερα εδώ. Για εμένα είναι πάρα πολύ σημαντικό, όσον αφορά την ελληνική ναυτιλία και όσα ακούσατε από τον κ. Κορκίδη και την κα Νταϊφά πριν, να πω το εξής: To πιο σημαντικό, εκτός από την προσφορά της ελληνικής ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, είναι να δούμε πώς έχει φτάσει η χώρα μας σήμερα σε αυτή την οικονομική κατάσταση και σε αυτή την κρίση. Δεν είναι μόνο οικονομική, είναι κρίση ηθική, κρίση πολιτική, κρίση σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής. Σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία λοιπόν, είναι πολύ σημαντικό να σταθούμε στη νοοτροπία που έχουν οι άνθρωποι οι οποίοι ασχολούνται με αυτή, από την πρώτη στιγμή που μπαίνουν να τρέξουν σε αυτό το στίβο. Τι εννοώ: από την αρχή έχεις να αντιμετωπίσεις μεγαθήρια και γι’ αυτό θα πρέπει να τρέξεις, θα πρέπει να τρέξεις πιο γρήγορα, θα πρέπει να τρέχεις συνέχεια. Θα πρέπει να εργάζεσαι σκληρά γιατί έχεις στο μυαλό σου ότι ο μόνος που μπορεί να σε βοηθήσει είναι ο ίδιος σου ο εαυτός. Δηλαδή δεν υπάρχει το φαινόμενο να πάρει κάποιος πολιτικός τηλέφωνο, να κάνει οποιοδήποτε ρουσφέτι ένας βουλευτής ή να γράψει ένας δημοσιογράφος κάτι, όλα αυτά δηλαδή που έχουμε συνηθίσει στην Ελλάδα και μας έχουν φέρει σε αυτό το σημερινό χαμηλό επίπεδο. Είναι λοιπόν σημαντικό για τα νέα παιδιά, όταν τελειώνουν τις σπουδές τους ή όταν αποφασίζουν τέλος πάντων να δουλέψουν, να ξέρουν ότι ο εαυτός τους και μόνο θα τους βοηθήσει. Να μην περιμένουν από κανέναν τίποτα, παρά μόνο από τον εαυτό τους.
Είναι πολύ σημαντικό να μεγαλώσουν τα παιδιά μας με αυτές τις αρχές, γιατί όταν μεγαλώνεις έτσι, πάντα πας για κάτι καλύτερο και δεν βοηθάς μόνο τον εαυτό σου ή τη δουλειά σου, βοηθάς και τη γειτονιά σου, βοηθάς και τον συνάνθρωπό σου, βοηθάς την κοινωνία. Λέμε εμείς στη ναυτιλία ότι έχουμε να κάνουμε με το εξωτερικό, δεν έχουμε να κάνουμε με την ελληνική κυβέρνηση, δεν έχουμε να κάνουμε με το δημόσιο. Όλα αυτά είναι σωστά. Αλλά είμαστε πολύ τυχεροί που έχουμε γεννηθεί, έχουμε μεγαλώσει στην Ελλάδα και η Ελλάδα μας προσφέρει μια σταθερή βάση για να μεγαλουργήσουμε. Άρα λοιπόν αυτό πρέπει να το εκτιμούμε, πρέπει να βοηθάμε και τους συνανθρώπους μας όταν έχουν ανάγκη γιατί πρόκειται για το περιβάλλον στο οποίο ζούμε, εργαζόμαστε και μας βοηθάει στην καθημερινότητά μας. Γι αυτό λοιπόν κυρία Δήμαρχε Μάνδρας, δεν πρέπει να μας ευχαριστείτε, δεν κάνουμε κάτι για το οποίο έχουμε ανάγκη να ακούσουμε ένα ευχαριστώ ή να το διαφημίσουμε. Είναι ηθική μας υποχρέωση κι αυτό πρέπει να το βάλουν καλά όλοι στο μυαλό τους και να προσφέρουν χωρίς να περιμένουν ανταλλάγματα. Αυτό είναι ακόμα πιο σημαντικό. Άλλωστε, όταν είσαι σε ένα περιβάλλον το οποίο ζει μέσα σε μια μεγάλη κρίση, δεν έχει κανένα νόημα να μεγαλουργείς εσύ και ο διπλανός σου να υποφέρει. Πρέπει όλοι μαζί να μπορέσουμε να μεγαλουργήσουμε. Νομίζω ότι αυτό είναι πολύ σημαντικό. Και θα ήθελα να προσθέσω πως βλέπουμε ανθρώπους δημιουργικούς, οι οποίοι έχουν τη δουλειά τους και μπορεί να μην έχουν χρόνο να ασχοληθούν με τα κοινά, αλλά αυτό είναι πραγματικά αμαρτία στην περίπτωση του Πειραιά όταν μιλάμε για ένα Διεθνές Ναυτιλιακό Κέντρο. Το είδαμε αυτό, όταν φτιάχναμε το ψηφοδέλτιο του «Πειραιά Νικητή». Χτυπήσαμε πολλές πόρτες, υπήρξαν άνθρωποι που ήθελαν ειλικρινά να βοηθήσουν αλλά δεν είχαν το χρόνο. Αυτό ισχύει όχι μόνο για τα ψηφοδέλτια του Δήμου, αλλά και για τα ψηφοδέλτια στις εθνικές εκλογές και για τα ευρωψηφοδέλτια, όπου θα πρέπει να κάνουμε ένα κάλεσμα, γιατί υπάρχουν πάρα πολύ καλά στελέχη στον Πειραιά, άνθρωποι οι οποίοι μπορούν να βοηθήσουν είτε στην κεντρική πολιτική σκηνή, είτε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Η πόλη τους χρειάζεται όλους. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.