Αξιοσημείωτη παρέμβαση Κορκίδη στο συνέδριο της “Ναυτεμπορικής”
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και του ΕΒΕ., Βασίλης Κορκίδης συμμετείχε στο 1ο Συνέδριο Επιχειρηματικότητας της Ναυτεμπορικής με θέμα: «Επιχειρώντας στο μέλλον, 2015-2020», που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Μέγαρο Μουσικής. Στο Συνέδριο συμμετείχαν επίσης εκπρόσωποι της κυβέρνησης και των αρμόδιων θεσμικών φορέων, Έλληνες επιχειρηματίες, ανώτατα στελέχη παραδοσιακών και νέων, καινοτόμων επιχειρήσεων και πρωτοπόροι start uppers. Στόχος της διοργάνωσης ήταν να γίνει ένας γόνιμος και δημιουργικός διάλογος μεταξύ των ανθρώπων του “επιχειρείν” αλλά και όλων των εμπλεκόμενων θεσμικών φορέων σχετικά με την υγιή, καινοτόμο και εξωστρεφή επιχειρηματικότητα προκειμένου να αξιολογηθεί το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο αυτής και να καταγραφούν οι θεσμικές πρωτοβουλίες που πρέπει να αναληφθούν για τη στήριξη και την ενίσχυσή της.
Προσερχόμενος στο Συνέδριο ο πρόεδρος της Ε.Σ.Ε.Ε. και του Ε.Β.Ε.Π. Βασίλης Κορκίδης δήλωσε: «Η αντιμετώπιση της έλλειψης ρευστότητας που χρειάζεται να γίνει με σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας μας. Σήμερα η πρωτοβουλία αυτή της Ναυτεμπορικής μας δίνει την ευκαιρία να συζητήσουμε πολλά και χρήσιμα γύρω από την επιχειρηματικότητα, την καινοτομία, την ανταγωνιστικότητα και βεβαίως για το μεγάλο ζήτημα της ρευστότητας. Εύχομαι καλή επιτυχία στους διοργανωτές και μια εποικοδομητική συζήτηση για όλους».
Και κατά την ομιλία του με θέμα: «Ρευστότητα με “μικροδάνεια” στην αγορά, μέσω Αναπτυξιακής Τράπεζας Μ.μ.Ε.- SMEs Microbank», ανέπτυξε την πρόταση της ΕΣΕΕ προς την κυβέρνηση για τη δημιουργία Αναπτυξιακής Τράπεζας ΜμΕ με την αξιοποίηση των υφιστάμενων δομών.
Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Κορκίδη, έχει ως εξής:
«Κυρίες και κύριοι,
Κατ’ αρχάς, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους διοργανωτές του πρώτου Συνεδρίου Επιχειρηματικότητας της «Ναυτεμπορικής» για την τιμητική αυτή πρόσκληση. Σήμερα βρίσκονται εδώ όλοι όσοι ασχολούνται με την επιχειρηματικότητα. Μας δίνεται η ευκαιρία να ανταλλάξουμε ενδιαφέρουσες απόψεις και να συζητήσουμε προτάσεις σχετικά με ένα ζήτημα κεφαλαιώδους σημασίας για εμάς, τους ανθρώπους του «επιχειρείν», αυτό της ρευστότητας, αλλά και των τρόπων, που θα αντιμετωπίσουμε την έλλειψή της.
Θα ήθελα να ξεκινήσω, με μία κοινή παραδοχή. Καμία χώρα, δεν μπορεί να έχει μέλλον και προοπτική, ακόμα και στο πλαίσιο ενός έντιμου συμβιβασμού, χωρίς ισχυρές, βιώσιμες επιχειρήσεις, που τολμούν να μετατρέπουν καινοτόμες ιδέες σε προστιθέμενη αξία, σε εισόδημα για τους εργαζομένους τους, σε νέες θέσεις εργασίας, σε οξυγόνο και δύναμη ανάπτυξης για την τοπική και εθνική μας Οικονομία και εν τέλει σε εθνικό πλούτο, αλλά και μέρισμα για ολόκληρη την ελληνική κοινωνία! Βέβαια, για να κατορθώσουν όλα τα παραπάνω, πρέπει να ενισχυθούν με σύγχρονα, χρηματοδοτικά εργαλεία, τα οποία θα αποτελέσουν ισχυρά όπλα στη φαρέτρα τους και μια γερή ένεση στην ολοένα συρρικνούμενη ρευστότητά τους. Δεν μπορεί να αναβληθεί, ούτε ένα λεπτό παραπάνω! Δεν επιδέχεται καμία αμφισβήτηση! Αποτελεί πάγιο αίτημα και διεκδίκηση επιβίωσης του επιχειρηματικού κόσμου, καθώς επίσης και επιτακτική ανάγκη, μέσα στο ζοφερό επιχειρηματικό περιβάλλον, στο οποίο δραστηριοποιούμαστε την τελευταία εξαετία της πρωτόγνωρης ύφεσης. Δεν χρειάζεται, να σας το περιγράψω! Άλλωστε, το βιώνουμε όλοι μας καθημερινά!
Αρκεί, να αναφέρω ότι:
Το Μάρτιο του 2015, o ετήσιος ρυθμός μεταβολής της συνολικής χρηματοδότησης του εγχώριου ιδιωτικού τομέα παρέμεινε αμετάβλητος στο -2,5%, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, ενώ η μηνιαία καθαρή ροή της συνολικής χρηματοδότησης προς τον εγχώριο ιδιωτικό τομέα ήταν αρνητική κατά 639 εκατ. ευρώ.
Πιο αποκαλυπτικά είναι τα συνολικά στοιχεία για τη δεινή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ελληνική οικονομία, η οποία, από το 2010, έχανε κατά μέσο όρο 22,8 εκατ. ευρώ από το Α.Ε.Π. της, έβαζαν λουκέτο 59 επιχειρήσεις και χανόντουσαν 613 θέσεις εργασίας, κάθε 24ωρο.
Είναι ενδεικτικό πως, το Α.Ε.Π. μειώθηκε την περίοδο 2009-2014 κατά 24,6% και την περίοδο 2010-2014 κατά 20,8%.
Οι άνεργοι από 604,6 χιλιάδες τον Απρίλιο του 2010, αυξήθηκαν μέσα στην πενταετία αναφοράς, έως και στο 1,34 εκατομμύριο, δηλαδή υπερδιπλασιάσθηκαν.
Με αυτές τις πρωτόγνωρες οικονομικές θυσίες, οι οποίες επέφεραν τεκτονικές αλλαγές στο ελληνικό πολιτικό σύστημα, η ελληνική οικονομία πέτυχε να μειώσει το δημοσιονομικό της έλλειμμα από το 15,6% του Α.Ε.Π. το 2009 στο 3,5% του Α.Ε.Π. το 2014.
Αλλά δεν συνέβη το ίδιο και με το χρέος. Το δημόσιο χρέος από 129,7% του ΑΕΠ το 2009 έφτασε το 177,1% του ΑΕΠ το 2014.
Μετά από την πολύχρονη αυτή προσαρμογή επετεύχθη εξισορρόπηση στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, χωρίς, ωστόσο, η «στατιστική» ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας της χώρας, να αποτυπώνεται εμφανώς στην πραγματική οικονομία και ειδικά στις εξαγωγές μας.
Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών από έλλειμμα 11,2% του Α.Ε.Π. το 2009, μειώθηκε στο 10,1% του Α.Ε.Π. το 2010, στο 9,9% του Α.Ε.Π. το 2011, στο 2,4% του Α.Ε.Π. το 2012 και κατέστη πλεονασματικό κατά 0,6% του Α.Ε.Π. το 2013 και κατά 0,9% του Α.Ε.Π. το 2014.
Τέλος, ειδική αναφορά χρειάζεται να γίνει στον κλάδο του εμπορίου στον οποίο από το 2009 καταγράφεται πολύ μεγάλη πτώση του κύκλου εργασιών σε όλες τις συνιστώσες του (λιανικό -26,2%, χονδρικό -37,1% και αυτοκίνητα -61,9%).
Κυρίες και κύριοι,
Με γνώμονα και τα όσα προαναφέρθηκαν, πιστεύω βαθύτατα ότι, βασική προϋπόθεση για την ανάκαμψη της οικονομίας μας είναι να σπάσει ο κύκλος της υποχρηματοδότησης και της αποεπένδυσης. Η επίτευξη του εθνικού στόχου για μία αμοιβαία επωφελή συμφωνία με τους εταίρους μας και η επιβεβαίωση του ευρωπαϊκού προσανατολισμού μας, σίγουρα θα συνδράμουν στην επανεκκίνησή της, θέτοντας τη χώρα σε τροχιά σταθερής ανάπτυξης. Σήμερα, χρειαζόμαστε άμεσα 25 δις ευρώ για την επανεκκίνηση της εθνικής μας οικονομίας. Οφείλουμε επομένως να συνειδητοποιήσουμε, πως ο χρόνος μετρά πλέον αντίστροφα. Δηλαδή, όσο καθυστερεί η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές μας, προκειμένου να οδηγηθούμε στην επίτευξη της συμφωνίας, τόσο η οικονομία μας θα βυθίζεται σε έναν νέο κύκλο ύφεσης.
Στην κατεύθυνση της αναθέρμανσης της οικονομίας, είμαι βέβαιος πως, μπορούν να βοηθήσουν η ποσοτική χαλάρωση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων, η πτώση των τιμών πετρελαίου και η υποχώρηση του ευρώ. Στην ανάπτυξη μπορεί, επίσης, να οδηγηθεί η χώρα μέσα από στοχευμένες ενέργειες βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ώστε να υπάρξει σταθεροποίηση της κατανάλωσης και να διαμορφωθούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις για αύξηση της παραγωγικότητας και προσέλκυση νέων επενδύσεων.
Είναι θεμελιώδες, να διασφαλιστεί ένα νέο σταθερό, κοινωνικά δίκαιο και αξιόπιστο φορολογικό σύστημα, που θα είναι φιλικό προς την επιχειρηματικότητα και θα προβλέπει την εξάλειψη των έκτακτων φορολογικών μέτρων, προσαρμόζοντας τα φορολογικά βάρη στα πρότυπα των χωρών της Ευρωζώνης. Σε αυτό το πλαίσιο, ο εκσυγχρονισμός της φορολογικής διοίκησης είναι απαραίτητος, όπως και της δημόσιας διοίκησης, αλλά και του συστήματος απονομής της δικαιοσύνης. Επίσης, πρέπει να βελτιωθούν οι όροι χρηματοδότησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για να κατορθώσουν να δημιουργήσουν πλούτο και να ενισχύσουν και τα δημόσια ταμεία. Υπάρχουν ευρωπαϊκά προγράμματα και υπάρχει και η διαρκής πρόταση της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας για τη δημιουργία Αναπτυξιακής Τράπεζας Μ.μ.Ε.
Οι θεσμοθετημένοι φορείς των ΜμΕ χρειάζονται τη στήριξη της Ελληνικής Κυβέρνησης και τη συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και το Υπουργείο Οικονομικών που έχουν την αρμοδιότητα να επεξεργαστούν την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου με στόχο την ευκολότερη παροχή Μικρο-δανείων “micro financing” στα πρότυπα της Γαλλίας, Γερμανίας και Ισπανίας.
Πρόσφατα, στην Ισπανία, μετά από εντολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το Ταμείο Ευρωπαϊκών Επενδύσεων υπέγραψε, στις 27 Ιανουαρίου 2015, συμφωνία με τη Microbank– την κοινωνική τράπεζα της La Caixa – προκειμένου να διευκολυνθούν με δάνεια μέχρι 25.000 ευρώ, τουλάχιστον 400.000 πολύ μικρές επιχειρήσεις και αυτοαπασχολούμενοι επιχειρηματίες, που έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν. Ο αντίκτυπος είναι ουσιαστικός, καθώς κάθε ευρώ που επενδύεται σε μία εγγύηση δανείου επιτρέπει μέχρι και 30 ευρώ χρηματοδότηση προς Μ.μ.Ε.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι, το βασικό πρόβλημα το οποίο εντοπίζουμε είναι η απροθυμία των εμπορικών τραπεζών να διοχετεύσουν τους πόρους, που έχουν λάβει. Παράλληλα, καταγράφεται και αστοχία των δράσεων, αφού δεν λαμβάνουν υπόψη μια βασική αδυναμία της αγοράς, το γεγονός δηλαδή ότι, οι μικρές επιχειρήσεις δεν διαθέτουν εξασφαλίσεις, ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση στη ρευστότητα. Πιο συγκεκριμένα, με εξαίρεση τη νέα δράση εγγυοδοσίας του Ε.Τ.Ε.ΑΝ., που έχει σχεδιαστεί αλλά δεν εφαρμόζεται ακόμη, όλες οι υπόλοιπες δράσεις απαιτούν από τις επιχειρήσεις υπέρογκες εξασφαλίσεις. Είναι χαρακτηριστικό δε, ότι οι εμπορικές τράπεζες έχουν ήδη λάβει τους απαραίτητους πόρους, αλλά χωρίς υποχρέωση, να διευκολύνουν την πρόσβαση των μικρών επιχειρήσεων με πρακτικούς τρόπους.
Η πρόταση της Ε.Σ.Ε.Ε. επομένως είναι ρεαλιστική και απαντάει στις παραπάνω αδυναμίες και το σοβαρό πρόβλημα έλλειψης ρευστότητας. Πιο συγκεκριμένα, είμαστε πεπεισμένοι ότι η Συνεταιριστική Πίστη σε συνδυασμό με την Εθνική κάλυψη του δικτύου Εμπορικών Συλλόγων της Ε.Σ.Ε.Ε., της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε., των Επιμελητηρίων και της Ένωσης Συνεταιριστικών Τραπεζών μπορεί να δημιουργήσει, χωρίς ίδρυση νέας τράπεζας, μια Αναπτυξιακή Τράπεζα Μικρών Επιχειρήσεων, που να εστιάζει στον εμπορικό κλάδο και να εξειδικεύεται σε συγκεκριμένα προϊόντα, όπως Εγγυήσεις, Μικρο-δάνεια ή συνδυασμό των δύο (Εγγυημένα Μικρο-δάνεια).
Οι Συνεταιριστικές Τράπεζες στην Ελλάδα, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν κάποιες από αυτές, κατάφεραν να διατηρήσουν ικανοποιητική κεφαλαιακή επάρκεια στηριζόμενες στο μοντέλο συνεταιριστικών μερίδων που καθιστά τους πελάτες συν-επενδυτές. Το μοντέλο αυτό καλλιέργησε μια μακρόχρονη σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στα ιδρύματα και τις τοπικές αγορές, σχέση που ενώ δοκιμάστηκε την περίοδο της κρίσης, όχι μόνο άντεξε αλλά σε πολλές περιπτώσεις βελτιώθηκε. Στόχος της Ε.Σ.Ε.Ε. είναι η συνεργασία με την Ένωση Συνεταιριστικών Τραπεζών ή μια ομάδα υγειών συνεταιριστικών τραπεζών για τη δημιουργία Αναπτυξιακής Τράπεζας ΜμΕ, όπου θα συνδυάζεται η τεχνογνωσία των τραπεζών και το πανελλήνιο δίκτυο των εμπορικών και επαγγελματικών οργανώσεων τα μέλη των οποίων αποτελούν και βάση δυνητικών πελατών.
Θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι η Αναπτυξιακή Τράπεζα ΜμΕ δεν θα έχει σκοπό να επικαλύψει το ρόλο των συστημικών τραπεζών, αλλά αντίθετα, την αξιοποίηση των δράσεών τους. Βασικός σκοπός του εγχειρήματος θα είναι η διευκόλυνση της ρευστότητας των μικρομεσαίων στο πλαίσιο των κανόνων εποπτείας και σε υγιείς ανταγωνιστικές βάσεις. Η έλλειψη άλλωστε τράπεζας ΜμΕ και οι ολιγοπωλιακές συνθήκες στο τραπεζικό σύστημα έχουν εμφανές κόστος στην απορρόφηση των τραπεζικών προϊόντων. Άλλωστε τα “μικροδάνεια” θα εξυπηρετήσουν τα “μεγαλοδάνεια” των τραπεζών και τις ληξιπρόθεσμες οφειλές σε δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία και πιστωτές.
Η ελληνική αγορά με τις 700.000 πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι πρόθυμη και μπορεί να αξιοποιήσει σύγχρονα και ευέλικτα χρηματοδοτικά εργαλεία. Με λίγα λόγια, βασικός σκοπός του εγχειρήματος θα είναι η διευκόλυνση της ρευστότητας των μικρομεσαίων στο πλαίσιο των κανόνων εποπτείας και σε υγιείς ανταγωνιστικές βάσεις.
Κυρίες και κύριοι,
Παρότι η οικονομία και η κοινωνία, είναι φανερό πια ότι, έχουν εξαντληθεί από τις γιγαντιαίες δυσκολίες των τελευταίων ετών, θα ήθελα, ολοκληρώνοντας την ομιλία μου, από τούτο το βήμα, για μία ακόμη φορά, να σας διαβεβαιώσω ότι, ο επιχειρηματικός κόσμος συμμετέχει ενεργά, στηρίζοντας κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια και πρωτοβουλία, που έχει στόχο να δημιουργήσει πιο ευοίωνες προοπτικές για τους Έλληνες πολίτες, τη χώρα, την εθνική μας οικονομία και τις επιχειρήσεις της!»